2 צפייה בגלריה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים מאוקראינה. התאריך הקובע - 8 בספטמבר
(צילום: AP )
אנה (40) עלתה ארצה מאוקראינה במרץ. היא מתגוררת בישראל כבר שבעה חודשים. למרות הדעה הרווחת לפיה עולים חדשים "לא מבינים דבר בפוליטיקה הישראלית", אנה דווקא מאוד מעורבת בנושא, משתתפת במפגשים עם פוליטיקאים וכבר החליטה למי תצביע. אבל היא מודה שעדין לא הצליחה להבין איך אפשר להפוך לראש הממשלה בלי לקבל את רוב המנדטים.
נינה (35) היא אזרחית טרייה. היא עשתה עלייה וקיבלה את האזרחות הישראלית ב-7 בספטמבר. עוד לפני הגעתה ארצה היא התעניינה בפוליטיקה ישראלית ובאקטואליה, אבל הודעה לבוחר היא לא קיבלה, וגם כל ניסיונותיה לברר אם היא זכאית להצביע לא צלחו. הסיבה היא שבאתר ועדת הבחירות המרכזית לא פורסם מידע רשמי ברוסית בנוגע לזכויות הבחירה של העולים החדשים.
נינה פנתה למערכת האתר בשפה הרוסית "וסטי", מבית "ידיעות אחרונות". אחרי פניית "וסטי" למשרד העלייה והקליטה, נינה סוף-סוף זכתה לקבל תשובה: זכות הבחירה השנה ניתנת לעולים החדשים אשר קיבלו אזרחות ישראלית לפני 8 בספטמבר 2022.
2 צפייה בגלריה
קלפי בבחירות לכנסת
קלפי בבחירות לכנסת
איפה הקלפי? גם התשובה הזו בעמוד המיוחד
(צילום: ערן גרנות)
אנה, נינה ועולים חדשים אחרים יגיעו ב-1 בנובמבר להצביע בבחירות ולתרום את חלקם לטובת הדמוקרטיה הישראלית. הם, וגם עולים ותיקים יותר, מתקשים לקבל מענה לשאלות הרלוונטיות לגבי הכתובות של קלפיות נגישות, תחבורה ציבורית ביום הבחירות, תהליך הבחירות בבתי אבות ובתי חולים, אפשרות להצביע שלא לפי כתובת המגורים ותשלום על העבודה ביום הבחירות.
לקראת הבחירות הוקם באתר "וסטי" מדור מיוחד הכולל מידע מקיף ומהימן בנושא. התכנים מנגישים את המונחים והליכי ההצבעה בשפה רוסית בצורה ברורה ופשוטה, ומציגים את מספרי טלפון ואת כתובות האתרים הרשמיים לבירור הפרטים.
לפי הנתונים של ועדת הבחירות המרכזית, בישראל 6,788,804 בעלי זכות הצבעה. מאז הבחירות הקודמות, לפני קצת יותר משנה, מספר בעלי זכות ההצבעה עלה ב-210,720. מספר זה כולל גם עשרות אלפי עולים מאוקראינה, רוסיה, בלארוס, אתיופיה ומדינות נוספות.