נאום הניצחון של נתניהו
(צילום: סנטרל הפקות)

השיג ניצחון גדול, אבל כאבי הראש רק התחילו: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מקווה להשלים תוך זמן קצר את הקמת הממשלה ה-37 לאחר שהגוש בראשותו זכה ב-64 מנדטים בבחירות לכנסת, אבל לא יהיה לו פשוט למצוא לכל אחד מבכירי הליכוד תיק שישביע את רצונם.
היום (ראשון) ייפגש נתניהו עם ראשי הגוש שלו, פרט ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שנמצא כעת באילת ואיתו נתניהו ייפגש מחר. השיחות הרשמיות סביב המשא ומתן הקואליציוני טרם החלו, אבל היום יתקיים "יישור קו" לפני ההמלצות אצל הנשיא יצחק הרצוג וגיבוש קווי היסוד של הממשלה הבאה.
6 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
נתניהו וראשי גוש הימין: דרעי, סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
אחד המאבקים המרכזיים צפוי להיות על תיק המשפטים. דודי אמסלם אותת שלא יסכים לכהן בשום תפקיד פרט לשר המשפטים ופניו לכנסת אם לא ייבחר למחליפו של גדעון סער. אבל על התיק מתמודדים גם אמיר אוחנה, שכבר כיהן כשר המשפטים, וגם השר לשעבר יריב לוין.
ישראל כץ דורש את תיק האוצר, ובמכתב ששלח לפעילים שלשום כתב זאת מפורשות. "פניתי לראש הממשלה המיועד נתניהו בבקשה לשוב לתפקיד שר האוצר, אותו מילאתי בתקופת הקורונה הקשה והמאתגרת. אחרי הנזקים שליברמן גרם בתחומי האינפלציה ויוקר המחיה והדיור, הכלכלה שלנו זקוקה לשר אוצר מנוסה שיידע לפעול מול פקידי האוצר ומול גורמים בארץ ובעולם", כתב.
אבל פרט לכץ, גם השר לשעבר אלי כהן - שנבחר במקום השני בפריימריז ושיפר משמעותית את מעמדו - חושק בתפקיד שר האוצר. באמצע ישנו גם ניר ברקת שמחזיק בהבטחה ישנה לתיק הזה.
6 צפייה בגלריה
יאבקו על תיק המשפטים. אמיר אוחנה ויריב לוין
יאבקו על תיק המשפטים. אמיר אוחנה ויריב לוין
יאבקו על תיק המשפטים. אמיר אוחנה ויריב לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
תיק האוצר - לברקת או לכץ?
(צילום: אבי מועלם)
גם תיק הביטחון מעורר תסיסה - האם יילך לשותף הקואליציוני, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', או שייפתח למאבק בליכוד בין מפקד פיקוד הדרום לשעבר יואב גלנט לבין ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, שמצפה גם הוא לתפקיד בכיר.
הקרבות לא מתקיימים רק סביב תיקים בכירים אלה. גם על תפקיד יו"ר הכנסת מתקיים מאבק בליכוד. שגריר ישראל באו"ם לשעבר, דני דנון, הודיע כי הוא מבקש לקבל את התפקיד לידיו והבהיר - זה או יו"ר הכנסת, או כלום. מלבדו, גם לוין המקורב לנתניהו וכבר כיהן כיו"ר הכנסת נחשב למועמד לתפקיד, אם לא יקבל את תיק המשפטים. מי שעוד מנהל קרב על התפקיד מאחורי הקלעים הוא השר לשעבר אופיר אקוניס, שהעביר לנתניהו מסרים בנושא. גם ח"כ דוד ביטן, ששימש בעבר כיו"ר הקואליציה, רמז לנתניהו כי הוא מעוניין לשמש כיו"ר הכנסת.
שלשום נחשף ב-ynet כי ציר חדש נרקם בליכוד ומתכוון לעבוד מול נתניהו כמקשה אחת - במטרה לקבל את התפקידים שבהם מעוניינים חבריו. ציר זה כולל את ביטן, ישראל כץ, אמסלם וייתכן שגם את מאי גולן, שמקורבת הן לביטן אך גם ליריב לוין. בין החברים באותו ציר חדש גם חבר הכנסת הנבחר ניסים ואטורי, שאמר בסוף השבוע למתפקדים בליכוד: "המשילות מתחילה בכנסת. אני רוצה לכהן כראש ועדה בכירה וכסגן יו"ר הכנסת".
6 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
רמז לנתניהו כי הוא מעוניין לשמש כיו"ר הכנסת. דוד ביטן
(צילום: יואב דודקביץ' )
6 צפייה בגלריה
דני דנון, אופיר אקוניס
דני דנון, אופיר אקוניס
דנון מול אקוניס: תפקיד יו"ר הכנסת - או כלום
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שרת החוץ הבאה? מירי רגב במליאת הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
מלבד התיקים שבמחלוקת קיימות עוד דמויות מרכזיות בליכוד שנתניהו יצטרך למצוא עבורן תפקיד ראוי. אחת מהן היא השרה לשעבר מירי רגב, האישה הבכירה בליכוד, שבתקופת ממשלת האחדות עם גנץ אף הובטח לה להיות שרת חוץ ברוטציה, הבטחה שלא התממשה בעקבות פירוק הממשלה. רגב נחשבת מועמדת לתפקיד זה של שרת החוץ גם כיום, אך בסביבת נתניהו לא פוסלים אפשרות שתכהן כשרת החינוך או כשרת התחבורה, תפקיד שמילאה בעבר.
אם רגב לא תתמנה לשרת החוץ, ייתכן שהתפקיד יוצע לאוחנה, ללוין או לכץ - וייתכן שנתניהו ישמור אותו לעצמו. בכירה אחרת בליכוד, גילה גמליאל, דורשת את תפקיד השרה להגנת הסביבה.
בציונות הדתית עדיין מתלבטים בנוגע לתיקים המרכזיים ולרשימת הדרישות, אולם מבהירים שהממשלה הבאה חייבת לכלול שינויים עמוקים ודרמטיים במערכת המשפט. בלי אלה, אומרים בכירים במפלגה, אין מה להתקדם. בש"ס מגבשים גם הם את רשימת הדרישות ואריה דרעי אף הבהיר כי אינו מעוניין בתיק האוצר והוא מבקש לחזור לתיק הפנים.
פורסם לראשונה: 19:32, 05.11.22