2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בביקורו בבסיס נבטים
ראש הממשלה יאיר לפיד בביקורו בבסיס נבטים
לפיד עם מפקד חיל האוויר בבסיס נבטים
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מציעה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לקבל את עתירת הליכוד נגד ראש הממשלה יאיר לפיד, בעקבות הטענה לשימוש שנעשה לצורך הקמפיין הפוליטי שלו באמצעות צילום לצד חיילים בטייסת של חיל האוויר בבסיס נבטים. "דין העתירה להתקבל", כתבה בהרב-מיארה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית.
בעתירה של הליכוד נטען כי חמש תמונות שבהן נראה לפיד מצולם עם חיילים וקצינים על-רקע מטוסי קרב פורסמו בעמודים הפוליטיים של ראש הממשלה ומפלגת יש עתיד תוך הפרת חוק דרכי תעמולה. לטענת העותרים, בכך נעשה שימוש בתעמולת בחירות בצה"ל באופן שעשוי ליצור רושם כי הצבא מזוהה עם מפלגה או רשימת מועמדים.
בבירור של משרד היועצת המשפטית לממשלה עלה כי הצילומים מהביקור בשבוע שעבר, שהועלו בסופו של דבר לאתרי משרד ראש הממשלה הרשמיים, אושרו על-ידי הלשכה המשפטית. רק שתיים מהתמונות צולמו על-ידי לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), אך שלוש האחרות צולמו בידי עובדת מפלגת יש עתיד שאינה עובדת מדינה. "עובדת זו לא הייתה אמורה ליטול חלק בסיור רשמי כגון זה, ודאי שלא לתעד את הביקור לצורך תעמולתי-פוליטי", נכתב בתגובה של היועצת המשפטית לממשלה לעתירה.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
עוד נאמר בהתייחסות של היועצת המשפטית לממשלה כי מטעם לפיד עצמו ומפלגת יש עתיד נאמר בתגובה כי "מדובר בפרסומים במתכונת של 'סטורי', אשר משך הופעתם בהתאם למתכונת הפרסום ברשתות החברתיות הוא מראש ל-24 שעות בלבד". ואולם, היועצת המשפטית לממשלה הזכירה כי כבר הבהירה ללפיד בעתירה קודמת נגדו ונגד שר הביטחון בני גנץ כי קיים איסור על שימוש בתעמולת בחירות בצה"ל ובחייליו. בהרב-מיארה המליצה להטיל קנס על יש עתיד.
בהתייחס למקרה הנוכחי, ציינה בהרב-מיארה כי "אין הצדקה לפרסום התמונות האמורות במסגרת העמודים הפרטיים-פוליטיים. פרסומן של חלק מתמונות אלה בעמודים הפרטיים הוא אסור, גם מן הטעם שאלה צולמו על-ידי עובדת יש עתיד שאינה עובדת לע"מ ואינה עובדת מדינה. מצב דברים זה עולה כדי הפרה של חוק דרכי תעמולה ומהווה עקיפה חמורה למתווה החריגים.
"אשר על כן, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה דין העתירה להתקבל, וככל שהתמונות עליהן הצביעה העותרת לא הוסרו או יוסרו באופן עצמאי, יש מקום ליתן צווי מניעה שמורים על הסרת הפרסומים בעמודים הפרטיים-פוליטיים אליהם הפנתה העותרת ללא דיחוי. שימוש במתכונת פרסום מסוג 'סטורי' מחדד את הקושי ביחס לטיפול בהפרות מסוג זה בהתאם לכלים שבחוק דרכי תעמולה".