2 צפייה בגלריה
שלט חוצות קמפיין בחירות
שלט חוצות קמפיין בחירות
ביום שלישי הולכים לקלפי
(צילום: AP, AFP, רויטרס, סער הס, עוז מועלם)
לפיד ביקר באסדה, נתניהו המשיך במסעות "ביבי בא", בן גביר הבטיח חוק צרפתי רטרואקטיבי והמפלגות הערביות מבקשות את הקולות של היהודים: מעט יותר מיממה נותרה לפתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-25, והמפלגות מחדדות מסרים וממקדות מאמצים - במטרה להגיע לכל מתלבט.
מוקד היום הלפני אחרון בקמפיין של ראש הממשלה יאיר לפיד היה הסיור באסדת כריש, לאחר תחילת הפקת הגז. לצד צילומים על האסדה, ניסה יו"ר יש עתיד להדגיש את החשיבות העתידית: "מפה יוצא הגז שיבטיח הורדה של יוקר המחיה".

לפיד באסדת כריש
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

במטה הבחירות של המפלגה מאמינים שהארגון בשטח "יכול לעשות את השינוי, לשבור את התיקו ולהוביל את הגוש לניצחון ואת יש עתיד להישג מנדטים שטרם נראה כמוהו". במטה סיפרו עוד כי השטח ינוהל על ידי החמ"ל המיוחד שהקימו במפלגה בכל יום בחירות, אשר ירכז את כלל הפעילויות, ובהן סיירות השטח של המפלגה, צעירי יש עתיד והמרצה באמצעות חברי כנסת ובערים ממוקדות.
במפלגה נערכים ליום הבחירות עצמו באמצעות הניסיון הרב שצברו בעשר השנים האחרונות, ובעזרת מנגנון שטח המונה עשרות אלפי פעילים ומתנדבים וכ-250 מטות אשר פזורים בכל הארץ. הפעילים יצוידו בחומרי הסברה, סטיקרים, פלאיירים, מטריות וציליות, שישמשו לכל מזג אוויר כשהציפייה היא לגשם מדי פעם בצפון ובמרכז. הם גם יצוידו ב"משחק מתלבטים", כדרך יצירתית יותר להשפעה.
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע אמש לאור יהודה וראש העין, לאחר שבמוצאי שבת ניסה להשפיע על החרדים בבני ברק לצאת מהבית. היממה האחרונה שלפני הבחירות תוקדש בליכוד בעיקר לקמפיין המרצה. הוא יכלול ריאיונות של נתניהו ושל שרי הליכוד, וגם הירתמות של שרה נתניהו לקמפיין. לצד האדישות של המצביעים נלחמים בליכוד גם בגידול המתמיד בכוחו של איתמר בן גביר, וכל המסרים של המפלגה בעניין הזה מתמקדים בכך שאם הליכוד לא יהיה גדול מספיק - בן גביר לא יהיה שר, אלא חבר אופוזיציה.
"ביבי בא" לאור יהודה
(צילום: אריק מרמור, מוטי קמחי)

במקביל ממשיכים בליכוד לטרגט את קהל היעד ברשתות החברתיות, במימון גבוה מאוד, ושם מועברים המסרים שאותם רוצים במפלגה להעביר. ביום שלפני הבחירות עצמן יועברו הוראות אחרונות וציוד מתאים לקלפיות ולשטח, ואף ייערכו בדיקות חוזרות לגבי המערכות הטכנולוגיות שבאמצעותן מתכוון נתניהו לעקוב אחרי נתוני ההצבעה של תומכיו בזמן אמת.
בין היתר מדובר במערכת "ניצחון 22", שבה מופיע כל ספר הבוחרים ובו בעלי זכות ההצבעה בישראל, ובאמצעות ממשק ייחודי ניתן לעקוב בה אחרי כל מי שהצביע כבר ולא דורש המרצה ביום הבחירות. בנוסף כוללת המערכת נתונים על כל המצביעים המזוהים עם הליכוד, כך שניתן בזמן אמת לוודא אם אלו יוצאים להצביע ובאיזה אזורים זקוקים לתמרוץ. חברי הכנסת חולקו לפי אזורים מוגדרים מראש ויסייעו בפעילות השטח של קמפיין ההמרצה.
במחנה הממלכתי מתרכזים בריאיונות אחרונים ובהעברת שני המסרים העיקריים - שר הביטחון בני גנץ הוא המבוגר האחראי והיחיד שיכול להתמודד עם המצב הביטחוני, לצד המסר הנוסף שלפיו ללפיד אין ממשלה. מערך השטח של כחול לבן ותקווה חדשה אוחד, והמטות יפעלו באופן אינטנסיבי ביום הבחירות.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. מציג עצמו כמבוגר האחראי
(צילום: נדב אבס)
היעד של המפלגה הוא מספר מנדטים דו-ספרתי מפתיע, כזה שיאפשר מרחב תמרון ולגיטימציה ציבורית לגנץ לנסות להרכיב ממשלה. ביומיים האלה תתעצם פעילות הרשת של המפלגה, לצד הודעות SMS שנשלחות לטלפונים הניידים בניסיון לשכנע מצביעים לצאת מהבית. גנץ ושר המשפטים גדעון סער ימשיכו לסייר במוקדים שונים כדי לפגוש כמה שיותר אנשים בזמן שנותר.
היממה האחרונה הייתה, כמו יממות רבות אחרות, היממה של בן גביר. ב-ynet נחשף כי מספר 2 בציונות הדתית הבטיח לקדם חוק שיבטל את משפט נתניהו, ואותה הצעה הובילה לתגובות מרחבי הקשת הפוליטית, כולל מנתניהו שאמר: "לא רוצה שום דבר".
בן גביר: "אדרוש את תיק ביטחון הפנים"
(צילום: דוברות עוצמה יהודית)

אמש הודיע יו"ר עוצמה יהודית כי אם תקום ממשלת ימין, הוא ידרוש לשמש כשר לביטחון הפנים. גם האמירה הזו הביאה לשלל תגובות, כשביש עתיד ובמחנה הממלכתי מזהירים מכך - ואילו בליכוד טוענים שרק הצבעה למפלגתם יכולה להבטיח שבן גביר יהיה בכלל שר.
במפלגת העבודה נערכים ליום הבחירות באמצעות נוכחות מסיבית של חברי וחברות הכנסת בשטח, בהמרצת פעילים ובשכנוע מתלבטים. היום מתכננים כל חברי הסיעה להגיע למוקד הטלפונים של המפלגה לטובת שיחות שכנועים אחרונות למתלבטים, בין היתר באמצעות מספרי טלפון שהגיעו דרך ה"מלשינון", שבו המפלגה ביקשה מחבריה לשלוח פרטים של מכרים המתלבטים בין המפלגות בגוש ועשויים להצביע לעבודה.
(צילום: שמוליק דודפור, נדב אבס)

יו"ר המפלגה, השרה מרב מיכאלי, תשתתף גם היא בשיחות ההמרצה הטלפוניות למתלבטים, תפגוש אזרחים ואזרחיות ובערב תעשה סבב ברים בתל אביב. בעבודה בונים על "הצבעה אסטרטגית" במטרה להדגיש שאם העבודה לא תהיה חזקה, לפיד לא יוכל להיות ראש ממשלה ונתניהו עלול לחזור עם בן גביר כשר לביטחון הפנים. בישורת האחרונה המפלגה תשקיע מאמצים בהחזרת מצביעי עבר של המפלגה ותפנה לציבור הנשים, כולל מגוש הימין. "זאת לאור העובדה שממול, בגוש נתניהו, יש מספר חד ספרתי של נשים בכל 'הקואליציה המיועדת' כולה", כלשונם.
ביום האחרון לפני שהולכים לקלפי מרצ תקים מטה חירום של המרצות טלפוניות בהשתתפות חברי הרשימה, השרים המכהנים וחברי כנסת לשעבר. במפלגה מקווים להגיע לכ-100,000 מתלבטים ומצביעים אסטרטגיים שסימנו במפלגה בחודש האחרון.
במשך היום חברי הרשימה יתפרשו בכמה עמדות באזורים "המזוהים עם הערכים הליברליים של המפלגה". במטה הבחירות של מרצ סיפרו כי המטרה של ההמרצות היא "להפיל לאנשים את האסימון שאם מרצ נופלת - נתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יהרסו את הדמוקרטיה".
בבליץ ראשי המפלגות של אולפן ynet אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי בליכוד "כולם בונים כבר תסריט של אחרי נתניהו. ראיתי גם בתקשורת שבודקים במפלגה אופציה של יריב לוין כדי למנוע מבוכה לנתניהו, למנוע פריימריז". ליברמן אמר כי הוא "בטוח שהפעם תהיה הכרעה בבחירות. נתניהו יפרוש או שיפרישו אותו. נקים ממשלה מצוינת עם הליכוד בלי נתניהו".
(צילום: שמוליק דודפור, נדב אבס)

באותו ריאיון התייחס ליברמן גם לעלייה בכוחו של בן גביר, ועוד לפני ההכרזה הרשמית של יו"ר עוצמה יהודית אמר כי "הבן אדם כרגע דורש את תיק ביטחון הפנים, וכנראה שלנתניהו אין בעיה לתת לו את זה. עד לפני כמה שנים הבחור הזה היה פעיל בוועד למען שחרור יגאל עמיר. אז מי שהיה פעיל בוועד כזה הופך לשר ביטחון הפנים".
שרה בכירה נוספת בממשלה הנוכחית מתמודדת עם סכנת אחוז החסימה. בבליץ ראשי המפלגות באולפן ynet חזרה יו"ר הבית היהודי איילת שקד על מסריה ואמרה כי "אין לנתניהו 61 בלי הבית היהודי".
(צילום: שמוליק דודפור, נדב אבס)

מנגד, יו"ר הבית היהודי הדגישה כי היא מתנגדת לתוכניתו של בן גביר: "לא אתן יד לביטול המשפט שלו. אם נהיה בקואליציה, לא יהיה חוק צרפתי ולא נאפשר להעביר את החוק שמונע לימודי ליבה".
זעקות הגעוואלד שליוו את מערכות הבחירות האחרונות הפכו את אזרחי ישראל אדישים לקריאות העזרה של נציגיהם בכנסת, והן מתפרשות אצלם באופן אוטומטי כאזעקות שווא. ואם כך, אין זה מפתיע שגם כשיהדות התורה נמצאת במצוקה אמיתית וחוששת לרדת לשישה מנדטים, השטח נותר רדום ומתייחס לכך כאל התרעות "זאב זאב".
הרב גרשון אדלשטיין לתלמידי הישיבות: התנדבו במטה הבחירות גם על חשבון לימוד התורה
אחרי שבשנתיים האחרונות לא הצליחה המפלגה לתרגם את הגידול הטבעי בחברה החרדית למנדטים נוספים, בבחירות תשפ"ג היא עלולה לאבד אפילו מהשבעה הקיימים, אליהם התייחסו כמובן מאליו – תוצאה של עייפות ושאננות הבייס, אכזבה מהנציגים וזליגת קולות למפלגות אחרות בגוש הימין. כעת ביהדות התורה נעשה מאמץ בניסיון לבלום את הדימום, והם מגייסים את "התותחים הכבדים" למאני-טיים של הבחירות.
אמש היה זה הרב גרשון אדלשטיין, המנהיג הבכיר של הזרם הליטאי, שהשתתף מרחוק בעשרות עצרות שנערכו במקביל ברחבי הארץ, ובשידור חי מביתו בבני ברק היה הנואם המרכזי בפני ציבור האלפים. הרב בן ה-99 הזהיר מפני השמאל, "המבקש לעקור את התורה והמצוות מעם ישראל ולהטיל על הציבור החרדי גזרות שמד 'כמו מלכות יוון הרשעה' שהחריבה את בית המקדש". לדבריו, הצבעה ליהדות התורה, הפועלת נגד הגזרות, נחשבת למצווה דתית, ומי שאינו משתתף בבחירות או נותן את קולו למפלגה אחרת - "אין לו חלק בעולם הבא".
הקמפיין של ש"ס

בש"ס, לעומת זאת, אין הפעם זעקות געוואלד אלא דווקא סיפוק ושביעות רצון מקמפיין מוצלח שהצליח להעיר את השטח, ובעיקר תקווה כי הוא יגרום לניפוץ תקרת הזכוכית של המפלגה בשנים האחרונות - תשעה מנדטים - בדרך להישג דו-ספרתי ראשון מאז 2013.
אם החרדים האשכנזים מיהדות התורה גייסו את הרב אדלשטיין, אז בש"ס יש את דמותו של הרב עובדיה יוסף, מייסדה ומנהיגה הרוחני המיתולוגי ומגנט של מנדטים. יום השנה התשיעי לפטירת המרן חל בסוף השבוע שעבר, ג' בחשוון, והפעם לרגל הבחירות הוא נמתח עוד קצת עד 1 בנובמבר, וצוין במשך כמה ימים שבמהלכם הפיצה המפלגה אין-ספור מודעות ותשדירים בכיכובו, על מנת לפרוט על הרגשות העדינים ביותר של קהל התומכים ולהניע אותם לפעולה.
(צילום: אריק מרמור, שמוליק דודפור)

בחברה הערבית, שם כל שלוש המפלגות נמצאות באזור המסוכן, נלחמים על כל קול. במסיבת עיתונאים שערכה רע"מ בנצרת קרא היו"ר מנסור עבאס לציבור היהודי להצביע למפלגה שהייתה חלק מהקואליציה האחרונה. "רע"מ גילתה אומץ לב לאורך כל השנה ויכולת להשתלב במערכות השלטון ולהשפיע לטובה על אזרחים ערבים ויהודים כאחד", אמר עבאס וקרא לציבור הערבי לצאת מהאדישות. ח"כ אימאן חטיב יאסין ערכה חוגי בית לנשים בקלנסווה ואבו גוש והדגישה את חשיבות העלאת שיעור ההצבעה אצל הערביות.
עודה וטיבי, בסרטון משותף

בחד"ש-תע"ל ממשיכים לשדר סכנה, ובפנייה יוצאת דופן של איימן עודה ואחמד טיבי - ביחד - קראו ראשי הרשימה לציבור היהודי: "תנו לנו את קולכם כדי לחסום את נתניהו והבן גבירים". בסרטון נשמע טיבי אומר: "בלעדינו יש לימין ממשלה על מלא. כדי לעצור אותם אנחנו צריכים אתכם איתנו". היו"ר עודה הוסיף: "לכל היהודים הדמוקרטים, אני יודע שהלב שלכם רוצה להיות עם הערכים שלנו, הפעם זה גם הלב וגם הראש".
גם בבל"ד עדיין לא איבדו תקווה, על אף הסקרים שמנבאים שלא יעברו את אחוז החסימה. היו"ר סמי אבו שחאדה אמר כי "ההתגייסות של מאות מתנדבים לקמפיין הבחירות, למרות המחסור במשאבים הכספיים שלנו, מראה את רוח החוסן המייחדת את העם הפלסטיני ההרואי. אותם מתנדבים פועלים למען מטרה קולקטיבית של חופש, צדק ושוויון, כדי לקרוא תיגר על מדיניות העליונות היהודית".
פורסם לראשונה: 23:30, 30.10.22