סיבה נוספת להורים לא להכניס ממתקים הביתה: הנחיות תזונתיות חדשות של ממשלת ארה"ב קובעות כי יש להאכיל את התינוקות בחלב אם בלבד במשך שישה חודשים לפחות, ולהימנע מתוספות סוכר לילדים מתחת לגיל שנתיים.
ההנחיות מפורסמות אחת לחמש שנים על ידי משרד החקלאות ומשרד הבריאות האמריקני. ממשלת ארה"ב משתמשת בהן כדי לקבוע בין היתר סטנדרטים לארוחות צהריים בבתי הספר.
על פי ההנחיות, כאמור, תזונת תינוקות צריכה להתבסס על חלב אם לפחות עד לגיל שישה חודשים. אם חלב אם אינו אפשרי, על התינוקות לקבל פורמולה לתינוקות מועשרת בברזל במהלך שנת החיים הראשונה ותוספת של ויטמין D החל מהלידה.
תינוקות יכולים להתחיל לאכול מוצקים מגיל שישה חודשים, ותזונתם צריכה לכלול גם מוצרי מזון המוכרים כאלרגניים, כמו בוטנים - מה שמפחית את הסיכון לפתח אלרגיה לאותם מוצרי מזון. בישראל למשל נמצא כי הילדים סובלים פחות מאלרגיה לבוטנים ככל הנראה בזכות החטיף במבה הפופולרי כאן.
3 צפייה בגלריה
בלי סוכר
בלי סוכר
בלי סוכר
(צילום: shutterstock)
לנשים בהיריון הומלץ לצרוך דגים בעלי רמות נמוכות של כספית שעלולה לפגוע במערכת העצבים של הילדים. בארה"ב הומלץ גם על צריכת פירות ים במהלך ההיריון ולהימנע מצריכת אלכוהול.
בישראל משרד הבריאות פרסם לפני כשנתיים המלצות דומות לתזונת התינוקות מגיל חצי שנה ואילך. על פי מסמך ההנחיות הישראלי, קיימות עדויות לכך שחשיפת הפעוטות למעדנים ודברי מתיקה עלולה לגרור נזקים לטווח הארוך.
לדברי המומחים, צריכה מרובה של דברי מתיקה ומשקאות ממותקים גורמת לעודף רקמת שומן בגוף, למדד גבוה יותר של קפלי עור ולהיקף חזה גבוה יותר. הם מוסיפים כי עיתוי החשיפה לסוכר יכול להשפיע על השמנה, עלייה בלחץ הדם, עלייה בשומני הדם, כבד שומני עמידות לאינסולין וסוכרת בהמשך החיים.
קראו עוד:
עוד נכתב בהמלצות, כי יש להפחית את החשיפה לפרסומות למאכלים לא בריאים. "זהו חלון הזדמנויות שבו לומד הילד לאכול מזון בנוסף להנקה ומסתגל באופן הדרגתי לאכול מתפריט משפחתי מגוון", קבעו מחברי הדו"ח מאגף התזונה במשרד הבריאות.
מזונות משלימים מוגדרים על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"תהליך שבו מתן חלב אם אינו עונה על הדרישות התזונתיות של התינוק החל מגיל חצי שנה, כך שיש צורך במתן מזונות נוספים, והם מהווים שלב חשוב במעבר הדרגתי, מהזנה בחלב אם בלבד לתזונה המבוססת על התפריט המשפחתי".
3 צפייה בגלריה
לומדים לאכול
לומדים לאכול
לומדים לאכול
(צילום: shutterstock)

מוצקים בגיל חצי שנה

על פי ההנחיות הישראליות, יש להתחיל לתת מוצקים החל מגיל שישה חודשים, כשצרכי האנרגיה ורכיבי התזונה של התינוק גדלים. יש לשים לב שמתקיימים סימני מוכנות אצל התינוק להתחיל בקבלת מוצקים, ואלה כוללים:
• היעלמות ריפלוקס
• יכולת לשבת עם תמיכה
• יציבות של הראש
• הפגנת סקרנות ונכונות לאכילה עם קירוב המזון לפי התינוק
• יכולת להעביר מזון בפה מצד לצד
• קירוב ידיים וחפצים שונים אל הפה
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד נכתב בהנחיות, כי יש לתת מזון טבעי, מסורתי, ביתי ולהימנע ככל הניתן מהגשת מזון מעובד מתועש וארוז. את המזון יש להגיש בצלחת או קערית באופן נפרד על מנת להתרגל לטעמים המגוונים. בימים הראשונים אפשר להגיש מזון במרקם מחיתי/דייסתי, ותוך מספר ימים להתקדם למרקם גס. בזמן האכלה כדאי לתת לתינוק כפית ביד ולאפשר לו להתנסות באכילה עצמאית.
ההורים צריכים להיות קשובים לאיתותי רעב ושובע של הילד, לתת דגש למגוון מרקם תכולה כמויות וסביבת אכילה, ללמד התנהגות אכילה ולשמור על אווירה נעימה ורגועה. כמו כן, על ההורים לאפשר לילד בחירה חופשית של המזון, להתחשב בהעדפותיו ולתת דוגמה אישית.