1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
המשבר נפתר. גפני וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יממה לאחר ההתחייבות של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לתקצב מוסדות שלא מלמדים את מקצועות הליבה, מועצת גדולי התורה התכנסה הערב (שלישי) ואישרה את ההסכם שהושג בין דגל התורה ואגודת ישראל, שני הפלגים שמרכיבים את יהדות התורה, כדי שיתמודדו יחד בבחירות.
מנהיג דגל התורה הליטאית, ח"כ משה גפני, אמר כי בהתאם לסיכום יקבלו החסידים את המקום הראשון ברשימה - אך את התפקיד הראשון יקבלו אנשיו. "אנחנו הולכים יחד בבחירות הקרובות בגלל שבעיית החינוך נפתרה, אך בשנים הבאות אנחנו נצטרך ללמוד הכול מחדש, בגלל שזה לא בדיוק מייצג את המצב הקיים", אמר גפני.
הרשימה החדשה שהורכבה אינה שונה מזו הקיימת - אך ה"ריצ'רץ'" בין החסידים לליטאים התחלף, מה שדוחק את חבר הכנסת יצחק פינדרוס למקום השמיני וייתכן שלא ייכנס לכנסת הבאה במקרה שהחרדים לא ייכללו בקואליציה.
ההסכם בין הפלגים הושג בעקבות לחץ כבד שהפעיל נתניהו - ובמסגרתו התחייב כי אם ייבחר לראש ממשלה - ישווה כאמור את תקציב המוסדות החרדיים שלא לומדים ליבה לזה של החינוך הממלכתי. כך למעשה התייתר הצורך של חסידות בעלז להקים מסלול חדש, דבר שהכעיס את שותפיהם הליטאים, המיוצגים על ידי דגל התורה.
בפגישה בשבוע שעבר בין גפני לנתניהו, השניים דנו בשורשי המשבר - הסכמה של חסידות בעלז להגברת לימודי הליבה ולהידוק הפיקוח הממשלתי על בתי הספר שלה בתמורה להגדלת התקציב. גפני הציע אז פתרון שימנע את המהלך שעורר את זעם הליטאים - הגדלת תקציב המוסדות החרדיים ללא שינוי בתכני הלימוד.
למעשה, גפני דרש את הגדלת התקציב והשוואת שכר המורים לשכר בחינוך הממלכתי כתנאי לכניסת החרדים האשכנזים לממשלה בראשות נתניהו. עם זאת, מהלך כזה צפוי להיתקל בקשיים משפטיים עקב ניתוק הקשר בין היקף לימודי הליבה לגובה התקציב, ולכן הוא ידרוש עיגון בחקיקה, כולל פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ לפסול אותו.