בעוד תשעה ימים ייפתחו הקלפיות בפעם החמישית מאז 2019, וראשי המפלגות נערכים לימים הקריטיים ביותר כדי לשפר את מצבם ולמצות את הכוח האלקטורלי שלהם עד הרגע האחרון. עם זאת, רבים מהם מגיעים לקו הסיום עם נקודת תורפה שאיתה יצטרכו להתמודד רגע לפני שאזרחי המדינה מחליטים למי להצביע. אלה נקודות החולשה של ראשי המפלגות - ותוכניות המגירה שנשלפות רגע לפני הבחירות.

יש עתיד

עקב אכילס של ראש הממשלה יאיר לפיד נמצאת בגוש שבראשו הוא עומד: מחנה המרכז-שמאל לא מאוחד, ישראל ביתנו והמפלגות הערביות מצאו את עצמן ללא הסכמי עודפים, ושיעור ההצבעה הנמוך בחברה הערבית עלול להיות זה שבסופו של דבר יעניק לראש האופוזיציה את המנדט ה-61.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
יצלח להוציא את המצביעים הערבים לקלפיות? לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
בעוד שנתניהו הצליח לאחד את מפלגות הימין והחרדים, לפיד ניצב בפני מערכת בחירות עם גוש מפולג ומתמודד עם ירי בנגמ"ש ומאבקים פנימיים. יו"ר יש עתיד כבר לא יוכל לתקן את הפילוג ואת הסכמי העודפים שלא נחתמו, אולם כדי למזער נזקים הוא מתכוון לעודד הצבעה בחברה הערבית - ולצורך כך מתכנן לבקר בנצרת, העיר הערבית הגדולה ביותר בישראל. לפיד התחיל בימים האחרונים לקרוא לאזרחים הערבים להצביע עבורו, אך הכוונה האמיתית מבחינתו היא להוציא את המצביעים הערבים לקלפיות גם אם לא יצביעו עבורו.

הליכוד

החיבוק שהעניק ראש האופוזיציה לאיתמר בן גביר, והרפורמה שהציג בצלאל סמוטריץ' למערכת המשפט עלולים לפגוע במאמציו הרבים של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו להביא לפחות מנדט אחד מקולות הימין הרך, שבסבבי הבחירות האחרונים נמנעו מלהצביע עבורו. גם השידוך בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית הובילה לנדידה של מנדט אחד מנתניהו לסמוטריץ'.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
נתניהו ובן גביר. יו"ר הליכוד רוצה להחזיר את המנדטים שנאבדו לציונות הדתית
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
במקביל לזינוק בסקרים גם בן גביר אמר כי "בממשלה הבאה יהיו 5 'בן גבירים'", וכדי לתקן את מצבו החליט נתניהו לבצע פניית פרסה כדי להחזיר את המנדטים האבודים לליכוד. הוא הבטיח להקים ממשלה רק עם הציונות הדתית והכחיש את הטענות שפניו לממשלת אחדות עם גנץ.
עם פתיחת קמפיין הבחירות עמד נתניהו על 37-35 מנדטים בסקרים, ובהמשך נחלש ל-31-30. המשמעות: גם אם יגיע ל-61 מנדטים, נתניהו יתקשה להרכיב ממשלה למרות ניסיונותיו לשכנע את הציבור שקואליציית 61 תישאר יציבה במשך ארבע שנים. בתוך כך, יש לזכור כי מסה גדולה של מצביעי ליכוד מסורתיים נותרו בבחירות האחרונות בבתיהם ולא יצאו להצביע למרות תמיכתם בנתניהו.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ מסיבת עיתונאים המחנה הממלכתי
בני גנץ מסיבת עיתונאים המחנה הממלכתי
מתנהל נגדו קמפיין משני צידי המפה הפוליטית. גנץ
(צילום: יאיר שגיא)

המחנה הממלכתי

בשנתיים האחרונות נכשל גנץ בניסיונות הסרת ה"גיבנת" שעל גבו - כניסתו לממשלת אחדות עם נתניהו ב-2020. את קמפיין "גנץ ילך עם נתניהו" מובילים שניים, משני צדי המפה: נתניהו ולפיד. את הקמפיין פתח גנץ בכך שרק הוא יוכל לשבור את התיקו הנצחי בין הגושים ולהרכיב ממשלה עם גורמים שאינם בהכרח מ"גוש השינוי" (ככל הנראה המפלגות החרדיות), וכדי להילחם במסרים של יריביו פרסם גנץ בסוף השבוע התחייבות שלא ירכיב ממשלה עם נתניהו בשום מקרה.
"שאלתם את עצמכם למה מימין ומשמאל תוקפים את המחנה הממלכתי ואותי באופן אישי ומפיצים שנשב עם ביבי? התשובה ברורה", טען גנץ. "מצד אחד, נתניהו יודע היטב שאני היחיד שיכול לפרק את הגוש שלו והיחיד שיכול להעביר מפלגות מצד לצד - ולכן הוא חושש. מהצד השני, לפיד מבין שאנחנו המפלגה היחידה שיכולה להקים ממשלה רחבה ויציבה, ויותר מכך הוא יודע שהוא פשוט לא יכול להקים ממשלה בשום תרחיש – לא משנה כמה המפלגה שלו תהיה גדולה".
6 צפייה בגלריה
גודל הגוש חשוב - או גודל המפלגה המובילה בגוש? מיכאלי, לפיד וגלאון
גודל הגוש חשוב - או גודל המפלגה המובילה בגוש? מיכאלי, לפיד וגלאון
גודל הגוש חשוב - או גודל המפלגה המובילה בגוש? מיכאלי, לפיד וגלאון
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ, מוטי קמחי, קובי קואנקס)

העבודה ומרצ

אחרי דשדוש מתמשך בסקרים בשתי מפלגות השמאל חוששים בעיקר מדבריו של לפיד, שמקפיד להזכיר כי הן לא בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה. מטרתו של ראש הממשלה היא דווקא להעביר קולות אל מפלגתו כדי להתקרב למספר המנדטים של הליכוד. בתגובה הועברו מסרים ממרב מיכאלי וזהבה גלאון אל ראש הממשלה שקראו לו להפסיק לפגוע בקולות המחנה, כשלדבריהן גודל הגוש הוא החשוב ביותר, ולא גודלה של מפלגתו.

ישראל ביתנו

יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן לא הצליח להגיע להסכם עודפים עם אף מפלגה אחרת - מה שמסכן את הגוש באיבוד קולות למחנה נתניהו עם תום ספירת הקולות. ליברמן ניסה להסביר זאת בכך שהוא לא מזגזג ומתחייב להקים קואליציה ללא הליכוד והמפלגות החרדיות, וכעת מתמקד קמפיין הבחירות שלו בכך שישראל ביתנו תפעל לקדם "כלכלה חופשית ומדינה חופשית", כפי שנכתב בשלטי החוצות. "נמשיך לפעול כדי למנוע קואליציה עם עסקני המפלגות החרדיות שלא תצליח לקדם שום ערך ליברלי ושוויון בנטל".
6 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
הרשימות הערביות בקרב על העלאת אחוזי ההצבעה. מנסור עבאס, איימן עודה וסמי אבו שחאדה
(צילום: אלעד גרשגורן, יואב דודקביץ', דוברות הרשימה המשותפת)

הציונות הדתית

בעקבות הנסיקה המהירה והדרמטית בסקרים, החיבור הטכני בין סמוטריץ' לבן גביר עלול לאבד מנדטים רבים שברגע האחרון יצביעו לליכוד בעקבות בליץ אפשרי של ראש האופוזיציה.

המפלגות הערביות

הפילוג בין בל"ד, חד"ש-תע"ל ורע"מ עלול בסיכוי גבוה להשאיר את סמי אבו שחאדה ואנשיו מתחת לאחוז החסימה. בשל הפערים הגדולים בין המפלגות אף אחת משלוש הרשימות הערביות לא חתמה על הסכם עודפים עם מפלגה ערבית אחרת - והאפשרות היחידה להותירן בכנסת היא העלאה דרמטית של שיעור ההצבעה בחברה הערבית.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי ומשה גפני
אריה דרעי ומשה גפני
במפלגות החרדיות צריכים לרתום את הציבור האדיש או המתלבט. דרעי וגפני בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המפלגות החרדיות

בש"ס וביהדות התורה ירגישו בעשרת הימים הקרובים היטב את חסרונם של שני המנהיגים הרוחניים הבכירים שהלכו לעולמם בחודשים האחרונים – נשיא מועצת חכמי התורה של הספרדים, חכם שלום כהן, ו"שר התורה" הליטאי-אשכנזי, הרב חיים קנייבסקי. אם במערכות הבחירות הקודמות הם כיכבו בכינוסים ועצרות שערכו שתי המפלגות ברחבי הארץ, בעיקר בימים האחרונים שלפני פתיחת הקלפיות, הפעם יצטרכו אנשי הקמפיין למצוא דרכים אחרות כדי לרתום אליהן את הציבור האדיש או המתלבט.
המענה שלהם לכך פשוט ולא מתוחכם: שילוב דמויות שני ה"מרנים" בשלטי חוצות ובסרטונים שמופצים ברשתות החברתיות – כדי לעורר את הרגש, ולצד זאת שימוש מוגבר מהרגיל ברבני שכונות וקהילות מקומיים, הבאים במגע ישיר ויומיומי עם הבייס, על מנת שיעבירו בעצמם את המסר המנצח "ועשית ככל אשר יורוך".
פורסם לראשונה: 22:00, 22.10.22