לא כל הילדים צמודים לנטפליקס ופורטנייט. יש כאלו שניצלו את התקופה כדי להפוך ליזמים קטנים. אל תיתנו לגיל להטעות אתכם: הם כבר מומחים לקאנבה, יודעים פרסום ממומן באינסטגרם ויש להם חוש שיווקי שהמבוגרים יכולים ללמוד מהם.
סדנאות יצירה בזום
שירה רימון ושירה שלם בנות ה-11 מחולון חברות מגיל שנתיים. לפני חצי שנה, כשהקורונה רק פרצה, הן פתחו עסק ליצירה בימי הולדת, הפעלות ילדים וסדנאות. "חברה של אמא שלי ביקשה ממני להכין הפעלה ליום הולדת של הבת שלה, והחלטתי לצרף את שירה", מספרת רימון. "שתינו מאוד יצירתיות ואוהבות את התחום. הילדה מאוד נהנתה וגם אנחנו. המשכנו, עשינו עוד הפעלה, ועכשיו העסק מתמקד בסדנאות יצירה, ימי הולדת. כל אחד בוחר יצירה שונה".
איך ההרגשה לעבוד ביחד?
שלם: "לפעמים אנחנו לא מסכימות, אבל אנחנו יודעות לוותר". ורימון מוסיפה: "כל אחת מביאה רעיונות וטובה במשהו אחר, אנחנו נותנות מקום אחת לשנייה".
את העסק הן מפרסמות בכל במה אפשרית: דרך קבוצות הווטסאפ השונות של הגנים, אחים של החברות שלהן, מכינות פליירים, עמוד אינסטגרם וגם בעמודי הפייסבוק של ההורים.
"אנחנו קונות את החומרים בעצמנו", מספרת שלם. "עכשיו אנחנו מעבירות זום בחינם, אנחנו רוצות לבוא לקראת ההורים בקורונה ואחר כך יזכרו אותנו ויזמינו להפעלות. בקיץ הבא אנחנו מתכוונת להמשיך ולפתוח קייטנה".
מה היה בסדנה שהעברתן בזום?
רימון: "העברנו סדנה ליצירת יונת שלום לסוכה ושרשרת לבבות. אנחנו אומרות מראש מה להכין, מסבירות שלב אחר שלב ומדגימות. ילדים ממש נהנו ואפילו שלחו לנו תמונות. זה כיף ממש".
שלם: "קשה להעביר זום כי יש ילדים שמדברים לא בכוונה, קצת מאתגר אבל כיף מאוד".
משתפר כל הזמן
"רציתי לפתוח עסק, לשלב תחביב ולהרוויח כסף", מספר ינאי מונד (10.5) ממודיעין שהקים עסק בשם "מה הסרטון שלך".
"אני אוהב לערוך תמונות, אמא שלי צלמת והיא עזרה לי להכיר תוכנת עריכה. התנסיתי בה כמה פעמים, הכנתי סרטון מתמונות בוק בת מצווה של אחותי. אמא העלתה לפייסבוק והגיעו תגובות ופניות. הספקתי כבר להכין כמה סרטונים. זה מעביר את הזמן ואני ממש נהנה".
איך זה בעצם עובד?
"שולחים לי 30 תמונות מאירועים מיוחדים, כמו ימי הולדת. אני יוצר סרטון עם אפקטים, מעברים, כתוביות ומוזיקה. אני יודע לעשות דברים מיוחדים, משתמש בתוכנה ייחודית ומייצר אפקטים.
"האיכות של הסרטון חשובה לי, אני משתפר עם הזמן, לומד להכיר יותר ויותר את התוכנה ונעזר בהורים אם יש לי קושי. אני אמשיך גם אחרי הקורונה. אני מציע לכל הילדים למצוא מה הם אוהבים ולהקים עסק משלהם".
מאיה, אמו של ינאי, מוסיפה: "הוא יזם בנשמתו. בסגר הראשון הוא ועוד חבר שמעו שיש מחסור במיטות בבית חולים. הם ירדו עם מסכות ומכרו לימונדה ואת הכסף תרמו לבית החולים. הוא תמיד עוזר ומנסה לסחוף אחריו אחרים".
לוגו ודף נחיתה
יהלי אידלמן מחדרה, רק בת עשר אבל הקימה לפני חודש עסק למארזי ממתקים בשם "Yahli Boxes - הקופסאות המתוקות של יהלי". "אני מאוד אוהבת ממתקים ואני יודעת שיש הרבה אנשים שאוהבים, אז חשבתי שבמקום שילכו לסופר, אני אמכור מארזים מושקעים שאפשר לתת במתנה. רציתי לשמח אנשים", היא אומרת.
איך תכננת את המארזים?
"רציתי אריזה מושקעת וחשבתי מה כדאי למלא בתוכה כדי שיהיה זול אבל עדין אפשר למכור ולהרוויח אז עשינו סקר שוק. אמא שלי עזרה לי. חשבתי מה אני אוהבת והרבה ילדים או אנשים יאהבו. יש מגוון מארזים שונים ולכל מארז פתק 'תודה שקנית'".
מה למדת בתקופה הזו?
"שיווק. אמא שלי לימדה אותי להכין לוגו בקאנבה והסבירה לי מה זה דף נחיתה. עכשיו אני יודעת להכין לבד. שיתפנו בפייסבוק שלה ואני שיתפתי חברות. קנינו המון דברים לפי הסגר, אז אנחנו ערוכים"
אידלמן מספרת שלמרות גילה הצעיר, זאת לא הפעם הראשונה: "בגיל שבע היה לי עסק של דוכנים עם אחותי לעוגיות מבצק סוכר, לימונדה וקקטוסים בתוך כוס מבטון. אני ממליצה לילדים לפרסם את עצמם בכל דרך".
קראו עוד:
לומדת לנהל את הזמן
גם לנועם בראל (16) מנווה מונסון יש עסק למתוקים. לדבריה, היא מומחית בעוגיות אמסטרדם וניו יורק. "עוגיות אמסטרדם זאת עוגיה שוקולדית עם שוקולד בלגי לבן וחלב איכותי, ועוגיית ניו יורק היא עוגייה המורכבת משוקולד צ’יפס קרם קינדר בואנו או שוקולד חלב בלגי. העוגיות חמות וענקיות, בתוספת זילופי קרם.
איך הכול התחיל?
"לפני חודשיים. רציתי להרוויח כסף, לנצל את הקורונה ולעבוד. אני פחות מתחברת לבייביסיטר אז חיפשתי במה אני טובה. אני אוהבת לאפות מגיל קטן , מאוד פרפקציוניסטית. ידעתי שיש הרבה אופות ואופים של עוגות. רציתי משהו שייחד אותי לכן בחרתי בשתי העוגיות. ההשראה הייתה מחו"ל, אבל הכול שילובים של מתכונים שניסיתי, משודרגים, עם הטאץ שלי.
"המחיר שלי לא זול, בחרתי בחומרי גלם איכותיים, אני מזמינה מקונדיטורים מקצועיים וזה משפיע על הטעם, כי אם השוקולד לא איכותי, מרגישים".
איך התגובות?
"נלהבות, הייתה מישהי שהזמינה ולא ידעה שאני בת 16. רק אחרי שהיא הזמינה היא הבינה והייתה בהלם. מתלהבים מזה, יש לי כמה לקוחות קבועים. אני מאוד מקפידה על היגיינה. העוגיות נאפות ב-200 מעלות, אני עובדת עם מסכה וכפפות ושוטפת כל הזמן ידיים".
ההזמנות מגיעות דרך הפרסומים שלה באינסטגרם: "אני מעלה תמונות, מקדמת. לפני החגים היו לי מארזים מיוחדים אז עשיתי קידום ממומן".
האתגר מבחינתה הוא להתמודד עם הזמנות מהרגע להרגע. "אני לומדת לנהל את הזמן ואמא שלי עוזרת לי כשצריך, היא סו שף", אומרת בראל. "העוגיות מגיעות חמות ללקוחות דרך שליחים שהיא מעסיקה: "אני מסמסת ללקוח כשאני מכניסה לתנור, ברגע שזה יוצא, מיד נשלח אליו, כדי שיגיע חם. יש שליחים שעובדים איתי, חברים שרוצים להרוויח מהמשלוחים, אני רוצה לפתח את החלק הזה, להגדיל מערך משלוחים, ההורים לפעמים מסייעים במשלוחים".
הגיל לא אומר כלום
"במשך שנים היה לי תחביב של ציפורניים, עד שדודה שלי, שמאוד אהבה את מה שעשיתי, שאלה אותי למה אני לא הופכת את זה למקצוע", מספרת רומי שי (16.5) מפתח תקווה.
לפני שלושה חודשים היא התחילה ללמוד בבית ספר מקצועי פדיקור, לק ג'ל ובניה באקריל ובמקביל הקימה עסק לבניית ציפורניים ולק ג'ל.
איך קיבלו אותך המשתתפות בקורס?
"כמו האפרוחית הקטנה שלהן, הן מקסימות. אני הכי קטנה, אבל זה שאני בת 16 לא אומר כלום. אני מתאמנת כל הזמן עד שיהיה מושלם. העסק גדל בצעדים קטנים. אני קונה לאט-לאט מוצרים: מברשת, מנורת ייבוש וכל מה שצריך. כל הזמן לומדת ומתמקצעת. יש לי חדר עבודה בבית שההורים שלי פינו במיוחד עבורי".
למה לפתוח עסק דווקא בקורונה?
"החלטתי לקחת את הקורונה כהזדמנות, כפוטנציאל. יש לי יותר זמן פנוי, כשנחזור ללימודים יהיה עומס ובגרויות ועכשיו אני יכולה להשקיע, לרכוש מקצוע ולהשתלב בשוק אחרי הצבא. אני מחכה שהסגר ייגמר ואוכל להזמין אליי לקוחות. בינתיים אני מתאמנת ומשקיעה בשיווק.
"ההורים תומכים ועוזרים לי מאוד. אני חושבת שחשוב שהורים יתמכו בילדים שלהם. החברות שלי גאות בי, קצת מתאכזבות שהן לא יכולות לבוא אליי עכשיו. אני יודעת שהן יעזרו להפיץ ויהיו לקוחות מספר אחת שלי".
רוצה לעסוק בשיווק
אלון דלראה (18) עבד במשך שנים כיחצ"ן של מועדונים. הקורונה, גרמה לו לחשב מסלול מחדש. "בסגר הראשון למדתי שיווק באינטרנט, חשבתי לקחת את הידע שצברתי ולהוציא אותו לפועל. חברתי לבת דודה שלי, גל סלומון, בת גילי, שהיא מומחית באפליקציות והקמנו עסק אינטרנטי בשם Wironic".
במה מתמחה העסק?
"אנחנו מוכרים מוצר של סטנד מיוחד לטלפון עם מטען אלחוטי, דרך אתר שהקמנו, והמטרה לשווק בקרוב בכל הערוצים: אינסטגרם, טיקטוק ופייסבוק".
למה דווקא עכשיו?
"הייתי אחראי אזור בהפקות מסיבות והכול נעצר. חשבתי מה אני יכול לעשות כרגע ואיך לקדם את עצמי. לקחתי את הידע שצברתי ואת זה אני מביא לידי ביטוי. אני אחראי על השיווק, מיתוג, כספים וגל על האתר, בניה, כל תחום המחשוב".
מבחינתו השמים הם הגבול: "אני רוצה להתקדם, להמשיך לבנות עוד אתרים ולפתוח חברת שעוסקת בשיווק". ויש לו גם טיפ לבני נוער שחושבים ליזום משהו אבל אולי קצת חוששים: "לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות יצירתיים, לא לנוע מפחד ולנסות דברים חדשים. אין דבר העומד בפני הרצון".