בשיתוף תנובה
"יציאה לטיול משפחתי יכולה להיות חוויה בלתי נשכחת שמייצרת חיבור וגיבוש. זמן אינטנסיבי משותף ביחד יכול להעצים חוויות ולגרום לדברים לקרות, דברים שלא יכולים לקרות בתוך שגרת היומיום.
"יחד עם זאת, על מנת שחווית הטיול המשותף תהיה חוויה חיובית יש לקחת בחשבון מספר גורמים ולהיערך בהתאם", אומר רועי מנחם, ד"ר לחינוך. "לכל אחד מבני המשפחה יש ציפיות שונות ועולם מושגים שונה לטיול כיף. בשביל אחד כיף זה ביקור במוזיאונים, בשביל אחר נדידה בין אתרי לונה פארק מאתגרים או שהות בשטח וצפייה בציפורים נודדות.
7 צפייה בגלריה
טיול משפחתי יכול להיות חוויה בלתי נשכחת שמייצרת חיבור וגיבוש
טיול משפחתי יכול להיות חוויה בלתי נשכחת שמייצרת חיבור וגיבוש
טיול משפחתי יכול להיות חוויה בלתי נשכחת שמייצרת חיבור וגיבוש
(צילום: shutterstock)
"לפני היציאה לטיול אני ממליץ להתכנס ביחד כמשפחה ולקיים שיחת תיאום ציפיות. מעבר על העקרונות הבאים תבטיח לכם חוויה חיובית משותפת", הוא אומר.
רועי בן-מנחם הוא גם חוקר, מרצה ומומחה בתחום העבודה עם בני נוער וגיל ההתבגרות. יחד עם רוני לנגרמן-זיו, מדריכת הורים ממכון אדלר, ניסינו לתת כמה כללים לתכנון טיול מוצלח.

מה נעשה לפני הטיול?

צרו אחידות ושפה משותפת – "שבו כמשפחה והגדירו יחד ולחוד, מה יהפוך את הטיול למשמעותי ומהנה עבורכם? תנו מקום וביטוי בטיול לכל אחד מבני המשפחה וכך תיתנו ביטוי ומקום לחוויה הסובייקטיבית של כל אחד מהמשתתפים. החליטו על הקווים האדומים המשותפים שלכם כמשפחה – מה תעשו ומה לא", אומר בן מנחם.
7 צפייה בגלריה
תנו מקום וביטוי בטיול לכל אחד מבני המשפחה
תנו מקום וביטוי בטיול לכל אחד מבני המשפחה
תנו מקום וביטוי בטיול לכל אחד מבני המשפחה
(צילום: shutterstock)
שמרו על כבוד - "כבוד מדבר על יחס בין בני אדם ומושתת על עקרון ההדדיות. שמירה על הכבוד אחד של השני בתוך המשפחה, במהלך הטיול, יבטיח חוויה חיובית וטובה" אומר בן מנחם ומציע, שכל אחד יגדיר מראש מה חשוב לו שיכובד במהלך הטיול.
צרו סמכות – "חשוב להגדיר מראש, בצורה ברורה, מי המנהל של הטיול ומי לוקח את האחריות הפורמאלית לגביו. בטיחות וביטחון מופקדים בידי ההורים אך יחד עם זאת ניתן בהחלט לפזר אחריות לשאר בני המשפחה בנושאים אחרים כמו תכנון הארוחות במהלך היום, איתור אטרקציות ועוד", מציע בן מנחם.
צרו ודאות – בן מנחם מספר שגופמן אמר בספרו "הצגת אני בחיי היומיום", שבני האדם מיטיבים לשחק כאשר הם יודעם מראש מה תכלית משחקם. "סגרו את הלו"ז לפני הטיול ונסו לא לייצר הפתעות רבות במהלך הטיול. המתבגרים שלכם פחות יזרמו עם הפתעות ולהם יהיה חשוב לדעת מה עושים בכל יום, איפה הם יכולים להתחבר לווי-פי ומתי", הוא אומר.
7 צפייה בגלריה
חשוב להקשיב ולתאם ציפיות מראש כדי שכולם ייהנו
חשוב להקשיב ולתאם ציפיות מראש כדי שכולם ייהנו
חשוב להקשיב ולתאם ציפיות מראש כדי שכולם ייהנו
(צילום: shutterstock)
הוא מציין שאם המתבגרים שלכם בחרו לצאת אתכם לטיול אתם יכולים לראות את זה כהישג. "תווכו להם: "אנחנו שמחים שבחרתם לבוא איתנו לטיול. מתן בחירה לצד השני מגבירה את האחריות והמעורבות ותבטיח שהמתבגרים שלכם ירגישו שהטיול גם שלהם וזכרו, חשוב לחזק אצלם את העצמאות גם כשהם בטיול שתכננתם ויש להם צורך בשליטה. שאלו את המתבגרים מה הם צריכים מכם כדי שיחושו בנוח", הוא אומר.

מה נעשה בזמן הטיול?

השותפים לטיול – "חשוב לשתף, להקשיב ולתאם ציפיות גם עם השותפים האחרים לטיול, בין אם אלה בני המשפחה המורחבת או חברים. יש לזכור, שלכל אחד צרכים ורצונות אחרים. בין אם זה בתזונה, במקום לינה (בשטח או במקום מסודר), ברמת הקושי של מסלולי הטיול המותאמת לצעירים/ למבוגרים יותר שבחבורה וכן הלאה. לפעמים זה בסדר לאכול ארוחת בוקר יחד ולהמשיך כל משפחה למסלול המתאים לה, ולהיפגש שוב מאוחר יותר. אם הכול נעשה בתיאום ציפיות וברוח טובה, אם הדברים נאמרים מראש, סביר שיהיו כמה שפחות מריבות וחיכוכים", היא אומרת.
כיף או כאב ראש? "איך ייתכן שאחד נהנה בטיול ואילו והשני סובל? הכול תלוי בנקודת המבט שלנו, וזו בדיוק נקודת ההתחלה", אומרת לנגרמן זיו. "אם נחליט שבאנו ליהנות – נעשה הכול כדי שכך יהיה. כשאנחנו סובלים, לא מדובר רק בנו. כשההורים סובלים גם לילדים קשה ליהנות, כי האווירה לחוצה, עצבנית ומתוחה. אנחנו ההורים אחראים על האווירה המשפחתית, בבית גם בטיול. זכרו, טיול הוא זמן לגיבוש משפחתי שלא מתקיים ביומיום, זמן נטו של ביחד. זו הזדמנות להיזכר מה אנחנו אוהבים לעשות יחד".
7 צפייה בגלריה
טיול הוא זמן לגיבוש משפחתי שלא מתקיים ביומיום
טיול הוא זמן לגיבוש משפחתי שלא מתקיים ביומיום
טיול הוא זמן לגיבוש משפחתי שלא מתקיים ביומיום
(צילום: shutterstock)
היא מזכירה שטיול הוא זמן להתנתק מהמטלות ומהטרדות של היומיום והזדמנות ללמידה חווייתית ולהקניית ערכים. "בטיול הלמידה היא חווייתית, וכל מה שלמדנו מקריאה או מצפייה, עכשיו אנחנו מרגישים וחווים. אין דרך טובה מזו ללמוד ולחקור, וגם לזכור. טיול הוא הזדמנות להקנות לילדים ערכים של אהבת הארץ, הסביבה והטבע בדרך מעשית", אומרת לנגרמן זיו.
עם מי מטיילים? האם אנחנו מחזקים את הקשרים של המשפחה הגרעינית או מטיילים עם קרובי משפחה נוספים, אולי משפחות של חברים? "רצוי מאוד שיהיו ילדים בגילים קרובים לילדים שלכם כדי שתהיה להם שפה משותפת וכך גם השפה המשותפת שלכם ושל הבוגרים שבסיפור", היא אומרת. "נסיעה לטיול משותף יכולה להיות חוויה אינטנסיבית והיא ללא ספק מגדילה את הזמן, שכל אחד מבני המשפחה נמצא אחד עם השני. יכול להיות שתגלו דברים חדשים, רגישויות שלא הכרתם, אולי אפילו חלקים מצחיקים אחד בשני ומי יודע מה עוד. אפשרו לעצמכם לגלות מחדש אחד את השני, תכתבו יומן זכרונות קצר ויש סיכוי טוב שאספתם לעצמכם עוד זיכרון חיים משפחתי".
7 צפייה בגלריה
אפשרו לעצמכם לגלות מחדש אחד את השני
אפשרו לעצמכם לגלות מחדש אחד את השני
אפשרו לעצמכם לגלות מחדש אחד את השני
(צילום: shutterstock)

דבר המטיילים המנוסים

אז עכשיו אנחנו יודעים כמה חשוב להתכונן נכון מבחינות רגשיות נכונות, אבל כיצד להתכונן נכון בפועל? שאלנו את ערן ודוד גל-אור, מומחים לטיולים, כותבים ספרי הטיולים "מסלולים - להתאהב בארץ מחדש" ומנהלי אפליקציית מסלולים ואתר העשיר במידע על טיולים.
"יש לנו נטייה לצאת לדרך ורק אחרי זה לחשוב בדיוק לאן אבל לילדים לא קל לנסוע כך", אומר ערן גל-אור. "זה גורם להם תחושה של חוסר ודאות וגם שאין להם שליטה. אני מציע לחשוב ולתכנן מראש. לפתוח את האינטרנט או ספרים ממקורות אמינים ולתכנן כמה אפשרויות לכל אזור ואחר כך לשתף בכך את הילדים. עם הילדים הגדולים יותר, זה חשוב יותר וכדאי לשתף אותם בהחלטה, לתת אפשרויות, לשאול מה הם רוצים. בין אם זה מסלול, אטרקציה, חוויה או לאכול – במסעדה או בטבע. החוויה צריכה להיות משפחתית, כולל הילדים".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גל-אור מציע לתת לילדים, תוך כדי הטיול, אפשרות להוביל, לאתר מסלולים או כל פעילות ניווט. "ילדים אוהבים שסומכים עליהם ואוהבים להוביל, כמובן כל ילד לפי יכולותיו", הוא אומר.
כמו כן, הוא מציע לכל הורה לאסוף מראש כמה אנקדוטות וסיפורים על המקומות בהם תטיילו. אפשר לעשות את זה יותר כמו כתב חידה עם שאלות או בצורת סיפור.
לקראת החגים הממשמשים ובאים ובכלל, כשעוד חם, מציע גל-אור לבחור מסלול עם מים. "זו תמיד אטרקציה, לילדים וגם למבוגרים, בואו נודה", הוא אומר. לילדים גדולים הוא מציע להכניס למסלול חוויה של מערות. "זה לא חייב להיות אתגרי אבל אם זה כולל זחילה של כמה דקות מתחת לאדמה זה בכלל אטרקציה. ניתן למצוא מסלולים כאלה למשל בחירבה מידרס בשפלת יהודה או בנחל שרך בגליל המערבי. זו חוויה שילדים פשוט לא שוכחים", הוא אומר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כדאי לקחת לטבע קצת אמצעי יצירה כמו דפים וצבעים ואפילו דבק ובהפסקות לעשות פעילויות יצירה ואל תשכחו גם לקחת מים וחטיפים ושקית אשפה כי זו גם הזדמנות לחנך את הילדים, על הדרך, לניקיון אחריהם ולהשארת הטבע נקי מאשפה.
היכנסו למתחם "זמן משפחה - טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה