קוריאם את הידיעות והלב נחמץ. אונס, התעללות מינית, הטרדה מינית, כתיבה ברשתות והתייחסות מינית פוגענית. רגשות של צער, כאב, חמלה, זעם וכעס עולים ומתחליפים אלו באלו. המקרים חוצים חברות, מגדרים, מעמדות ושכבות גיל. כאש שורפת, נגע בכל חלקי החברה שלנו.
הדעת שלנו סובלת נוכח מעשים נפשעים ופוגעניים כלפי האחר. היינו רוצים לעצור לפני, כמה רגעים לפני. השלב הבא הוא החלק שלנו החושב כמובילי דעת קהל, כמשפיעים בחברה. השאלות המנקרות - למה? איך ייתכן הדבר? והתהייה מה אפשר לעשות ולאן לקחת. האם ניתן לייצר שינוי ואיזה שינוי נרצה להוביל?
2 צפייה בגלריה
אישה עצובה עם יד על פניה
אישה עצובה עם יד על פניה
רוצים שינוי
(צילום: shutterstock)
התפיסה האדלריאנית רואה בבני אדם שווי ערך מעצם היותם בני אדם. ככל שנוכל להחיל ולהתאמן על תפיסת עולם זו, נשאף לגדל אנשים עם ההבנה והמודעות כי מול כל אדם ניצב אדם בעל ייחוד משלו. אדם בעל צרכים, רצונות ומאוויים הייחודיים לו.
ככל שנשאף להנהיג שפה שיוויונית ומכבדת, וככל שנקדם את ההבנה שאין צודק יותר או פחות, אין נכון ולא נכון, אלא יש מקום לצודק ולנכון של כל אדם, אפשר לשער כי אלו ישפיעו על צמיחתם של אנשים חומלים, אמפתיים, שאינם פוסלים ושאינם רומסים את האחר.
קראו עוד:
ואיך זה יראה? בתור התחלה שימו לב למסרים ולהתנהגות שלכם בבית:
1. הילדים שלכם צופים בכם ולומדים מכם כל הזמן. היו ערים לדרך שבה אתם מתנהלים ומדברים.
2. פנו, הגיבו, ענו לאנשים עימם אתם באים במגע באופן מכבד, שוויוני ומנומס.
3. הראו דוגמה אישית והתנהלו באופן חומל ומתחשב באנשים סביבכם, בנותני שירות ובאנשים שאתם פוגשים בדרך.
4. דברו עם ילדיכם, ולא אל ילדיכם, באופן שוויוני ומכבד. הקשיבו לרצונות שלהם ותנו מקום ולגיטימציה למה שהם מרגישים.
5. אפשרו לילדים שלכם להכיר את הרצונות שלהם, זה יסייע להם לפתח את האישיות שלהם ולהכיר את עצמם יותר לעומק.
הילדים שלכם צופים בכם ולומדים מכם כל הזמן. היו ערים לדרך שבה אתם מתנהלים ומדברים
6. דברו והתנהלו על סמך גבולות הנשענים על ערכים במשפחה, למשל: ערך של בריאות ממנו נגזר מה אוכלים, שעות שינה וספורט. סייעו בכך לילדים שלכם להכיר גבולות, גם אלו של עצמם ולהתאמן בהצבתם.
7. שמרו על יחסים טובים עם ילדיכם, הישארו רלוונטיים וקרובים אליהם, על מנת שאתם תהיו המקום הראשון אליו ירצו לפנות, לשתף, לחלוק ולהתייעץ.
8. התנהלו מתוך שיח ולא מתוך כוחנות. בכך תדגימו לילדים שלכם שלא החזק מנצח ומכניע, אלא אנו מתנהלים מתוך שיח של הקשבה הדדית.
9. נהלו שיח עם הילדים שלכם אודות ערכים, דמויות טלוויזיוניות ואירועים בתקשורת. הקשיבו לאופן שבו הם רואים את הדברים וקחו בחשבון שזאת הזדמנות להשמיע את דעתכם.
2 צפייה בגלריה
התנהלו מתוך שיח ולא מתוך כוחנות
התנהלו מתוך שיח ולא מתוך כוחנות
התנהלו מתוך שיח ולא מתוך כוחנות
(צילום: shutterstock)

מסרים שחשוב להעביר לילדים:

  • הדגישו בפני ילדיכם את רעיון שוויון ערך האדם – בני אדם שווים מעצם היותם בני אדם.
  • הסבירו לילדים כי כל בני האדם בעלי רצונות וצרכים פסיכולוגיים ופיזיים הייחודיים להם והם יכולים להיות שונים משלהם.
  • אני מתנהג כלפי האחר כפי שהייתי רוצה שהזולת יתנהג כלפיי.
  • יחסי מין - לפני "מין" באים יחסים, זה חלק מקרבה, מקשר הדדי ומכבד בין אנשים.
  • כוחנות אינה יכולה להיות חלק מקשר בין בני אדם. תעזרו לילדיכם לפתח דרכים להסביר את עצמם ואת מה שנחוץ להם, מתוך ראיית עצמי וכמובן גם האחר.
השפה שלנו מייצרת מציאות, ויש בידינו לבחור את השפה שתוביל למציאות חברתית רצויה
חשוב שאנחנו כחברה נמהר להוקיע את הדברים באיבם, כאשר השפה מעל הבמה או מאחורי המקלדת היא פוגענית, בוטה ואינה לוקחת בחשבון את האחר. בואו נוביל דרך מניעה אשר תתחיל מהבסיס, מהתשתית. יש בידינו להוביל דרך התנהלות אשר תחלחל בכל רגע בחיינו, בכל פעולה שאנו עושים.
הורים יקרים, המקרה הטראגי האחרון הוא הזדמנות עבורכם לנהל שיח עם ילדיכם. זאת הזדמנות להקשיב לשאלותיהם, לנקודת המבט שלהם, הזדמנות לשוחח על גבולות אישיים, על ערכים ועל תפיסות עולם. השפה שלנו מייצרת מציאות, ויש בידינו לבחור את השפה שתוביל למציאות חברתית רצויה.
הכותבת היא מדריכת הורים מטעם מכון אדלר