סמוטריץ ורוטמן מציגים את תוכנית "חוק וצדק": "לא תחול על נתניהו"
(צילום: אבי חי)

כשבועיים לפני הבחירות, מפלגת הציונות הדתית הציגה היום (שלישי) את תוכנית "חוק וצדק" לרפורמות במערכת המשפט. לפי המפלגה, התוכנית היא מצע מפורט העוסק בכל הנושאים הדורשים תיקון במערכת המשפט בישראל שהמפלגה תעסוק בהם בממשלה הבאה - ובהם ביטול עבירות המרמה והפרת האמונים. בליכוד מיהרו להגיב לסעיף זה עוד לפני מסיבת העיתונאים של סמוטריץ' והבהירו כי "ההצעות של סמוטריץ' בעניינים המשפטיים לא יחולו רטרואקטיבית ולא ישפיעו על ההליכים בעניין נתניהו, שבלאו הכי קורסים בבית המשפט".
4 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
"לבצע 'ריסטארט' במערכת המשפט". סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)
שר המשפטים גדעון סער, מספר 2 ברשימת "המחנה הממלכתי", כינה את תגובת הליכוד "שיטת הונאה" והסביר: "בליכוד לא מתנערים מהתיקון שמציע סמוטריץ' ולא שוללים אותו. כלומר - תומכים בו". סער הציג את הסעיפים הרלוונטים בחוק העונשין, שלפיהם "חוק העונשין כבר קובע שתוצאה של מהלך חקיקתי שכזה (ביטול עבירות מרמה והפרת אמונים) - ביטול האחריות הפלילית והפסקת ההליך המשפטי".
סמוטריץ' טען במסיבת העיתונאים כי התיקונים לא יחולו על נתניהו והבהיר: "נסדיר את המנגנונים המשפטיים בעניין הזה". לדבריו, "זה היה צריך לחול גם על נתניהו, אני אומר חד משמעית, אבל רק כדי לשלול התירוץ הזה נוודא שזה לא ישפיע על משפטי נתניהו". סמוטריץ' אמר כי "במשפט נתניהו נרמסו חוקי יסוד ונסחטו עדי מדינה. נתניהו יזוכה".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו גדעון סער
הליכוד: "השינויים לא יחולו על נתניהו". סער: "הונאה. החוק קובע אחרת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתח מסיבת העיתונאים אמר סמוטריץ' כי הוא מציג "תוכנית שתבצע 'ריסטארט' במערכת המשפט הישראלית". לדבריו, "אמון הציבור במערכת המשפט נמצא בשפל חסר תקדים". הוא התייחס לביטול מינויי בכירים ולהתערבותו של בג"ץ בעניינים אלה ואמר כי "אין לנו יכולת להתעלם מעוול שנעשה לגל הירש ורבים אחרים שהמינוי שלהם סוכל כי לא באו בטוב למישהו במערכת, אז כל האמצעים כשרים. מערכת המשפט חולה וצריך לתקן אותה. אתם תשמעו אינספור סיסמאות חלולות על קץ הדמוקרטיה. הפוליטיקאים הקטנים שמשתמשים בזה מזלזלים בכם".

תוכנית "חוק וצדק": פסקת התגברות ברוב רגיל, גם החוק הצרפתי בפנים

בין השינויים שמציעים במפלגתו של סמוטריץ' - הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, שינוי שיטת בחירת השופטים ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ביטול עבירת המרמה והפרת אמונים, חקיקת חוק צרפתי ופסקת התגברות ברוב רגיל. "לגבי החוק הצרפתי, אנחנו לא ממציאים את הגלגל", אמר סמוטריץ'.
לפי התוכנית, בוועדה לבחירת שופטים יישארו תשעה חברים, אך מתוכם יהיה רוב לנבחרי הציבור (שישה מתוך תשעה). בין ששת נבחרי הציבור יהיו ארבעה נציגים מטעם הקואליציה ושניים נוספים מטעם האופוזיציה. לדברי, חבר הכנסת שמחה רוטמן, שהציג יחד עם סמוטריץ' את התוכנית, "את הפוליטיקה אי אפשר לנטרל מהאירוע. ההצעה הזו יחסית למה שמקובל בעולם עדינה מאוד".
הוא התייחס לביטול עבירת המרמה והפרת אמונים ואמר כי "התוכנית הזו משמעותית עבור ראש ממשלה, לא נתניהו - אלא משמעותית ללפיד. היא משמעותית עבור כל נבחר ציבור שרוצה לפעול על פי האינטרסים של שולחיו. כדי שלא יבוא אחר כך פקיד ויגיש כתב אישום על מרמה והפרת אמונים. לכן חייבים לתקן את המערכת לטובת כולנו, לטובת האזרחים". סמוטריץ' ציין כי "עבירת הפרת האמונים בוטלה בחלק גדול מהמדינות המתוקנות. אדם צריך לדעת מראש שהתנהגות מסוימת, סל של פעולות, במצטבר זה יכול להפוך להפרת אמונים. איך מישהו יכול לדעת שמחר בבוקר יועץ משפטי יחליט ובבת אחת יגיש כתב אישום. זו עבירה שאין לה מקום במדינות מתוקנות".
4 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
"ההשלכה על תיקי נתניהו? שאלה שולית". ח"כ רוטמן
(צילום: מוטי קמחי)
השניים גם התייחסו לחקיקה של פסקת התגברות "ברוב רגיל". "לא יעלה על הדעת שלהתגבר על פסיקה של בג"ץ צריך עכשיו רוב של 61. המנגנון שאחנו מציעים זה מקסימום הרוב שבו עבר אותו חוק יסוד שנטען שהחקיקה סותרת", אמר סמוטריץ'. בנוסף מוצע בתוכנית "חוק וצדק" לפצל את תפקיד היועמ"ש לשלושה - יועץ ש"הוא לא שחקן וטו", מייצג המדינה בערכאות ותובע.

העימות בכפר חב"ד: "נתניהו צריך להתנצל בפני בן גביר. גנץ רוצה להקים איתו ממשלה"

יו"ר הציונות הדתית התייחס גם לעימות אמש בין מספר 2 במפלגתו, ח"כ איתמר בן גביר, לבין ראש האופוזיציה בנימין נתניהו - שסירב לעלות לבמה באירוע הקפות שניות בכפר חב"ד, עד שיו"ר עוצמה יהודית יירד ממנה. "אני לא רוצה להיכנס לשיקולי קמפיין של נתניהו. בעיניי זה היה לא ראוי, אני חושב שהוא צריך להתנצל על זה - זו הלבנת פנים ברבים".
הוא התייחס לאפשרות שביום שלאחר הבחירות נתניהו יבחר ללכת לממשלה עם שר הביטחון בני גנץ: "תעודת הביטוח היחידה לזה שתקום ממשלת ימין היא שנהיה גדולים משמעותית מגנץ. אני יודע שנתניהו רוצה ממשלת ימין, אבל אני גם יודע שביום שאחרי הבחירות יפתח כאן קמפיין מטורף של כל מיני חכמים בעיני עצמם. אני אגב אומר מידיעה, גנץ רוצה להיכנס לממשלה כזאת וכבר מכין לזה את הקרקע".
סמוטריץ' שלל את האפשרות שביום שלאחר הבחירות ייפרד מבן גביר לבקשת נתניהו: "אנחנו מסרבים בכל תוקף לקבל החרמה של נתניהו, ואנחנו לא מוכנים בשום פנים ואופן לקבל החרמה של בן גביר. נהיה שותפים בעזרת השם לממשלת ימין על מלא".

רוטמן ל-ynet radio: "ההשלכה של התוכנית על תיקי נתניהו? שאלה שולית"

רוטמן התייחס מוקדם יותר היום בריאיון לישי שנרב ויואב רבינוביץ ב-ynet radio לתוכנית ולקשר שלה למשפט נתניהו: "ההשלכה על תיקי נתניהו - השאלה הכי שולית בעיניי. המערכת לקחה את תיקי נתניהו כשכפ"ץ נגד שינויים".
אתם הולכים להציג היום תוכנית לרפורמה במערכת המשפט. הצגתם אחת גם במערכת הבחירות הקודמות. מה השתנה בתוכנית הזאת לעומת הקודמת, ולמה? "חלק גדול מהתוכנית אכן מבוסס על התוכנית שהצגנו גם בפעם הקודמת. יש יותר פירוט, ובשנה וחצי האחרונות כולנו למדנו עד כמה מערכת המשפט זקוקה לרפורמה. לא לתיקונים קוסמטיים, אלא לבנות מחדש. כי המערכת הראתה – בנוסף למה שאנחנו יודעים – בשנה וחצי האחרונות שהיא באמת באמת לא מתפקדת".
אני מכיר הרבה אנשים, גם אנשי ימין, שיגידו לך שבאמת צריך לעשות רפורמה משפטית, להסיט קצת אחורה את המהפכה המשפטית של אהרן ברק ולתקן את מערכת המשפט. אבל לפי הדיווחים, ביטול עבירת המרמה והפרת אמונים – כאשר אין שום אלטרנטיבה, וברור מה המשמעות לתיקי נתניהו – לא מוצא חן. "אני לא חושב שהמשמעות לתיקי נתניהו ברורה. אני רוצה להזכיר לך שהתיק המרכזי בתיקי נתניהו עוסק בכלל בעבירת השוחד. אבל אני חייב לומר עוד דבר, אנחנו באמת חייבים להשתחרר מהפסיכוזה הזו, של למדוד כל דבר וכל נושא לגופו רק בשאלה 'נתניהו כן או לא'. תיקון עבירת הפרת האמונים הוא נושא שעוסקים בו. דיברו הרבה מאוד זמן על הבעיות שעבירת הפרת האמונים מייצרת. ראינו הרבה סיטואציות של שימוש לרעה בעבירת הפרת האמונים, שבכלל לא קשורות למשפט נתניהו. זה סעיף בתוך תוכנית די גדולה ודי מקיפה שתוצג היום, אבל זה לא קשור למשפט נתניהו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"סימפטום קטן לצורך ברפורמה". בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
"ההשלכה על תיקי נתניהו היא השאלה הכי שולית בעיניי. להיפך, אני טוען כי מערכת המשפט לקחה את תיקי נתניהו - ואת הגשת כתבי האישום והחקירות נגד נבחרי ציבור - כשכפ"צ נגד שינויים. זה לא שבגלל תיקי נתניהו רוצים לעשות שינויים – ההיפך הוא הנכון. המערכת מפחדת פחד מוות מזה שיזיזו לה את הגבינה, שיפצלו את תפקיד היועמ"ש, ושמענו את זה מפיו של לפיד. הוא אומר שחייבים לפצל את תפקיד היועמ"ש, 'אבל יש את תיקי נתניהו – אז לא נעשה את זה'. זאת אומרת, לא בגלל תיקי נתניהו הולכים לעשות משהו, אלא להיפך – בגלל תיקי נתניהו, אנחנו קושרים לעצמנו את הידיים מאחורי הגב ולא מתקנים את מערכת המשפט בצעדים הכרחיים לטובת כולם".
ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים, אם אתם מציעים את הרעיון היום, מצביעים עליו מחר ומוציאים את העבירה הזו מספר החוקים של מדינת ישראל, היא תימחק מכתב האישום נגד נתניהו? "מי שמסתכל על רפורמה משפטית כך, בעיניי מפספס את העיקר, את הנושא החשוב ביותר שיש במדינת ישראל - מערכת משפטית לא מתפקדת שאמון הציבור בה צונח משנה לשנה, ומשפט נתניהו הוא סימפטום קטן לכך".
האם תציגו ברפורמה סעיף אלטרנטיבי לעבירת מרמה והפרת אמונים? "כן, אני סבור שאין כמעט שום סיטואציה שכלולה בתוך מרמה והפרת אמונים שאין לה סעיפים אחרים שמחליפים אותה. יכול להיות שבמהלך החקיקה יעלו נקודות מסוימות, שצריך בשבילם כן לייצר עבירה מיוחדת ויכול להיות שנוסיף אותן, אבל למעשה רוב מוחלט של הסיטואציות מכוסות על ידי חקיקה קיימת".
האם ביצוע הרפורמה יהיה תנאי לכניסה לממשלה? "אני לא מנהל מו"מ קואליציוני. ברפורמה הזו יש המון סעיפים ואנחנו מתכוונים לקדם בעזרת השם בקדנציה הקרובה את כולה".