הבחירות לכנסת שייערכו מחר (שלישי) ממלאות את דף הבית של אתרי החדשות, אבל גם בעולם מוצאים עניין רב בתופעה הייחודית שנוצרה פה בשנים האחרונות - חמש מערכות בחירות בפחות מארבע שנים. חלק נכבד מהכתבות שמתפרסמות באתרים מרכזיים בעולם מנסות להסביר לקורא כיצד שיטת הבחירות המקומית עובדת, ואת שלל הנסיבות שהובילו לחוסר היציבות שמאפיין את המערכת הפוליטית בשנים האחרונות.
אולם, נדמה שמבין כל התופעות הפוליטיות שאפיינו את מערכת הבחירות האחרונה, הסיקור בעולם שם דגש מיוחד לתופעה אחת - עלייתו של איתמר בן גביר, שנחשב לדמות כמעט אנונימית מחוץ לישראל, ועכשיו לפי כל הסקרים הולך להיות ממנהיגי המפלגה השלישית בגודלה בארץ.
"אבקש להיות השר לביטחון פנים": בן גביר מצהיר על תוכניותיו לאחרי הבחירות
(צילום: דוברות עוצמה יהודית)

גם בניו יורק טיימס וגם ב-BBC הבריטי שרטטו שורה של תרחישים פוליטיים אפשריים לאחר הבחירות, וציינו כי בן גביר יהיה ככל הנראה שר בכיר אם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יחזור לראשות הממשלה. נראה כי חלק לא מבוטל מהתקשורת העולמית חוששת מתרחיש שבו מפלגת עוצמה יהודית, אותה הגדירו ב-BBC כ"חלק מברית של קבוצות ימין-קיצוני", יושבת בקואליציה.
נדמה שהעיתונאים שמסקרים את ישראל לא רוחשים אהבה רבה גם לבן גביר עצמו, ובעיתון הוושינגטון פוסט כינו אותו "לאומן יהודי שקרא לגירוש של אזרחים ישראלים 'לא נאמנים', בהם שמאלנים וערבים". בכתבה של העיתון האמריקני על דפוסי ההצבעה בחברה הערבית בבחירות הקרובות, צוין כי ערבים רבים שהתייאשו מהמערכת הפוליטית הישראלית ייצאו להצביע מהפחד מבן גביר. בכתבה אף ציטטו אזרח ערבי-ישראל שאמר כי "בן גביר שונא ערבים".
איימן עודה מזהיר מפני עלייתם של נתניהו ובן גביר

"הוושינגטון פוסט" פרסם גם כתבת פרופיל נרחבת על בן גביר, ובו העביר עליו ביקורת חריפה אף יותר. "אלו שתומכים בכהניזם מהללים את בן גביר בתור השליח שהופך את האידאולוגיה שלהם לקורצת עבור קהלים חדשים", נכתב בכתבה. "הוא דובון מחמד פוטוגני שיכול לנופף בידיו בלילה בשכונה ערבית, ואז להתלוצץ על כך בחדשות הבוקר יום לאחר מכן". העיתון אף הזכיר ניתוח תקשורתי שנעשה בישראל, ולפיו בן גביר זכה לזמן מסך גדול יותר מכל חבר כנסת אחר ב-2021.
כדי לנסות להוכיח את טענותיהם בנוגע לקיצוניות שלו, כלי התקשורת שעשו כתבות פרופיל על בן גביר הזכירו שלל אירועים ממערכת הבחירות האחרונה, בהם כאמור קריאתו לגרש ערבים "לא נאמנים" והתקרית בשייח ג'ראח שבמזרח ירושלים שבה נופף בן גביר באקדחו האישי בזמן שהפציר בשוטרים שנכחו במקום לירות במיידי אבנים פלסטינים. על האירוע האחרון ציינו ב-BBC כי "מבקריו של בן גביר אומרים שהוא נמצא בכל מקום שבו המתח עולה - כדי לשפוך דלק".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר קמפיין בחירות עוצמה יהודית שוק מחנה יהודה ירושלים
איתמר בן גביר קמפיין בחירות עוצמה יהודית שוק מחנה יהודה ירושלים
"הפך משחקן משנה לאטרקציה מרכזית". בן גביר בסיור בחירות בשוק מחנה יהודה שבירושלים
(צילום: EPA)
כתבות הפרופיל אף הזכירו את שורשיו האידאולוגיים בתנועת כ"ך של מאיר כהנא ואת התקרית שבה תלש את סמל מכוניתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. לדברי הוושינגטון פוסט, "בן גביר היה ילד פלא בכל מה שקשור לפרובוקציות ולאורך השנים היה ממוצב מעבר לשוליים הקיצוניים של מפלגות הימין". בגרדיאן הבריטי הגדירו את מנהיג עוצמה יהודית כ"חסיד של כהנא שנמצא בדרכו להפוך לכוח מרכזי במיינסטרים הפוליטי הישראלי".
אמנם היחס לבן גביר ביקורתי ברובו, אך בנוגע לדבר אחר כל כלי התקשורת בעולם תמימי דעים - העלייה בכוחו הוא תופעה שלא ניתן להתעלם ממנה. הוושינגטון פוסט תיאר איך "איך במשך שנים לא היה ניתן להתקרב מבן גביר מבחינה פוליטית, אבל הכל השתנה לאר שנתניהו, שהיה נושא לרוב פרלמנטרי, הזמין אותו להצטרף לברית שלו". כך, לדברי העיתון, בן גביר הפך בשנה האחרונה משחקן משנה ל"אטרקציה מרכזית".
ב-BBC תלו את הסיבות להתחזקותו של בן גביר בין היתר במתיחות ההולכת וגוברת ביהודה ושומרון, וב"וושינגטון פוסט" הזכירו את "הרטוריקה המשלהבת והנטייה האנטי-ממסדית" של יו"ר עוצמה יהודית. "הוא שובה את ליבם של צבא מצביעים צעירים ששמים בו את האמון שלהם", ציינו ב-BBC.

איך נראות הבחירות בעולם הערבי?

גם ברחבי העולם הערבי עוקבים בעניין אחרי הבחירות מחר, ובפרט אחרי קמפיינים שהמפלגות השונות מריצות. באופן טבעי, התעסקות רבה מוקדשת לערביי ישראל והמשקל הפוליטי שיש להם בבחירות, ולסוגיית אחוזי ההצבעה בחברה הערבית. בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון התפרסמה כתבה שלמה על הנושא, שכותרתה: "עלייה באחוז ההצבעה בקרב ערביי ישראל מפחידה את הימין בישראל".
בכתבה נכתב כי העלייה המעטה באחוז ההצבעה הצפוי בקרב הערבים היא "אינדיקציה לכך שהערבים יוצאים לאט-לאט מהתסכול. מה שמבעית את הימין הקיצוני שבנה על אחוזי הצבעה נמוכים בחברה הערבית". העיתון הערבי "אל-ערבי אל-ג'דיד", שיוצא לאור בלונדון גם כן, כתב כי "נתניהו מהמר על אחוזי הצבעה נמוכים בקרב ערביי ישראל".
5 צפייה בגלריה
בעיתון הבינערבי "אל ערבי א-ג'דיד" חוששים מתסריט בו נתניהו יתחזק
בעיתון הבינערבי "אל ערבי א-ג'דיד" חוששים מתסריט בו נתניהו יתחזק
"נתניהו מהמר על אחוזי הצבעה נמוכים בקרב ערביי ישראל". סיקור הבחירות ב-"אל-ערבי אל-ג'דיד"
5 צפייה בגלריה
א-שרק אל אווסט: על הסגר שהוטל על הגדה ביום הבחירות
א-שרק אל אווסט: על הסגר שהוטל על הגדה ביום הבחירות
"א-שרק אל-אווסט" סיקרו גם את הסגר שיוטל על יהודה ושומרון ביום הבחירות
לפי הכתבה שהתפרסמה ב"א-שרק אל-אווסט", האשם המרכזי לירידה באחוזי ההצבעה הוא הפיצול במפלגות הערביות בבחירות הקרובות. חוץ מהפוליטיקה הפנימית, העיתון גם מסקר את הסגר שיוטל על יהודה ושומרון ביום הבחירות.
העיתון הלבנוני "א-נהאר" מסגר את הבחירות כ"מלחמת ההישרדות של נתניהו", וציין כי "אי-הצבעה של ערביי ישראל עשוי להסיר מכשול בפני נתניהו ולהעניק לו ניצחון מוחץ. אם אחוזי ההצבעה הערביים יהיו גבוהים זה יחזק את לפיד, שהממשלה הנוכחית בראשותו כוללת לראשונה בהיסטוריה מפלגה ערבית". לדברי העיתון, "הקולות של המיעוט הערבי יכולים לשנות את פני המפה הפוליטית".
5 צפייה בגלריה
א-שרק אל אווסט: עליה באחוזי ההצבעה בחברה הערבית מפחידה את הימין בישראל
א-שרק אל אווסט: עליה באחוזי ההצבעה בחברה הערבית מפחידה את הימין בישראל
"א-שרק אל אווסט": "עליה באחוזי ההצבעה בחברה הערבית מפחידה את הימין בישראל"
בכל מדינה מדגישים כמובן את הנושאים שחשובים לאזרחי המדינה ועשויים להשפיע עליהם בצורה כזו או אחרת. בלבנון למשל עוקבים אחרי הבחירות בדגש מיוחד על הסכם הגבול הימי שנחתם עם המדינה בשבוע שעבר. אחת מהשאלות שחזרו על עצמן בכלי התקשורת הלבנוניים היא אם יכול להיות מצב שבו לא יכבדו את ההסכם או ינסו להתנער ממנו במידה ונתניהו יחזור לשלטון.