העולם משתנה בקצב מהיר, אנחנו מחליפים מקומות עבודה כל כמה שנים, מקצועות נעלמים ומקצועות חדשים נוצרים. אחד ממרכיבי ההצלחה של דור העתיד הוא היכולת להתמודד בשוק עבודה מאוד תחרותי. אך בפועל, בבית הספר, מכללה או אוניברסיטה לא נותנים כלים שיסייעו לילדים שלנו להתמודד עם תחרות.
חלק מהמחקרים אף מציינים שבנות פחות תחרותיות מהבנים, אך הפער טמון ברובו בנכונות של נשים ונערות לקחת סיכון, להשתתף בתחרות או לגשת למשימה שלא מספיק ברורה מידת ההצלחה הצפויה בה. הפער הנובע מהבנייה מגדרית-חברתית שעדיין קיימת בחברה.
3 צפייה בגלריה
תחרותיות במשחק בין אחים
תחרותיות במשחק בין אחים
שבחו על עצם ההשתתפות
(צילום: Shutterstock)
הילד שלכם לא אוהב תחרויות? הילדה מעדיפה לא להשתתף במשחקי מחניים או כדורסל? זה לא סוף פסוק. לילדים יש תכונות רבות שלא חשבנו עליהם, אבל הן יכולות לסייע בתחרויות. למשל, עבודת צוות, גמישות, אינטליגנציה רגשית, יצירתיות ויכולות וורבליות, יכולים לסייע בהתמודדות עם מצבי תחרות שמאוד שכיחים בעולם בכללי ובעולם הטכנולוגיה בפרט.
קראו עוד:
נכון שלא כל אחת ואחד צריך ויכול להתמודד עם תחרותיות, אבל העולם שלנו הולך לכיוון טכנולוגי, ובשוק העבודה - ובעיקר בעולם ההייטק - תחרות זה חלק מחוויית היום יום. אנשים המתקשים להתמודד עם תחרות לא ירגישו בנוח בסביבה כזו.
כאשר מדובר על הילדים שלנו, הרי שנרצה לאפשר להם לקבל קרקע בטוחה לבחירה בכל אופציה תעסוקתית שירצו. חשוב לציין שהחשש מתחרות, אשר שכיח יותר בקרב נשים, מונע לבחור במקצועות טכנולוגיים, להתמודד לתפקידים בכירים, ואפילו לבקש העלאת שכר.
אם גם אתם רוצים לעזור לילדים שלכם להתמודד בצורה טובה יותר עם תחרותיות, הנה כמה טיפים שמתאימים לכל הגילאים:

1. שבחו על עצם ההשתתפות

אחת הסטיגמות הנפוצות ביותר על תחרויות היא שהן נועדו לאתר את הטובים ביותר, לשבח ולהלל מנצחים ומנצחות. עם תפיסה זו עצם ההשתתפות בתחרות, נכונות לגשת ולבדוק "מה אני שווה" דורשות ביטחון עצמי וסקרנות.
חלק מהילדים נרתעים מתחרויות כי הם לא בטוחים שיוכלו לנצח. עם זאת, השתתפות בתחרויות זה למידה וניסיון, חברים, השקעה, כיף ואתגר, ובהרבה מקרים גם עבודת צוות.
השתתפות בתחרות מפתחת ביטחון עצמי בקרב הילדים והילדות. שימו לב שחשוב להתמיד ולגשת לתחרויות גם אם הניצחון לא בטוח. שאיפה מתמדת לניצחון היא מעולה, אך ברור שאין 100% מקומות ראשונים.
3 צפייה בגלריה
ספרו להם על הכישלונות שלכם
ספרו להם על הכישלונות שלכם
ספרו להם על הכישלונות שלכם
(צילום: shutterstock)

2. תייצרו להם קבוצה תומכת לתחרות

ילדים ירגישו הרבה יותר נוח להתמודד בתחרויות, אם הם יגיעו עם "הנבחרת" הפרטית שלהם, של חברים וחברות תומכים שהם מכירים ומרגישים איתם נוח.

3. חשפו את הילדים לתחרויות

אנחנו נחשפים כמעט כל יום לתחרויות, אבל לא תמיד שמים לב לזה. תוכניות רבות בטלוויזיה מחפשות את השף הבא, הנינג'יה של ישראל, הזמר המרגש במיוחד ועוד כאלה וכאלה.
צפו יחד איתם בתחרויות ספורט ותכניות טלוויזיה שונות שבהן יש רכיב תחרותי, ושוחחו תוך כדי הצפייה גם על רגעי ההפסד, ולא רק על הניצחון. חשוב לציין שהתרבות שלנו בנויה כך שבנים מכוונים יותר לעולם התחרויות כבר מגיל צעיר. ראו למשל משחקי המחשב שהם משחקים בהם (ורובם פונים לבנים). עלינו לחשוף את הבנות שלנו גם לעולם הזה.

4. תעשו תחרויות גם בבית

במיוחד בתקופת הקורונה, שבה אנחנו מבלים זמן רב בתוך המסגרת המשפחתית יש לנו הזדמנות לעשות תחרויות כיפיות עם בני המשפחה. משחקים כמו מונופול, קטאן, סטרטגו, דומינו ואפילו ארבע בשורה מלמדים שפעם אחת אתה יכול להיות מנצח ופעם אחרת המפסיד, וזה לא אסון.
במהלך המשחק ילד/ה לומד/ת גם משחקנים אחרים, ובמשחק הבא הוא או היא ינסו צעדים חדשים שהמציאו או יוכלו ליישם את המהלכים של שחקן מנצח, ומה יכול להיות כיף יותר מאשר תחרויות נוספות שתוכלו להמציא ולעשות ביחד?
3 צפייה בגלריה
לא אסון להפסיד
לא אסון להפסיד
לא אסון להפסיד
(צילום: shutterstock)

5. תנו להם לבחור

יש המון תחרויות בחיי היומיום שלנו: תחרויות ציור, כשרונות צעירים, ספורט, תחרויות טכנולוגיה ומדע שפותחות עולם חדש של התנסות למידה, חוויה ותחרות. תכבדו את הבחירה של הילדים שלכם, גם אם אתם לא סבורים שזה התחום החזק שלהם או אם לא אהבתם את הרעיון לפרויקט.

6. דוגמה אישית

תספרו להם באיזה תחרויות השתתתפתם כשהייתם בגיל של הילדים שלכם, תראו תמונות, תחלקו חוויות, ספרו על ההצלחות הגדולות שלכם, אבל גם על הכישלונות שהיו. זוכרים את הטיפ על תחרויות בבית? גם אתם משתתפים ומנצחים - לא מוותרים ומוסרים את הניצחון שלכם לאחד הילדים הקטנים.
בהקשר לכך, שימו לב שנשים נוטות הרבה פעמים להימנע מתחרותיות, בעיקר מתוך פרפקציוניזם ורצון להימנע מעימותים. ולכן, האמהות שבינינו, אם אתן רוצות ללמד את הבנות שלכן להתמודד עם סביבה תחרותית, כמובן שעליכן לשמש דוגמה.
"יכולת התמודדות עם תחרות היא עוד שפה שנדרשת בעולם התעסוקה המודרני"

7. צרו תנאים מאפשרים

תנו לילד שלכם זמן להתכונן ולהשתתף בתחרות, ותתמכו בו. עזרו לו למצוא מקום נוח ושקט אם צריך ללמוד ולחקור לפני תחרות טכנולוגית או מדריך מלווה ופארק לרוץ בו לפני תחרות ספורטיבית.
מה אם תחרויות בזמן קורונה? בעולם הגלובלי שלנו כל תחרות הופכת לתחרות בינלאומית, במיוחד בתחומי יזמות וטכנולוגיה. כל מה שמותאם לילדים - גם מונגש מבחינת השפה. נשאר רק לבדוק אם גיל מתאים, אם יש ידע נדרש ולעבור על כל הטיפים שכבר דיברנו.
עזרו לילדים שלכם לחוות תחרות בצורה חיובית, כזמן איכות עם משפחה וחברים, כתהליך למידה שבו הילדים מפתחים אסטרטגיה לניצחון ומכירים את האופציה של כישלון כאופציה לגיטימית.
כפי שאנחנו מלמדים אותם כתיבה וקריאה או אנגלית, גם יכולת התמודדות עם תחרות היא עוד שפה שנדרשת בעולם התעסוקה המודרני.
הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית אליסקוד, הפועלת לקידום מנהיגות טכנולוגי בקרב ילדות ונערות