בשיתוף תלמה
"האמינו שאתם יכולים ואתם כבר בחצי הדרך", אמר נשיא ארה"ב לשעבר תיאודור רוזוולט, מי שנחשב לאחד הנשיאים הטובים ביותר בתולדות ארצות הברית, ומתברר המשפט הממצה הזה מייצג את סיפור חייו והתמודדותו היומיומית של ריאן, בן ה-11 המתגורר עם משפחתו ברהט. ריאן נמצא על הספקטרום האוטיסטי, והתסמונת (Autistic Spectrum Disorder) משפיעה בין היתר על יכולותיו החברתיות, התקשורתיות וההתנהגותיות.
ילדים כמו ריאן עשויים להראות קשיים במגוון תחומים אשר בין הבולטים שבהם – קושי בהבנת סיטואציות חברתיות, קשיים בהבנת השפה וקשיים במשחק משותף עם אחרים. לעיתים יצטרפו לכך התנהגויות חזרתיות, שטחי עניין מצומצמים, קושי בתכנון ובקואורדינציה מוטורית, קשיי קשב וקשיי ויסות חושי.
בילדותו המוקדמת למד ריאן בגן שפתי ביישוב והחל משנת 2017 הוא לומד בבית הספר אלופאא לחינוך המיוחד הנמצא גם הוא ברהט. אגב, אם הייתם מבקשים למצוא אותו בבית הספר, קרוב לוודאי שלא הייתם יכולים לעשות זאת עד לפני מספר חודשים, וגם כשכבר הייתם מוצאים אותו, סביר להניח שזה היה קורה בפינה מבודדת תוך שהוא נמנע מכל מגע ופעילות חברתית.

"זו הייתה הפעם הראשונה שהוא יזם פעולה בעצמו"

אבל כל זה היה נכון רק לעד לפני מספר חודשים כי מאז הדברים השתנו, ולטובה. השינוי החל בעקבות תוכנית בשם "משפחות מיוחדות של אלופים" הפועלת בבית ספרו של ריאן, פרי שיתוף פעולה של חברת תלמה, החברה למתנ"סים הארצית והמתנ"ס המקומי. במסגרת התוכנית נפגשים הילדים לפעילות ספורטיבית וכן מקיימים פעילויות משותפות עם בני משפחותיהם.
"באחת הפעילויות הראשונות שקיימנו בבית הספר, לפני כשלושה חודשים, ביקשנו ליצור תהודה ולרתום את הילדים בבית הספר לפעילות", מספר מוחמד אלקרינאוי, אחראי תוכנית משפחות של אלופים במתנ״ס רהט, "השמענו מוזיקה קצבית רועשת והתחלנו לתופף על כדורי פיזיו ענקיים, לקפץ ולרקוד בחדר. ריאן שישב עד אז בפינת הכיתה שלו, המרוחקת ממקום הפעילות קם והחל ללכת לכיוון המוזיקה ולפתע התייצב בכניסה לחדר. ככל הנראה, הוא הופתע מעוצמת המוזיקה ובא לראות מהיכן נובעים הקולות.
1 צפייה בגלריה
"פתאום הוא הצטרף לפעילות". ריאן
"פתאום הוא הצטרף לפעילות". ריאן
"פתאום הוא הצטרף לפעילות". ריאן
"המורים היו בהפתעה מוחלטת, זו הייתה הפעם הראשונה בה ריאן מגיע מיוזמתו לחדר פעילות. בצעדים מדודים הוא החל להיכנס לחדר ונעמד במרכזו, מופתע ממה שקורה סביבו. הוא החל לנוע לצלילי המוזיקה ואנו שראינו זאת הושטנו לו מקלות וגלגלנו לעברו כדור פיזיו ענק, נעמדנו מולו והתחלנו לתופף כשבהמשך הוא הצטרף אלינו לתיפוף."
עד כמה היה זה רגע משנה חיים עבור ריאן?
"זה היה ממש רגע מכונן וכל המורים עמדו בפינה והביטו נדהמים בהתרחשות. מאז, חלפו כבר שלושה חודשים וריאן משתלב לשמחתי בכל פעילות שהתוכנית מקיימת. בתוכנית מושם דגש על פעילויות ספורט וגילינו שריאן מתחבר למשחקים ובמיוחד אלה המשולבים עם מוזיקה. הדבר תרם לו להבין יותר את הדברים שהוא אוהב ולהתנסות באתגרים חדשים.
"תוכנית זו לצד תוכניות נוספות תורמות בהעצמתו של ריאן והעלאת הביטחון העצמי שלו, תוך עזרה בפיתוח השפה דבר המאפשר לו לדבר ולתקשר עם אחרים. מנהלת בית הספר מציינת שההשתתפות בתוכנית אף העלתה את אחוזי הנוכחות שלו בבית הספר והוא מגיע כל יום ושואל אם היום זה היום של התוכנית."
פואד אלזיאדנה מנהל המתנ"ס ברהט הוסיף וציין כי: "המתנ"ס ברהט שם לנגד עיניו לטפל באופן רוחבי בתכניות לילדים עם צרכים מיוחדים ושילובם באוכלוסייה. התוכנית של תלמה הביאה רעיון מדהים ואנו נרגשים כל פעם מהמפגשים האלו."

"זו תכנית שמחזקת את התא המשפחתי"

ריאן, הוא אחד ממאות ילדים שהצטרפו בשנה האחרונה לתוכנית "משפחות של אלופים הפועלת בהצלחה בכ-45 ישובים ברחבי הארץ עם מעל 61,000 הורים וילדים שלוקחים בה חלק. מטרת התוכנית שהחלה בשנת 2014 היא להקנות לילדים ולבני המשפחה ידע וכלים שיהיו להם לעזר בתהליכי שינוי והתפתחות אישית כחלק מאורח חיים בריא תוך חיזוק התא המשפחתי באמצעות פעילות גופנית חווייתית משותפת להורים וילדים וגם הקניית הרגלי תזונה בריאים למשפחה. בנוסף לפעילות הגופנית המשותפת, להורים יש אופציה להשתתף בהרצאות תזונה המועברות על ידי דיאטניות קליניות וללמוד קצת על תזונה נכונה לילדים ונוער ויחסי האכלה תקינים ועל הרגלי קניה נכונים וקריאת תוויות בסופר.

שוויון הזדמנויות בספורט יוצר שינוי עמוק בחברה

"הנתונים האלו מראים את הערכים הרבים שיש בתוכנית: ערך של שוויון הזדמנויות בדמות היכולת להקנות פעילות ספורטיבית מותאמת לילדים עם מוגבלות, ערך של נתינה ויכולת לסייע למשפחות לבנות קשר תקשורתי חדש עם הילד, ובעיקר ערך של שינוי והזדמנות לחולל שינוי משמעותי בחייהם של הילדים ובני משפחותיהם. יצאנו לדרך עם תוכנית מיוחדת ולא כיוונו רחוק מדי, אבל הסיפורים המרגשים זורמים מכל עבר ואי אפשר להתעלם מכך."
לדברי כפיר כהן, מנהל מחלקת הספורט בחברה למתנ"סים הארצית ומנהל התכנית,"רואים מדי יום ניסים של ממש שמתחוללים בתוכנית. אב שלא היה בקשר עם ילדו ולא היה מתלווה אליו לשום פעילות (בהדחקה מוחלטת), החל להתלוות לפעילות המשותפת משום שזו עוסקת בכדורגל והאם אינה יכולה להצטרף, ילד עם נכות פיזית קלה שביקש מהמאמן לא לוותר לו והוא משחק כדורגל בקבוצה כמו כל חבריו ועוד, ועוד. זה פשוט מרגש לחוות את הדברים האלו כל פעם מחדש ומדהים בעיניי שגלי ההשפעה של התוכנית על חיי המתאמנים והמאמנים עצומה, לעיתים אפילו יותר ממה שהיינו יכולים לדמיין.
"אם אנחנו גורמים לילדים הללו ולבני משפחותיהם להאמין, אנחנו נמצאים הרבה יותר מאמצע הדרך," הוא מסכם, "אצלנו כולם אלופים, בין אם יש להם מוגבלות אם לאו, שהרי לכולנו יש מוגבלויות ומחסומים וכולנו צריכים מישהו שיגרום לנו להאמין שזה אפשרי".
בשיתוף תלמה