שתף קטע נבחר

גרושים - האם אפשר לעבור דירה לעיר אחרת?

כשבני זוג מתגרשים הם מחלקים רכוש ומחליטים על הסדרי ראייה, אבל מה קורה כשאחד מהם מחליט לעבור לעיר אחרת? עורכת דין לענייני משפחה מסבירה איך בודקים מהי טובת הילד ואילו שיקולים צריך לקחת בחשבון לפני ההחלטה הגורלית

ספטמבר זהו חודש של התחלות חדשות, ולהורים רבים הקיץ הוא הזדמנות להתחיל פרק חדש בחייהם ובחיי הילדים. פעמים רבות מחליטות משפחות להעתיק את מקום מגוריהם לעיר אחרת.

 

אין ספק כי מעברי דירות עם ילדים כרוכים בתקופת הסתגלות לא פשוטה, הן להורה ובטח שלילד שצריך להתרגל לחדר חדש, לסביבת מגורים חדשה, לגן ולחברים חדשים. כאשר כל המשפחה עוברת את השינוי ביחד, הנחיתה רכה יותר, אך מה קורה כאשר ההורים גרושים, ואחד מהם מעוניין לעבור לעיר אחרת עם הילדים המשותפים, ולמעשה להרחיק את הילדים מההורה השני?

 

מהי טובת הילדים במקרה של מעבר דירה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מהי טובת הילדים במקרה של מעבר דירה?(צילום: shutterstock)

גם אם לאם או לאב יש משמורת על הילדים, עלולות לצוץ התנגדויות מהצד השני, בייחוד אם מדובר על עיר רחוקה משמעותית ממקום המגורים הקודם. במידה וישנה הסכמה בין ההורים לגבי המעבר, וזוהי החלטה משותפת, אין כל בעיה. במידה ואין הסכמה, נשאלת השאלה, האם נתונה בידי ההורה בעל המשמורת הזכות לבחור את מקום מגוריו החדש?

 

במקרה זה ניתן לראות כי מדובר בשתי זכויות שמתנגשות זו בזו: מצד אחד עומדת הזכות של ההורה שהמשמורת בידיו לבחור היכן הוא יתגורר. אולי הוא מעוניין לעבור לעיר אחרת בגלל הגירושין, על מנת להתחיל התחלה חדשה בחייו, הרחק מחייו הקודמים? אולי מעוניין לשקם את חייו במקום חדש? אולי להורה המשמורן ישנה זוגיות חדשה אותה הוא רוצה למסד בבית חדש בעיר אחרת? מול זכות זו, עומדת הזכות של ההורה האחר להיות בקשר שוטף וקרוב עם ילדיו. מה היא, אם כן, טובת הילדים במקרה זה? מה עם הזכויות שלהם?

 

קראו עוד:

אחרי הגירושים: ההסדר הנכון עבור הילדים.

מחקר: הפתרון האידיאלי לילדים אחרי גירושים

הטעויות הנפוצות ביותר של הורים גרושים

 

במקרים אלו צריך בית המשפט לענייני משפחה להכריע, במידה, כאמור, שאין הסכמה. בית המשפט יבדוק אם לילדים יש אפשרות לשמור על קשר יציב, שוטף וסדיר עם ההורה השני, יבחן איזה אופי של קשר יהיה איתו, איזה נטל יוטל על מי מההורים מבחינה כלכלית, על כתפי מי יוטל נטל ההסעות, מה יהיה עם הילדים במקום החדש ואם יהיו מנותקים או קרובים לחברים או משפחה.

 

צריך לוודא שהילד מצליח לשמור על קשר עם שני ההורים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צריך לוודא שהילד מצליח לשמור על קשר עם שני ההורים(צילום: shutterstock)

באחד המקרים הנידונים כעת בבית המשפט, מבקשת אם עם שני ילדים לעבור מחיפה לתל אביב. בית המשפט מינה מומחה שיבחן אם הילדים יוכלו להתמודד עם המעבר, אם המעבר יפגע בקשר עם ההורה השני פגיעה משמעותית, כיצד יתבצעו הנסיעות לחיפה וממנה, מי יישא בנטל הכלכלי הכרוך בנסיעות אלו ומהי סביבת המשפחה במקום החדש. במקרים אחרים בית המשפט הכריע לטובת אם או אב שביקשו לעבור עם הילדים מעבר לים בעקבות זוגיות חדשה.

 

חשוב לזכור כי אין כלל אצבע ואין שחור או לבן. כל מקרה נבחן על ידי בית המשפט לנסיבותיו. כשזכויות מתנגשות מנסים תמיד לבחון איפה תהיה הפגיעה המזערית ביותר ובמי, ומי ישלם הכי פחות את המחיר.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

אין דין משפחה אחת, על מורכבותה וייחודה, כדין משפחה אחרת. לא ניתן ללמוד ממקרה אחד על המקרה האחר. בית המשפט צריך לקבוע הסדר שיגשים את זכות הקטינים ליהנות ממסגרת יציבה ומצד שני יאפשר לו לשמור על קשר עם ההורה השני.

 

ניתן להכניס בהסכם הגירושין סעיף שמבהיר את הדברים וקובע לדוגמה שההורה המשמורן יוכל לעבור לעיר אחרת עד רדיוס מסוים.

 

יחד עם זאת, החיים הם דינמיים והנסיבות משתנות, ולאור כך, בית המשפט יכול להתיר מעבר רחוק גם אם אינו מעוגן בהסכם הגירושין. בסופו של דבר על ההורים לחשוב יחדיו או לחוד, לפני הגיעם לבית המשפט, מהי באמת טובת הילדים, ולנסות להגיע להחלטה שתשקף את טובתם זו.

 

הכותבת היא עו"ד לענייני משפחה ותיקי גירושין מורכבים ומגשרת

 

מתכננים להודיע לילדים שאתם מתגרשים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אין כלל ברור וכל מקרה נבדק לגופו
צילום: shutterstock
מומלצים