כשלילדים יש יותר מדי משחקים
תרבות השפע – יותר מדי משחקים ויותר מדי דברים בחדר, לא תורם לילדים. איך למיין ספריית משחקים? איך ליצור עניין בתוך כל השפע הזה? 6 עצות חשובות
וככה זה נראה כשהילדים המתבגרים לא רוצים לסדר את החדר
אתם מכירים את זה שכשאתם נכנסים לחדר המשפחה או לחדר הילדים ויש בלגאן גדול, ואתם לא מוצאים את הידיים והרגליים? הלגו מפוזר בכל מיני מקומות, הפליימוביל מעורבב עם משחקים אחרים, חלקים של משחקי קופסה מסתובבים להם בכל מיני מקומות, ואין לזה סוף, ובסוף הילדים בכלל תקועים במחשב או בטלוויזיה.
אני רוצה להציע לכם כמה רעיונות שיעשו לכם קצת סדר בבלגאן:
1. סדר
חשוב להרגיל את הילדים מגיל מאוד צעיר לשחק, ובסיום המשחק לסדר ולהחזיר למקום.
איך נעשה את זה?
נדבר עם הילד על סידור המשחק והחזרתו למקום בפגישה משפחתית או לפני שמתחילים לשחק ולאט לאט ננחיל את הערך של לסדר אחרי שמסיימים לשחק.
זה בדיוק כמו לפנות את הצלחת אחרי שמסיימים לאכול או לשים את הבגדים המלוכלכים במכונת הכביסה או את התיק בחדר הילדים ועוד. ללמד את הילד לקחת אחריות על ידי מתן אחריות. כשהילדים קטנטנים אנחנו עוזרים להם ולאט לאט הם לומדים לעשות את זה לבד. ההרגל הופך להיות חלק מההתנהלות שלהם בבית ובכלל.
הורים אומרים לי: "ואם הם לא רוצים לסדר?", התשובה שלנו, ההורים, צריכה להיות טבעית - אם לא נסדר המשחק יצטרך לצאת מספריית המשחקים עד שנשב ונחליט כיצד מתנהלים עם משחקים בבית.
הילד לומד לקחת אחריות. ההצלחה תלויה בנו ההורים, כאשר הדגש הוא שאנחנו, ההורים, נותנים אחריות, והילדים לוקחים אחריות. אף ילד לא ייקח אחריות אם לא ניתן לו אותה.
2. מיון
עזרו לילדים למיין את המשחקים, אפשר למיין לפי נושאים, למשל: ארגז למכוניות, ארגז לקוביות, ארגז ללגו. זה עושה המון סדר וניצול מיטבי של המשחק כאשר כל פעם נציע נושא מסוים, ובגיל מאוחר יותר הילד יבחר לבד במה לשחק.
3. רענון
רעננו את ספריית המשחקים. לא חייבים למהר לקנות כל משחק חדש שיוצא, אפשר להעלות חלק מהמשחקים למדף עליון ולהחליף מדי פעם את המשחקים, בצורה זו אנו יוצרים געגוע למשחק אצל הילדים.
4. רלבנטיות
הוציאו מהספרייה משחקים שכבר אינם רלבנטיים, למשל ילד בן שש לא צריך משחק המיועד לגיל שלוש כמו לוטו למתחילים. כשיש יותר מדי משחקים ללא הבחנה של גיל וללא הבחנה של התאמה מבחינה התפתחותית, יש הצפה ובלבול ואז הילד לעיתים פשוט מוותר. מרב עומס הוא לא רואה את המשחקים ואז הוא בוחר בפתרון הקל, במסך.
קחו למשל דוגמה אישית: עשיתי סדר בארון הבגדים שלי ומסרתי המון בגדים שלא בשימוש ועכשיו אני מוצאת את עצמי נהנית מבגדים ישנים ואף מקבלת מלא מחמאות.
סדר וארגון עושה טוב לכולם! מנקים, מסדרים, ממיינים וככה נהנים הנאה מקסימלית ממה שיש.
5. תקציב
החליטו על תקציב כספי למשחקים. התקציב יכול להיות חודשי, רבעוני או מה שמתאים מבחינת התזרים שלכם. שתפו את הילדים שלכם, חינוך פיננסי לדור הצעיר מאוד חשוב.
תנו להם דמי כיס (אפשר מגיל 5-6), דברו איתם על מסגרת תקציב ועל חסכון לעתיד לצורך רכישת משחקים ו/או מוצרים יקרים שהם ממש רוצים. שוחחו עם הילדים על סדר עדיפות בעת קבלת ההחלטות על הוצאות. שתפו אותם בניהול כלכלת הבית. היפכו אותם לשותפים פעילים, כמובן במגבלות הגיל והבגרות של הילד.
אז קדימה הורים... אתם צריכים לזכור שאתם אלה שמנווטים, לכן שבו, תחליטו, תתייעצו ותשתפו את ילדיכם וככה תזכו ללמד את ילדכם התנהלות כלכלית נכונה והבונוס – אווירה משפחתית טובה. ותזכרו שמה שקובע זה האיכות ולאו דווקא הכמות.
6. הקצו זמן למשחקים
אם אתם רוצים שהילדים ישחקו יותר, דברו איתם ותחליטו יחד כמה זמן ביום מוקצה למסכים, כאשר החלטתם קודם עם עצמכם מה נכון. עשו הסכם עם הילדים. זהו מתכון נהדר לשיתוף פעולה פורה.
הכותבת היא מדריכת הורים בוגרת מכון אדלר