אם לפעוט בן שנה וחצי רק רצתה לקנות קפה קר. כשהיא נכנסה לבית הקפה "שכנים" בגן האם בחיפה, היא הופתעה לגלות שהיא אולי רצויה, אבל התינוק שלה - לא.
"העברתי שלוש שעות עם הבן שלי על מתקני השעשועים בפארק ובערך באזור 12 החלטתי לחזור הביתה", מספרת ליר שטרן, תושבת העיר. "היציאה המונגשת מגן האם ממש צמודה לבית הקפה. החלטתי לעצור לרגע כדי לקחת לי קפה קר לדרך. בית הקפה היה כמעט ריק. רק בשולחן אחד בחוץ ישבו שלושה אנשים. בפנים לא ישב אף אחד. הגעתי לכניסה, הרמתי שני גלגלים של העגלה ופתאום הבן אדם מאחורי הבר מסתכל עליי ואומר לי: 'את העגלה תשאירי בחוץ'. התקרבתי טיפה, עדיין לא נכנסתי ושאלתי: 'מה?'. הייתי בטוחה שאני לא שומעת טוב. הוא חזר על המשפט: 'את העגלה תשאירי בחוץ'. שאלתי: 'מה, עם הילד?' והוא ענה: 'כן'. הייתי בשוק. בקושי הצלחתי לדבר. בסוף יצא לי 'הבקשה שלך לא קצת מוזרה?' והוא ענה: 'לא, וזה לא נתון לוויכוח .שיהיה לך יום טוב'.
"בשלב הזה אמרתי לו: 'אני לא רוצה לשבת, רק לקנות קפה קר בטייק וואי', והוא ענה באותו טון: 'זה לא ויכוח. שיהיה לך יום טוב. ביי'. הדבר האחרון שהצלחתי להגיד לו היה: 'אתה בטוח?' והוא ענה: 'בטוח. ביי, יום טוב'. הסתובבתי והלכתי. כמעט בכיתי. היה לי ממש קווץ' בלב. יצאתי משם ואמרתי לעצמי 'לעזאזל, מה קרה פה עכשיו?'. הלכתי לאוטובוס, הגעתי הביתה, סיפרתי לבעלי והוא היה בהלם. רק בבית פתאום קלטתי שאני יושבת בבית הקפה הזה המון ומעולם לא ראיתי את האיש הזה קודם. נפל לי האסימון שאם הוא הרשה לעצמו לסלק אותי בכזאת אסרטיביות, כנראה שהוא הבעלים".
1 צפייה בגלריה
לר שטרן
לר שטרן
''כמעט בכיתי''. ליר שטרן
(צילום: אלבום ביתי)
המומה מהחוויה, שטרן פרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה. את השתלשלות האירועים אחר כך היא מכנה "טירוף".
"אנשים התחרפנו, פשוט התפוצצו. התברר שזה ממש לא מקרה בודד. זה קרה להמון אנשים. הסיפור הזה עשה רעש בכל הקבוצות בחיפה. לכל פוסט שעסק בנושא היו איזה 500 תגובות. אנשים סיפרו שזה גם קרה להם, שהוא גירש אותם כשהם באו עם הילדים שלהם. מישהי כתבה לי שהיא נכנסה יד ביד עם הבת שלה בת השנתיים, בכלל בלי עגלה, והוא עדיין העיף אותה. העגלה היא לא הסיפור, הילדים הם הסיפור.
"פנתה אליי עורכת דין ואמרה לי שהוא לגמרי עובר על חוק האפליה. אני לא הולכת לתבוע אותו כי אין לי כוח לדברים האלה אבל אין מצב שזה חוקי. עסק שמגביל קהל צריך אישור משפטי מקדים, כמו לדוגמה בית מלון שלא מכניסים ילדים. אבל בית קפה? זאת ישראל, מדינה מרובת ילדים. גן האם הוא הגן שכל האימהות בחיפה שורצות בו מבוקר עד ערב. יש פה אירועים לילדים כל הזמן ומשחקים ופעילויות לקטנטנים. זה אבסורד. כשזה קרה לי חשבתי לעצמי ' טוב, לבן אדם היה יום חרא. הוא התנהג אליי ככה כי לא באתי לו טוב בעין. לא שיערתי שזו ממש המדיניות של המקום. בתמימותי, אחרי שכתבתי את הפוסט הייתי בטוחה שהוא יתקשר להתנצל".

"בית הקפה שלנו לא מתאים לילדים"

הבעלים, ארז רון, לא התקשר להתנצל. בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של בית הקפה, הסביר שמדובר במקום קטן שלא מתאים לילדים קטנים ועגלות תינוק.
"החלל הפנימי שלנו מצומצם ומותאם לישיבה שקטה ולעבודה בלפטופ. אנחנו מבינים שהרבה מכם מחפשים מקומות נוחים ונעימים כדי להתרכז במשימותיכם ואנחנו שואפים לספק חלל ישיבה רגוע ושקט. מנגד, בית הקפה שלנו קטן למדי, והמעברים שבו צרים. משום כך, לא ניתן להיכנס עם עגלות תינוק. אנחנו רוצים להיות כנים וישרים בנוגע ליכולות האירוח שלנו, ולהבטיח שלכולם יהיה נוח ובטוח".
עוד נכתב בפוסט כי בחוץ ישנם מקומות ישיבה שמיועדים למשפחות, וכיוון שבית הקפה ממוקם בתוך פארק - ישנן אפשרויות ישיבה מוצלות נוספות שמותאמות למשפחות.
ליר, הבעלים טוען שיש מקום למשפחות בחוץ. "כן, שמעתי את הניגון הזה. הטיעון הזה בכלל לא רלוונטי. בכלל לא רציתי לשבת, רק לקחת קפה לדרך ואני לא אשאיר את הילד שלי בחוץ. מעניין מה היה קורה אם זה היה נכה בכיסא גלגלים. גם אז הוא היה מבקש ממנו להשאיר את הכיסא בחוץ כי הוא מפריע? הנה משהו שלא כתבתי בפוסט: הבן שלי הוא גם נכה עם תעודת נכה. יכולתי לשלוף גם את הקלף הזה, להציג תעודה ואז הוא היה חייב לתת לי להיכנס כי אחרת, הוא עובר על החוק בוודאות. לא עשיתי את זה כי זה לא עבר לי בראש וגם כי זה גם לא משנה. אני לא אשאיר ילד בן שנה וחצי בעגלה בחוץ.
"אני ממש מתבאסת מהסיפור הזה. זה המקום הקבוע שאני יושבת בו. בא לי להגיד לו: 'אתה יודע, ליר שישבה אצלך עם הלפטופ ביום שני בבוקר עם חברה זאת אותה ליר. זו אותה לקוחה, הכסף יוצא מאותו ארנק. תכבד אותי גם כשאני עם חברה וגם כשאני עם התינוק שלי. לא אוהב ילדים? בסדר, סבבה. יכולת לצאת רגע החוצה לקחת את האשראי ולהוציא את הקפה. יכולת לפתור את זה בדרך נעימה. המקום היה ריק לגמרי. לא הפרעתי לאף אחד".
מבעל בית הקפה לא התקבלה עדיין תגובה.