שתף קטע נבחר

3 מתנות רגשיות שתוכלו לתת לילדיכם בסוכות

ילדים רבים חולמים על בית אחר בו הם מחליטים הכול. הסוכה יכולה להיות בית החלומות שלהם, שם הם יוכלו להסתתר ולהיות לבד. כך תוכלו לנצל את חג סוכות כדי לאפשר להם חוויות והרפתקאות, רגע לפני שחוזרים לשגרה של שנת הלימודים

בגלל העייפות והחופשים הרבים שניהלנו לאחרונה כהורים, קל לפספס את המתנות הרגשיות הנהדרות שחג סוכות מביא עימו לנו ולילדים. ברמה הפרקטית אנו חושבים על הסוכה כמקום התכנסות לארוחות ומנהגי החג, ולא כעל מרחב משחקי קסום ונהדר לילדים. אך אם נחשוב לרגע על הסיבה בגינה ילדים כל כך אוהבים את חג סוכות, נגלה שכמה מהצרכים הרגשיים הכי ילדיים וראשוניים מקבלים מענה מיוחד במינו בחג הזה.

 

תיאורטיקנים רבים, ובינהם ויניקוט, דיברו רבות על כמה המשחק חשוב בהתפתחותם הרגשית והחברתית של ילדים, נוגע ומעבד צרכים עמוקים של הנפש הילדית המתפתחת. הסוכה היא הזדמנות למשחק חופשי ויצירתי, ומזמנת אפשרויות רבות, ביניהן הצורך לבנות לעצמי בית, להסתתר ולהתגלות ולהיות לבד.

 

סוכה (צילום: shutterstock)
הסוכה - בית שונה ומסתורי(צילום: shutterstock)

1. בית החלומות שלהם

ילדים רבים חולמים על בית אחר. גורם המשיכה העיקרי בבית הזה הוא בכך שזה לא הבית שלהם. זה בית שונה, מסתורי, מושך וכזה שהם בונים ומחליטים בו את הכל. זה בית קטן יותר, שמנוהל על ידי ילדים ויש לו חוקים משלו. הפנטזיה של ילדים על בית כזה מגלמת בתוכה את האופי הילדי שאוהב שינויים, שמח מהרפתקאות, ואוהב אוטונומיה ועצמאות. הסוכה היא בית כזה.

 

תנו לילדים לקבוע מי יהיו האורחים שלהם ולייעץ מה יהיה התפריט. תנו להם לבשל מאכלים מיוחדים שהם אוהבים ולהגישם בסוכה. תנו להם לבקר בסוכות של ילדים אחרים. צרו עבורם זמנים שבסוכה נמצאים רק ילדים וציידו את הסוכה במשחקים מעניינים. אם אין לכם את האפשרות להקים סוכה נצלו את החג לבניית מבנים ארעיים אחרים שיספקו לילדים את אותן ההנאות ואפשרויות המשחק.

 

קראו עוד:

החלום התגשם: אחרי ארבעה בנים - נולדה בת

10 סיבות שגורמות לילדים להשמין

יום בחיי הורה לילד עם צרכים מיוחדים

 

2. האפשרות להתחבא ולהמצא

הסוכה, הבנויה מחוץ לבית מאפשרת לילדים להסתתר ולהמצא. להתחבא ולהתגלות. ההנאה הילדית ממשחקי התחבאות והמצאות אפיינה ילדים מאז ומתמיד ואף מגולמת בספרי ילדים רבים בדומה ל"מיץ פטל", "הבית של יעל" ועוד - שם ההתחבאות היא משחק חברתי או אישי שבונה ומפתח את האישיות, את ההגדרה העצמית ואת היחסים עם האחר המשמעותי. ילדים אוהבים שמישהו מחפש אותם, ולא יודע היכן הם.

 

הם יוצרים לעצמם מרחב שקט ומדמיינים לרגע שלא ימצאו לעולם. בפנטזיה הילדית שלהם הם שואלים את עצמם: מה יקרה אם נעלם? האם נחסר למישהו? האם יתגעגעו אלינו? האם נצליח להסתדר לבד? זה מפחיד ומרגש. זה לא מפחיד מדי כי הם יודעים בתוכם שזה רק משחק ושהם יכולים להפסיקו בכל רגע. זה עונה גם על הצורך להיות מופתעים, ולהפתיע את האחר. זה עונה על הצורך להתרגש ולצחוק ביחד - כשנפגשים ומוצאים. אפשר לשחק עם הילדים מחבואים בסוכה ובסביבתה ולבנות בתוך הסוכה מקומות מסתור קטנים וסודיים עבורם.

 

ילד (צילום: shutterstock)
ילדים אוהבים שמישהו מחפש אותם(צילום: shutterstock)

3. הצורך להיות לבד

בית נוסף, קטן ואחר, מחוץ לבית הרגיל שלהם, נותן לילדים אפשרות נדירה להיות לבד, במרחב משלהם, ממנו הם יכולים להציץ על הבית או על הגינה, ולהחליט מתי להצטרף לאחרים ומתי להשאר לבד. המרחב שהסוכה נותנת בשעות שבני המשפחה אינם מתכנסים בתוכה הוא מרחב מיוחד שמזמן אפשרות למשחק שקט ופרטי. נסו ליצור לכל ילד בסוכה גם זמן משלו וליצור פינות קטנות למשחק אישי. אפשר לתת לילדים קופסה קטנה עם משחקים שלהם שהם יכולים לשבת איתה בסוכה ולשחק כשאיש לא שם.

 

צרו לילדים זמנים שהם עורכים "מסיבת ילדים" בסוכה ומזמינים את החברים שלהם (בלי הורים). כך יוכלו להחליט ולבחור את מי להזמין ואיך לארח. שם יוכלו לבנות לעצמם ממלכה קטנה של ילדים שרק הם מנהלים.

 

חג סוכות נעים ומלא במשחקים והרפתקאות לכם ולילדים, קצת לפני שחוזרים לשגרה מלאת האתגרים והמטלות ה"רציניות" של החיים.

 

אסנת גרתי היא פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער ומנהלת את "מרכז גרתי טיפול רגשי לילדים ". נעמה הוכשטיין, פסיכולוגית קלינית, מדריכה במכון סאמיט ועורכת ראשית בפרויקט "נולדו שווים"

 

גאדג'טים לחג סוכות:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תנו לילדים לקבוע מי יהיו האורחים שלהם
צילום: shutterstock
מומלצים