מזכ"ל הקיבוץ הדתי לשעבר אמיתי פורת, שחבר ליועז הנדל ואיילת שקד ברשימת הרוח הציונית רק לפני שלושה שבועות, אמר הבוקר (יום ראשון) ל-ynet radio שהופתע לקבל את ההודעה על פירוק השותפות, שפורסמה לראשונה ב"ידיעות אחרונות". "שמעתי ב-03:00 לפנות בוקר, לא ידעתי מזה", אמר. "ידעתי שיש דיבורים על ההמשך בגלל חילוקי הדעות, ושיש סיכוי סביר שהשותפות תיגמר". כשברקע קרב הגרסאות בין הנדל לשקד על מי פירק את הרשימה, אמר פורת כי "האמת שזו הייתה החלטה משותפת".
לדברי פורת, "בבחירות האחרונות הצבעתי ימינה. אחרי ההתפוררות של המפלגה, איילת שקד נשארה בה בשביל ציבור הבוחרים שלה. אני לא באתי רק בשבילה, אלא בשביל הרעיון. אנחנו מפלגה ימנית-לאומית, אבל אנחנו עצמאיים ולא משרתים אינטרסים של אף אדם. אנחנו מתחייבים לשמור על הדמוקרטיה, לא לאפשר לפטר את היועמ"שית, לא לאפשר חוק צרפתי וכל הדברים האלה".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד, יועז הנדל ואמיתי פורת
איילת שקד, יועז הנדל ואמיתי פורת
"פה רק 3 שבועות". שקד והנדל בהכרזה על צירופו של פורת
(צילום: מוטי קמחי)
אמיתי פורת לאולפן ynet: "לא יהיה חוק צרפתי, לא יפטרו יועמ"שית"
(צילום: אבי חי)

כשנשאל על המשך דרכו והמשך דרכה של הרשימה, אמר פורת: "אני באמת לא יודע. הגעתי רק לפני כשלושה שבועות, אז אני לא בקיא בהכול". עם זאת, כשנשאל על חיבור אפשרי בין שקד לבית היהודי, אמר כי "האפשרות של שותפות איתם בהחלט עומדת על הפרק", וכי "ציונות דתית אחראית ועצמאית פועלת למען האינטרסים של עם ישראל ותורת ישראל. אני מניח שתיבנה רשימה עד ליום חמישי".
אחרי פירוק השותפות, נזכיר, אמר יועז הנדל כי לא יכול היה להשלים עם האפשרות שהרוח הציונית תאפשר לנתניהו להקים ממשלה צרה בראשותו. על כך אמר הבוקר פורת: "אנחנו נפעל להקמת ממשלה רחבה ויציבה, אבל זו לא הנקודה. לדעתי ממשלה צרה היא באמת צרה צרורה, כמו שממשלת שמאל זו בעיה. יש אפשרות שיהיה עימות בגבולות, יש אתגרים עצומים בפנים ישראל ובמדיניות החוץ. צריך ממשלה רחבה ויציבה כדי להתמודד איתם".
אמיתי פורת מדבר לאחר צירופו לרוח הציונית

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"לא נהרוס את מערכת המשפט בשביל המלחמה שלו". נתניהו
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
"אנחנו צריכים לפעול לממשלה רחבה ויציבה כי זו המטרה האמיתית שלנו", אמר פורת, אך הודה כי הדבר לא פוסל שיאפשרו הקמת ממשלה צרה בראשות נתניהו: "כשנמצאים בין שתי ברירות רעות, נבחר את הברירה הפחות רעה - בדיוק כפי שימינה עשתה בצומת הדרכים של הפעם הקודמת".
בהמשך פורת התחייב כי אם הממשלה בראשות נתניהו תפעל לחוקק חוק צרפתי, המפלגה בראשות שקד לא תתמוך בכך. "לא נהרוס את מערכת המשפט בשביל המסע של נתניהו והמלחמה שלו", אמר. "אנחנו בעד תיקונים במערכת המשפט, יכולים להיות בעד פסקת ההתגברות, אבל נרצה תיקונים אחראיים. לא ניתן להחריב את הדמוקרטיה הישראלית, ואנחנו לא משרתים אינטרסים של איש אחד. באנו לשרת את עם ישראל ומדינת ישראל ונשמור על העיקרון והקו הזה בכל המקרים והתגובות שנגיע אליהם".
בריאיון לאולפן ynet הוסיף פורת: "אנחנו מתכוונים להיות מפלגת ימין לאומית, עצמאית ואחראית. לא נשרת אינטרסים של אדם מסוים, גם אם הוא עומד בראש המפלגה הגדולה בישראל. נדאג אך ורק לאינטרסים של מדינת ישראל ונשמור על הדמוקרטיה הישראלית. לא יהיה חוק צרפתי ולא יפטרו את היועמ"שית. אנחנו נהיה ציונות דתית אחראית ועצמאית שמחברת את העם, כזאת שלא מתאימה לבן גביר ולסמוטריץ'".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
"הימין שלי נאבק על אחוז החסימה, ובן גביר - בלי שירות צבאי - לא". יועז הנדל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסיום הריאיון, ולאור העובדה שהנדל מתכוון לנסות ולהוביל את הרוח הציונית בעצמו, נשאל פורת מה שם הרשימה שבה הוא ירוץ עם שקד. "אני אפילו לא יודע, אבל זה ייסגר עד סגירת הרשימות", אמר.

הנדל: "נאבק על אחוז החסימה ובן גביר לא. מתסכל"

יועז הנדל עצמו ניסה לעשות הבוקר סדר, ואמר כי "מאז שנפלה הממשלה האחרונה, אין ייצוג לימין שבחר באחדות על פני בחירות נוספות. הימין שהיה בקואליציה התפזר לכל עבר. בנט פרש, תקווה חדשה התפרקה והצטרפה לכחול לבן. ימינה התפרקה. מה שיקרה בבחירות האלה הוא לא עוד סבב (חמישי) אלא מסר לשנים ארוכות. אם לאנשי ימין כמוני שדחפו וניסו להחזיק את הממשלה הזאת בכל הכוח אין מספיק תמיכה, לא נצליח להקים ממשלות אחדות בהמשך. זה מסר נוראי למי שמאמין בשלמות העם והארץ".
הנדל באולפן ynet בשבוע שעבר: "להצביע לציונות דתית נורמלית"
(צילום: משה מזרחי, נויל האריס)

"יש ימין נורמלי בישראל שלא מחפש להרוס את מערכת המשפט אלא לתקן אותה, לא שונא שמאלנים אלא רואה בהם שותפים להגנת המולדת שטועים בניתוח המדיני שלהם", הוסיף הנדל. "ימין כלכלי שמאמין בשוק חופשי, גם בענייני דת ומדינה. בכך שאין למפלגות החרדיות מונופול על היהדות ואסור לוותר מראש ולבוא עם 'דף ריק'. ימין שמאמין בזכויות וחובות לכולם. כן גם המגזר החרדי והערבי. ימין שמחפש חיבורים ולא הפרדות על רקע דתי או עדתי. נאבקתי בעסקנים החרדים למען האזרח החרדי והמדינה, גם כשהחרימו אותי, וקידמתי תשתיות במגזר הערבי ללא קשר להתנגדותי שמנעה מכחול לבן להקים קואליציה עם המשותפת".
הנדל הדגיש כי בינו לשקד יש "פער שלא ניתן לגשר עליו", ואמר כי "בעיניי ממשלה צרה של ביבי ובן גביר או השמאל מרכז והמשותפת זה אסון. אני לא יכול לאפשר שעל גבי תיווצר אפשרות שתקום ממשלה צרה שתדיר חצי מהעם ותמשיך את חוסר היציבות". עם זאת, הוא הודה כי "זה לא קל ואפילו מתסכל. הימין שלי צריך להיאבק באחוז החסימה ובן גביר לא. שנים של הגנה על המולדת וסיכון חיים בשייטת ובמערכת הביטחון, נכונות להיאבק על עמדותיי ללא קשר למחיר, ובן גביר ללא שירות צבאי, ללא החלטות וביצוע, הוא הקול הבולט. אפשר להתבכיין ולומר כמה נורא ואפשר להילחם בזה. זו המציאות, צריך להתמודד איתה. אני מאלה שנלחמים".