בשיתוף תלמה
( כתבת: מור גורן | ציום: ירון שרון | עריכה: אורי סתיו)
זה קרה בחודש יוני האחרון והיווה עוד סימן מעודד לעתידו הוורוד של ענף הג'ודו בישראל: ספורטאית נבחרת הקדטיות יולי מישינר (17) זכתה במדליית הכסף באליפות אירופה עד גיל 18, הישג נפלא נוסף לג'ודו הנשים בישראל. הפרשנים התמוגגו וציינו כי זו הוכחה ניצחת לכך שיש לג'ודו הנשים על מי לבנות במשחקים האולימפיים שיתקיימו בלוס־אנג'לס בשנת 2028.
יולי, המהווה כאמור הבטחה אולימפית גדולה, ייצגה עד היום את ישראל בתחרויות בינלאומיות רבות – מסלול שכנראה כולן חייבות לעבור כדי להתחשל, לצבור ניסיון ולהתחיל לזכות במדליות. "עד היום השתתפתי באליפויות ישראל וכן באליפויות אירופה לקדטים וג'וניור. אליפות העולם לג'וניור השנה הייתה באקוודור, אליפות אירופה התקיימה בפראג, האליפות לקדטים התקיימה השנה בקרואטיה ובשנה שעברה בריגה. בקיצור, נסעתי הרבה בעולם", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
(צילום: יאיר שגיא)
מעבר לנסיעות שבטח לא קלות במינון הזה, מה עוד הג'ודו דורש ממך? מהי שגרת האימונים?
"אני מתאמנת בין 10-12 יחידות אימון בשבוע, כאשר חלק מזה הם אימוני זה ג'ודו והחלק האחר זה משקולות או ריצה, כלומר חיזוקים. הג'ודו גם דורש ממך להיות עם חוסן מנטלי גבוה, מה שנקרא אופי חזק. הג'ודוקא צריך להפגין יציבות ולהראות מי בעצם הבוס על המזרון".
איך את מתמודדת עם לחץ בתחרויות בינלאומיות?
"המקום הזה של לייצג את המדינה שלך תמיד מגיע עם לחץ, אבל כשאני עולה על המזרון יש לי מטרה בראש ואני יודעת מה אני צריכה לעשות בכל קרב".
במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ותלמה, המפגיש בין ספורטאים צעירים למושאי הערצתם, נשאלה יולי מי הספורטאי או הספורטאית שמהווה עבורה מודל לחיקוי והיא השיבה ללא היסוס כי עבורה מדובר בג'ודוקא תמנע נלסון לוי. "תמנע היא אלופת אירופה בג'ודו נשים לשנת 2022, היא הגיעה למקום החמישי באליפות העולם 2022 ויש לה גם מדליית ארד אולימפית, בה זכתה בתחרות הקבוצתית עם חבריה לנבחרת ישראל. תמנע מבחינתי היא דמות מאוד מרכזית בספורט הנשי בארץ, ואני מאוד אוהבת את הגישה שלה", הסבירה יולי את בחירתה.
תמנע נלסון־לוי (28) מתחרה בקטגוריית המשקל של עד 57 קילו. כאמור, היא זכתה באליפות אירופה בסופיה 2022, במדליית ארד אירופית בקאזאן 2016, ובמדליית ארד באולימפיאדת טוקיו 2020 כחלק מנבחרת ישראל בקטגוריית הנבחרות. היא בת להורים אמריקאים, שב־1985 עלו לישראל והתגוררו בשכונת קריית־היובל בירושלים. את דרכה בספורט החלה דווקא בג'וג'יטסו ובאמנויות לחימה משולבות, וכאשר הייתה בת 13 עברה לג'ודו והחלה להתאמן במועדון "מיטב ירושלים". כבר משנותיה הראשונות בענף היא סומנה כספורטאית מוכשרת, ולשיאה המקצועי הגיעה ביולי 2022, כאשר דורגה על ידי איגוד הג'ודו העולמי במקום הראשון בעולם בקטגוריית המשקל שלה.
3 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
(צילום: יאיר שגיא)
המפגש המרגש בין יולי לתמנע התקיים במכון וינגייט, וליולי היו שלל שאלות על הדרך לצמרת העולמית. בין היתר היא שאלה את תמנע: "מה גורם לך להתעלות על עצמך כשאת מרגישה קושי בקרב חשוב, כמו למשל בגמר באליפות אירופה? איזה כוח נותן לך את היכולת לבוא עכשיו ולזרוק את הספורטאית היריבה על המזרן?"
נלסון־לוי השיבה כי "הרבה ספורטאים שמגיעים לנקודת קושי כזאת אומרים לעצמם, 'אולי נוריד קצת מהמאמץ, אולי זה יותר מדי' – אבל מבחינתי צריך לעשות בדיוק את ההפך, להעלות את המאמץ עד הסוף. זה גם מתקשר לחוויית האימון שלי בתחום הג'ודו. הביטוי המפורסם אומר ש'קשה באימונים – קל בקרב'. אבל בספורט שלנו, לדעתי, זה צריך להיות בדיוק ההיפך: 'קשה באימונים – עוד יותר קשה בקרב'. צריך לדעת להתגבר על עצמנו ברגעים הכי מאתגרים. זה משהו שאני ארצה שתקחי לעתיד שלך".
במהלך דו־השיח בין שתי הספורטאיות נשאלה יולי מה הם חלומותיה העתידיים, והשיבה כי היא רוצה להגיע הכי גבוה שאפשר בענף הג'ודו. "אני שואפת להיות בטופ העולמי ולהביא מדליות בתחרויות הכי גדולות שאפשר", אמרה, "אבל אני מודעת לכך שבדרך לשם אני צריכה להתמודד עם אתגרים וקשיים שונים, למשל יריבות שיותר חזקות ממני פיזית, דבר שיכול לייאש במהלך קרב כי את לא יודעת מה לעשות מולן. עם זאת, הג'ודו נתן לי כלים להתמודד עם משברים ועם קשיים, והוא גם נותן לי מוטיבציה ואנרגיה להתחיל את היום".
איזה מסר היית רוצה להעביר לילדים שנחשפים לכתבה הזאת?
"כשהייתי קטנה והתעניינתי בג'ודו, היו ילדים שקצת לעגו ושאלו למה אני מתאמנת דווקא בחוג כזה, 'כי הוא הרי חוג לבנים'. למזלי ידעתי להתעלם מהדברים האלו והגעתי לאן שהגעתי. אני ממליצה לכולם להתעלם מהערות כאלה".
3 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
תמנע נלסון לוי יחד עם יולי מישינר
ולי מישינר מניפה את תמנע נלסון־לוי. "עם הרבה עבודה קשה והמון משמעת יגיעו גם התוצאות"
(צילום: יאיר שגיא)
תמנע התייחסה לנושא בהקשר כללי יותר. "צריך ללמוד להשתיק קולות רקע", הסבירה, "אם זה משהו שאת רוצה ואת אוהבת, זה החלום שלך, אז תלכי איתו עד הסוף ותאמיני בדרך שלך. עם הרבה עבודה קשה והמון משמעת יגיעו גם התוצאות".
יולי שאבה עידוד מדבריה של תמנע, וסיכמה את המפגש באופטימיות: "אני יודעת שיש לי עוד דרך לעבור, אבל אני יודעת בדיוק מה המטרות שלי, ובסוף גם אגיע אליהן".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה