בילדות ובגיל ההתבגרות, לאחים ואחיות יש הזדמנות יומיומית ללמד, לעצב ולהשפיע אחד על השנייה בדרכים שונות. על פי תיאורית הלמידה החברתית, אחים ואחיות מהווים מודלים לחיקוי זה לזו, וכך, בין היתר, הם לומדים את החיים ומעצבים את הזהות, התכונות, ההתנהגות, הערכים, תחומי העניין והמאפיינים אחד של השנייה.
במסגרת תהליכי החיקוי אחים לומדים שפה, מפתחים תחומי עניין, מצטרפים בעקבות האח לתנועת נוער, מפתחים אומץ לעשות דברים שהם לא העזו והאח כן, מדורבנים להצלחה בלימודים ועוד.
3 צפייה בגלריה
אפשר למנף תהליך חיקוי חיוביים
אפשר למנף תהליך חיקוי חיוביים
אפשר למנף תהליך חיקוי חיוביים
(צילום: shutterstock)

מודל לחיקוי

לא פעם חיקוי של אח יקבע ממש את העתיד של הילד שלנו. יעל ארד, המדליסטית הראשונה של ישראל, מספרת שההורים שלה שלחו את אחיה הגדול לחוג ג'ודו, והיא שרצתה לעשות את מה שהוא עושה, הצטרפה אליו, התאהבה והשאר היסטוריה.
כאנשים, אנו נוטים לחקות באופן טבעי דמויות חמות ומטפחות, אנשים בעלי מעמד גבוה ואנשים הדומים לנו, ולכן עבור ילדינו, אנחנו ההורים, והאחים שלהם מהוויים מודלים בולטים ללמידה ולחיקוי.
למרות שישנם מקרים בהם אחים עלולים לחקות התנהגות חברתית פחות רצויה, לרוב תהליכי החיקוי הם חיוביים
בזמן שאנחנו ההורים יכולים להיות מודלים מצוינים להתנהגות המצופה בסביבה הפורמלית - איך לנהוג סביב שולחן האוכל, כשמבקרים חבר או בביקור במוזיאון, אחים גדולים הם הסמכות הטובה ביותר ללמידה ולהצלחה בעולמות חברתיים, בייחוד בסיטואציות חיצוניות לבית, כמו בית הספר והשכונה: מי יכול ללמד ילד יותר טוב מאחיו איך לרכוש חברים, להיות מגניב, להתמודד עם עלבונות, לעמוד מול הבריון של הכיתה או לדחות מהלך מיני?
קראו עוד:
היות וילדים הם חלק מהסביבה והמעגל החברתי היומיומי של אחיהם, הדרכה וייעוץ בנושאים אישיים רגישים על ידי אח קרוב בגיל, מתקבלים, לא פעם, יותר מעצה דומה מהורה או מורה. תהליכי חיקוי אלו, ודמיון רב יותר בין אחים, מתרחשים ככל שמערכת היחסים ביניהם חמה, קרובה ואינטימית יותר.
3 צפייה בגלריה
מסתכלים על האחים הגדולים ולומדים
מסתכלים על האחים הגדולים ולומדים
מסתכלים על האחים הגדולים ולומדים
(צילום: shutterstock)
בקרב בני נוער, אחים משמשים כמודלים לחיקוי הן בהתנהגות חברתית רצויה והן בהתנהגות חברתית בלתי רצויה, שיכולה להתבטא בבעיות התנהגות (ואף עבריינות), עישון ושימוש בסמים והתנהגות מינית מסוכנת.
הממצאים מעניינים, ולא פעם מפתיעים. אחוזים גבוהים יותר של היריון בנעורים והתנהגות מינית מסוכנת נצפו בקרב משפחות שבהן האחות הגדולה היתה בהיריון בגיל ההתבגרות, אף יותר מאשר במקרים שבהם האם עצמה היתה מתבגרת בהיריון.
כמו כן, מתקיים דמיון בין אחים בכל הקשור לשימוש בסמים, עישון ובעיות התנהגות.דמיון זה, כמו שאר תהליכי החיקוי המתרחשים בין אחים, יהיה גם הוא שכיח יותר בקרב אחים שיש ביניהם קשר חם וקרוב יותר.
אחים משמשים כמודלים לחיקוי הן בהתנהגות חברתית רצויה והן בהתנהגות חברתית בלתי רצויה
כאשר מדובר בהתנהגות חברתית לא רצויה, החיקוי מתרחש בדרכים שונות:
1. הילד רואה את אחיו, שמשמש לו כמודל לחיקוי, נוהג בהתנהגות זו (ילד שרואה את אחיו מעשן), ונוהג כמוהו.
2. העברת נורמות, מסרים או צפיות מהאח ביחס להתנהגות זו (ילד שיודע שאחיו מעשן וזה נתפס על ידו כנורמטיבי או ילד שיודע שהאח מצפה ממנו לעשן גם כן).
3. לימוד ישיר (ילד שאחיו ממש מלמד אותו איך לעשן).
גם לחברים משותפים יש השפעה רבה. אחים עשויים לחלוק את אותם החברים, ובמקרים אחרים אח גדול יכול לצרף את אחיו הקטן לחבורה שלו, שבה נהוג להשתמש בחומרים מסוכנים או שנהוגות התנהגויות מיניות בגיל צעיר וכו'.
3 צפייה בגלריה
דוגמה אישית גם בהתנהגות שלילית
דוגמה אישית גם בהתנהגות שלילית
דוגמה אישית גם בהתנהגות שלילית
(צילום: shutterstock)

נורות אדומות

במובן זה ידע הוא אכן כוח. הבנה טובה ומעמיקה יותר, שלנו ההורים, ביחס לדרכים בהן אחים משפיעים זה על זה, כמודלים לחיקוי אך בדרכים רבות נוספות, יכולה לסייע לנו בפיתוח אסטרטגיות שמטרתן להגן על אחים צעירים מהשפעות שליליות של אחיהם הגדולים.
לדוגמה, אם כהורה אני יודע, שהבן הבכור שלי שותה אלכוהול בגיל 18, ואחיו הקטן בן ה-15 מעריץ אותו, הם חברים טובים ומסתובבים באותם מעגלים חברתיים, אז זה סביר להניח שזה ידליק לי נורה אדומה, ויאפשר לי לטפל בכך בצורה אפקטיבית.
למרות שישנם מקרים בהם אחים עלולים לחקות התנהגות חברתית פחות רצויה, לרוב תהליכי החיקוי הם חיוביים ואנחנו יכולים אפילו למנף אותם.
כאשר אנחנו, כהורים, יודעים שלאחים גדולים יש תפקיד חשוב בחייהם של אחיהם הקטנים, והשפעה רבה כמודלים לחיקוי, אנחנו יכולים לנתב את החיקוי למקומות טובים (כמו פיתוח תחומי עניין חדשים, השפעה על ערכים ואמונות, הצטרפות לתנועת נוער ועוד), ואף להיעזר באחים גדולים ולרתום אותם להשפיע על אחיהם הקטנים, מבחינה חברתית ולימודית, לטובה.
הכותבת היא עובדת סוציאלית ובעלת המיזם "אחיות ואחים-מרכז לחיים" לחיזוק הקשר והתקשורת בין אחים ואחיות