גנץ ב-2020 באולפן ynet משווה בין שלטון נתניהו לארדואן
(צילום: נויל האריס)

פגישת שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה ארדואן, ימים ספורים לפני יום הבוחר, העלתה הבוקר (חמישי) במערכת הפוליטית את הניתוחים המתבקשים על סגירת המעגל.
בשיא מערכת הבחירות השנייה בסוף 2019, כיכב ארדואן בהקשרים שליליים בקמפיין של גנץ, שהיה אז מועמד לראשות הממשלה והיום, באותה נקודה בדיוק הפך לדמות שגנץ מקדם איתה אינטרסים ביטחוניים.
יוסי יהושוע על פגישת גנץ-ארדואן והמצב הביטחוני
(צילום: נויל האריס)

2 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן, בני גנץ
רג'פ טאיפ ארדואן, בני גנץ
"כחול לבן או ארדואן שמתבצר". נשיא טורקיה וגנץ
(צילום: AP, יאיר שגיא)
"כחול לבן או ארדואן" נכתב בשלטי החוצות ובמרכז הקמפיין שהובילה אז כחול לבן בראשות גנץ כשהכוונה היא לעידן חשוך שיביא אחריו נתניהו אם יבחר. ״מי שלא רוצה להתעורר עם שלטון ארדואן שהולך ומתפתח בישראל״, אמר אז גנץ בריאיון לאולפן ynet בשיאה של מערכת הבחירות, ״חייב להפסיק לקטר וללכת להצביע״.
בהזדמנות אחרת צייץ גנץ בחשבון הטוויטר שלו: ״טורקיה כבר כאן. נתניהו חשף את כוונתו האמיתית - הימלטות ממשפט לאחר הבחירות. אין לו גבולות. או כחול לבן, או ארדואן שמתבצר".
2 צפייה בגלריה
הגיע מאסף קרביץ
הגיע מאסף קרביץ
כרזה של כחול לבן בעבר
(קמפיין כחול לבן בעבר)
ההשוואה אז בין נתניהו לארדואן נחשבה לשיא השלילי של הקמפיינים הנגטיבים במערכת הבחירות ועוררה זעם בליכוד ובקרב מצביעי הימין. היא שיקפה בין היתר מה חושב גנץ על ארדואן ועל שיטות העבודה שלו. גם שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן כינה בעבר את ארדואן ״גבלס״ וכיום אומר שאצל ארדואן השתנו דברים בעקבות ההבנה של מצבים מיוחדים שנוצרו.
ליברמן התייחס לכך הבוקר ב-ynet radio אצל מורן אזולאי וקובי בורנשטיין. "אני חושב שגם ארדואן כנראה הבין שעשה טעויות חמורות. הוא עשה סיבוב פרסה גדול מאוד מכל עברו ומכל הצרות והאמירות שלו. טוב שהוא הבין את זה וסה"כ אנחנו לא מחפשים פה ידידות אמת, יש פה אינטרס והוא כנראה הבין שאינטרסים שלו נמצאים במקום אחר ולא איפה שחיפש אותם".
לדבריו, "היו כמה פעולות וכמה סיכולים יפים בטורקיה, באיסטנבול, בשת"פ עם זרועות הביטחון הטורקיים. לפחות ממה שראינו בשנה האחרונה היו שם באמת כמה שיתופי פעולה במאבק בטרור שהוכיחו את עצמם".
חמישה ימים לפני הבחירות בישראל, ייפגש היום כאמור באופן מפתיע גנץ עם נשיא טורקיה ארדואן בשעה 15:30 באנקרה. בשנה האחרונה נפגשו עם הנשיא הטורקי גם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, והנכונות של ארדואן לפגוש את גנץ כעת עשויה ללמד עד כמה הטורקים רוצים בהידוק הקשר הביטחוני.
הפגישה תתקיים במשכן הנשיא של ארדואן, ומתווספת לפגישה המתוכננת עם שר ההגנה הטורקי חולוסי אקאר במשרד ההגנה. מטעמו של שר הביטחון נמסר כי "מדובר במפגש הראשון של שר ביטחון עם מקבילו ועם גורמים מדיניים בטורקיה לאחר למעלה מעשור. במסגרת המפגשים, יחדש גנץ את יחסי הביטחון הרשמיים בין המדינות". גנץ הגיע אמש לאנקרה לביקור עבודה לקראת הכרזה על חידוש הקשרים הביטחוניים עם המדינה, לאחר שבחודשים האחרונים ניהלו גורמים ביטחוניים ישראליים וטורקיים מגעים חשאיים לחידוש היחסים. לפי מקור ביטחוני, "ההתקרבות תיעשה בצעדים מדודים מאוד".