ועידת האקלים ילדי כדור הארץ ליה לב שירה גרינברג אושרי זיו ניסים תומר גרטל
(צילום: שמוליק דודפור, סיני דוד)

שירה גרינברג בת ה-13 היא פעילה במחאת הנוער במשבר האקלים, גם ליה לב בת ה-18, שכבר השתתפה בוועדת האקלים של האו"ם. תומר גרטל בן ה-19 הוא מרכז קשרי ממשל בארגון מגמה ירוקה, ואושרי ניסים בן ה-17 פעיל ב"מצילים את הרי ירושלים", ומדריך בחוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע. בוועידת האקלים של ynet ו"ידיעות אחרונות" שנערכה אתמול (ד') הם מספרים איך נהיים אקטיביסטים בגיל כל כך צעיר - ומדוע דווקא בנושא הזה.
  • לכתבות ולנושאים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
"אני פעיל בנושא כבר מגיל 15, הגעתי לזה דרך הרשתות החברתיות", מספר גרטל, "אז, ב-2019, בני נוער מכל העולם התחילו לצאת לרחובות, והוקמה תנועת מחאת נוער למען האקלים בישראל. אני התחלתי בה, קראתי חומרים והבנתי שאנחנו עומדים מול האסון הכי גדול והאיום הכי גדול לאנושות, ושלנו, בתור צעירים, אין את האפשרות לשבת ולשתוק".
1 צפייה בגלריה
ועידת האקלים של ynet ו- "ידיעות אחרונות"
ועידת האקלים של ynet ו- "ידיעות אחרונות"
הם ילדי כדור הארץ. ועידת האקלים של ynet ו- "ידיעות אחרונות"
(צילום: טל שחר)
קראו עוד:
"אני עסוקה בנושא מאז שאני זוכרת את עצמי", שירה אומרת, "תמיד הייתי מודעת לכך שהעתיד שלי בסכנה, ושככל שגדלתי הבנתי עד כמה היא גדולה. בהתחלה הלכתי מדי פעם להפגנות קטנות שבית הספר שלי היה מארגן. בשלב מאוחר יותר, בסביבות גיל עשר וחצי, ילדה שלמדה איתי וידעה שהנושא קרוב לליבי, הציעה לי להצטרף למחאת הנוער למען האקלים. כשהגעתי לשם הבנתי עד כמה הפרספקטיבה שלי לגבי משבר האקלים הייתה שונה, וזה מה שמניע אותי לפעול. כל השקרים שאני שומעת, ואני לא יכולה לעמוד מנגד".
"זה נושא שמאגד כמעט כל מאבק שקיים, אי פעם", ליה מוסיפה, "זה מתקשר כמעט להכול, ומשפיע על כל היבט בחיים, עכשיו וכמובן שגם בעתיד. מדובר במשבר חברתי, כלכלי וביטחוני לכל דבר. מבחינתי, אי-אפשר לא לפעול, אין לי ברירה אחרת. החיים שלי בסכנה ממשית, כמו החיים של כל אחד ואחת שכבר היום חיים בפחד. אין לנו אפשרות אחרת מלבד לפעול, אני לא רואה מה יכול להיות מעל זה".

"הבנתי שעומדים להרוס את הטבע"

אושרי, שפעיל בתחום כבר שנתיים, מספר על תחילת הפעילות שלו. "בכלל לא ידעתי מה זה אומר 'משבר האקלים', ואיכשהו הגעתי למשהו שנקרא 'מחנה אקלים'. שמעתי שם כל מיני הרצאות ופגשתי אנשים שהייתי בטוח שהם הזויים לגמרי, והיום אני אחד מהם", הוא אומר, "סיפרו לי על ההתחממות הגלובלית, והחלטתי להעמיק בזה. הבנתי שאין לנו את האפשרות לא לפעול, לא מבחינתי כאדם, ולא עבור הילדים שלי ובעלי החיים. מכל כך הרבה בחינות, אין לנו אפשרות לא לעשות דבר. ככה גם הגעתי לחברה להגנת הטבע, וככל שהזמן עובר אני באמת חושב שזה אחד הנושאים החשובים ביותר".
והם לא רק מדברים, אלא גם עושים. הארבעה מעורבים בפרויקטים בארץ ובעולם, כאשר תומר היה פעיל נגד הרחבת שינוע הנפט של קצא"א באילת למען הגנה על שמורת האלמוגים במפרץ ("אסון הנפט היה רק פרומו"), וליה השתתפה בוועידת האו"ם בגלזגו לפני כשנה וחצי, מה שלא הרשים אותה במיוחד: "כל דקה בכנס דיכאה אותי יותר, המשמעות שלו היא לתת במה לפוליטיקאים".

הרבה יותר מסיסמה

ואם מישהו תוהה מהו הכוח האמיתי של בני הנוער במאבק, הרי שמבחינת ארבעת הצעירים - הוא רב. "אנחנו פחות דופקים חשבון, ויותר עושים חשבון לדרך שבה אנחנו פועלים. בסופו של דבר, כשאני מדבר עם פוליטיקאי על משבר האקלים, אני מדבר איתו על העתיד שלי. כשפוליטיקאי עושה איזשהו צעד שאני לא תומך בו, אני אגיד לו את הדברים כמו שאני חושב אותם. אנחנו נגיד את כל האמת ורק את האמת, זה הכוח שלנו. זו המציאות שלנו, אם לא נראה שינוי, נחיה בגיהינום עלי אדמות".