אומרים על בני הנוער שלנו שהם מכורים לטלוויזיה ומסכים, מבלים שעות בקניות או בבילוי עם חברים, אבל יש כאלו שמעדיפים לנצל כל הזדמנות כדי לצלול לספר טוב.
"אני קוראת מאז שאני זוכרת את עצמי", מספרת נטע דוידוביץ (11) מרמת גן. "אני קוראת ספר של 500 עמודים ביום וקוראת סדרה של ספרים בכמה ימים". דוידוביץ אוהבת לקרוא מיתולוגיות, והרבה פעמים אחרי שהיא מסיימת היא מתחילה לקרוא מההתחלה את כל הסדרה. "כיף לחוות את זה שוב", היא אומרת. "פתאום אני מגלה שיש דברים שלא שמתי לב אליהם".
איך את מספיקה לקרוא כל כך הרבה?
"קוראת לפני השינה, בבית הספר ואם יש זמן גם אחר הצהריים. יש תקופות שאני קוראת יותר. ידיד שלי השאיל לי בתחילת תקופת הקורונה 20 ספרים שאני נהנית מהם מאוד. מי שקורא לא צריך להיות חכם, אתה קורא ואז אתה מחכים".
מה העצה שלך להורים שרוצים שהילדים שלהם יקראו?
"להקפיד שיהיו ספרים בבית שיכולים לעניין אותם, להקריא להם מגיל צעיר. אני התחלתי לקרוא מתוך סקרנות ועניין".
עדי, אמא של נטע, מוסיפה: "אני מניחה שהיא הבינה שקריאה זה דבר חשוב אצלנו בבית, כשהיא ראתה את קירות הבית מכוסים ספריות ועמוסים בספרים, מהרגע שהיא נולדה. לא צריך להגיד הרבה, רק לתת דוגמה".
4 צפייה בגלריה
נטע דוידוביץ
נטע דוידוביץ
הבית עמוס בספרים
(צילום: אלבום משפחתי)

קורא לפחות שעה ביום

"התחלתי לקרוא בכיתה א' אבל תמיד התעניינתי בסיפורים. כשהייתי בן ארבע הקריאו לי את 'הארי פוטר' כי לא ידעתי לקרוא ורציתי", מספר רז משאט (18) מהוד השרון. "אני קורא בממוצע שעה ביום, ספר בשבוע. אם אין לימודים אז קורא הרבה יותר. אני אוהב לקרוא לפני השינה, זה מכניס אותי למוד שינה".
גם חברים שלך קוראים הרבה?
"יש לי חברים קוראים ואני מבקש מהם המלצות. לפני כמה חודשים חיפשתי משהו לקרוא וידידה שלי המליצה על סדרת ספרים שאהבה. זה מאפשר עוד נושאי שיחה משותפים, זה תורם שיש לך חברים קוראים אבל הייתי קורא גם בלי כי אני אוהב ספרים ואוהב לשמוע גם סיפורים בעל-פה. אין נכון או לא נכון בספרים, כל אחד והפרשנות שלו".
מהם האתגרים בקריאה?
"בגלל שאני אוהב, מטבע הדברים אמצא זמן לקרוא, כמו כל דבר בחיים. אם אתה נהנה ממשהו, תשקיע בו. מי שלא אוהב, יתקשה לשלב, זה לא יהפוך לטבעי, אני לא מתאמץ, זו לא מטלה.
"אני חושב שמסכים משפיעים על תרבות הקריאה כי היום יש טרנד לראות סרטים בטלוויזיה. ספרים הופכים לסרטים ואז אנשים חושבים שאין טעם לקרוא את הספר. אצלי זה הפוך, אני קודם קורא ואז רואה. אני המון במסכים , זה לא סותר. אם מישהו אוהב משהו, הוא ימצא את המקום והזמן".

4 צפייה בגלריה
ילדים קוראים
ילדים קוראים
מוצא זמן להכול
(צילום: אלבום משפחתי)

"זוכר את כל הספרים שקראתי"

אדם, דניאל ונטלי הלפרין הם שלישייה בני עשר וחצי מהיישוב קציר. אדם אוהב לקרוא היסטוריה של העולם לצעירים וספרים כמו 'שר הטבעות' ו'הארי פוטר'. "את הספר הראשון קראתי בגיל שבע וחצי", הוא מספר. "זה היה ספר של 450 עמודים ולקח לי שבועיים בערך. היום אני קורא 50 עמודים ביום ואפילו יותר. אני זוכר את כל הספרים שקראתי".
מה הערך של הקריאה עבורך?
"אני אוהב לקרוא בלי תמונות, הקריאה מפתחת את הדימיון. אני מאוד אוהב לקרוא, אבל גם לראות טלוויזיה. אם אני קורא ספר מעניין, תוכנית תשעמם אותי ואם אני רואה תוכנית מעניינת אז אעשה הפסקה בקריאה".
איך היית מעודד ילדים לקרוא?
"להוסיף בספריות מחברת עם המלצות מיוחדות של ילדים אחרים על ספרים".
דניאל, אחותו, אוהבת לקרוא ספרי קומיקס ומגזינים - "אני אוהבת לראות מה הדמות אומרת. לפעמים כשאתה קורא אתה יכול לחוות דברים לא אמיתיים. אני אוהבת לצייר ולפעמים אני לומדת לצייר מהספרים שאני קוראת".
למה ילדים לא קוראים לדעתך?
"המסכים מעניינים אותם, וזה דורש פחות מאמץ מהם".
נטלי, השלישית בחבורה, התחילה לקרוא בגיל שבע וחצי ספרי קומיקס והרפתקאות. "כשאני קוראת הדימיון שלי נפתח ואני אפילו מסוגלת לקרוא בנסיעה. אני אוהבת ללכת לספריה ולהשאיל ספרים. אחותי ואני קצת מדברות על הספרים, אבל כל אחת והחוויה שלה".
4 צפייה בגלריה
ילדים קוראים
ילדים קוראים
כל בני המשפחה קוראים
(צילום: אלבום משפחתי)

"מתמכרת לספר ולא יכולה להפסיק"

"אני קוראת מגיל קטן", אומרת אופק תירוש (9.5) מפתח-תקווה. "קראתי את 'הארי פוטר', התחלתי עכשיו את 'יומנו של חנון' ואני מאוד אוהבת לקרוא יומני הרפתקאות כמו 'דוד אריה' וספרים כמו 'ספר הג'ונגל' וספרים של דיסני. יש הרבה מתח בספרים, לא יודעים מה צפוי ובעמוד אחד הכול יכול להשתנות. אני אוהבת לדמיין את הדמויות ואז לראות את הסרט.
"בתקופת הקורונה קראתי המון. קראתי שני ספרים בארבעה ימים. כשאני מתמכרת אני לא יכולה להפסיק, ואם אהבתי את הספר הראשון, אמשיך לכל הסדרה".
איך החברים מגיבים?
"אני בכיתת מחוננים, הרבה ילדים בכיתה שלי קוראים וזה משך אותי גם. אולי בסביבה אחרת היה לי יותר קשה. את 'הארי פוטר' למשל התחלתי לקרוא כי הרבה קראו אותו ורציתי לתת לספר צ'אנס."
את הספרים היא בוחרת לפי המלצות וכותרות -"אני יכולה להתחיל לקרוא אם יש כותרת שמושכת אותי, לפי ההתחלה של הפרקים. היו ספרים שהתחלתי לקרוא והפסקתי. אני שוללת אחרי 20 עמודים".
למה ילדים לא קוראים לדעתך?
"אני חושבת שילדים לא קוראים כי זה לא מעניין אותם, הם חושבים שזה משעמם. לכן כדאי להציע להם לנסות - תקראו ספר או שניים ותבינו כמה זה כיף".

4 צפייה בגלריה
ילדים קוראים
ילדים קוראים
"אם אהבתי את הספר אקרא את כל הסדרה"
(צילום: אלבום משפחתי)