3 צפייה בגלריה
ספורט ילדים
ספורט ילדים
ספורט ילדים
(צילום: Shutterstock)
זוכרים איך הרגשתם כשנכנסתם לראשונה לכיתה א'? מה עבר לכם בראש? מה הרגשתם בגוף? התרגשתם? נלחצתם? שמחתם להכיר חברים חדשים או פחדתם שיצחקו עליכם אם לא תדעו לענות נכון על שאלות המורה?
ומכירים את זה שתוך כדי נסיעה, כשאתם מלווים את ילדכם לבית ספר חדש, אתם מרגישים איך תחושת החרדה עולה בכם, לצד תמונות מסרט אימה - הילדה או הילדה נכנסים לכיתה שבה הם לא מכירים אף אחד, יסתכלו עליהם מוזר ואתם לא תהיו לידם כדי לעזור, לתמוך, לנחם ולחבק אם הם יצטרכו?
קראו עוד:
אז דעו שאתם לא לבד - ויש מה לעשות: אפשר לעזור לילדינו, גם כשאנחנו לא לידם פיזית, לפתח כישורים ויכולות שיסייעו להם בהסתגלותם למסגרות חדשות. הסתגלות למסגרת היא אחת החוויות המאתגרות והמורכבות ביותר שאנחנו צריכים להתמודד איתה במהלך חיינו הצעירים והבוגרים - ועיסוק בפעילות גופנית הוא אחת הדרכים היעילות ביותר לסייע בהתמודדויות המורכבות הללו.
האזינו: "אסיפת הורים" על התחלות חדשות ושינויים

הקשר בין פעילות גופנית לתחושת מסוגלות

מבלי ממש לשים לכך לב, ילדינו לומדים המון תוך כדי עיסוק בפעילות גופנית, בעיקר אם הם זוכים להדרכה מקצועית, מותאמת ונכונה. לכן, מומלץ בחום להקדיש זמן למשחקי ספורט עם הילדים ולהיות ערים לכך שהם יחוו מספיק חוויות של הצלחה, אולם, לא להיבהל מכך שהם יחוו כישלונות וקשיים, שגם הם חשובים ואף הכרחיים לפיתוח תחושת המסוגלת שלהם.
3 צפייה בגלריה
ספורט ילדים
ספורט ילדים
הכישלונות והקשיים - מה לעשות, הכרחיים
(צילום: Shutterstock)
מאמן ספורט מנוסה יידע לבנות את האימון בצורה מותאמת ובשלבים, אשר יורכבו מחוויות של הצלחה (עם הצבת יעדים ריאליים לרמתו הגופנית של הילד), ובהדרגה גם מהתמודדויות עם כישלונות וקשיים. ידוע כי אחד התפקידים החשובים ביותר שלנו כהורים הוא לגדל את המבוגרים שילדינו יהפכו להיות, ולא רק להשיג מטרות חינוכיות לטווח הקצר, כך שהם יהיו מסוגלים להתמודד עם מכשולי החיים בצורה מיטבית ומוצלחת.
ניתן לסייע לילדים בפיתוח תחושת המסוגלות בכך שתעזרו להם לפתח את היכולת להתנתק מן ההשוואה לאחרים: זה הרי סוג של "רפלקס" טבעי שיש לרובינו (גם כמבוגרים) להשוות את עצמנו לאחרים, בכל תחומי החיים (והרי ידוע שהדשא של השכן תמיד ירוק יותר). ברגע שמחלחלת בתוכנו ההבנה שהשוואה לאחרים לא תורמת לנו, אלא להיפך, וכי על מנת להתקדם, עלינו להתמקד בהשוואה לעצמנו בלבד, אז יכולה להתחיל העבודה האמיתית וההתקדמות בפעילות גופנית ובכל תחום, בעצם, בחיינו.

תפקיד המאמן בשדרוג יכולת ההסתגלות

ירון (שם בדוי) הגיע אליי לשיעורי ספורט טיפולי כשהוריו התלוננו כי הפרעת הקשב והריכוז שממנה הוא סובל מקשה עליו בלמידת הקריאה והכתיבה. בסוף אחד הטיפולים ירון אמר לי שהוא התחיל לקרוא ספר מיוזמתו שלו, ואף החל ליהנות מן הקריאה.
מאמן ספורט טיפולי מיומן ומנוסה יכול לסייע לילדים לתרגם את היכולות הרבות שהם מפתחים באמצעות הספורט לתחומי למידה אחרים וגם לכישורי חיים: בזכות העיסוק בספורט מתפתחות יכולות רבות של עמידה ביעדים, התמודדות עם לחצים, אתגרים, שיפור יכולת ההתמדה, עצמאות ופיתוח תחושת מסוגלות, וכל אלה יהיו לעזר רב, הן בתחומי הלמידה הבית-ספרית והן ככלי להסתגלות בטוחה ומוצלחת במסגרות החדשות.
3 צפייה בגלריה
ספורט ילדים
ספורט ילדים
מאמן מיומן מסייע לילדים לתרגם יכולות
(צילום: Shutterstock)
"מאמן מנוסה יסייע לילדים לתרגם את היכולות שהם מפתחים בספורט לתחומים אחרים וגם לכישורי חיים: עמידה ביעדים, התמודדות עם לחצים, אתגרים, שיפור יכולת ההתמדה, עצמאות ופיתוח תחושת מסוגלות"

הספורט ככלי להשתלבות ולהתפתחות חברתית

יאניס אדטוקומבו, שחקן הכדורסל הידוע, היגר מניגריה שבאפריקה ליוון יחד עם הוריו ואחיו. הם היו חסרי מעמד חוקי וחסרי עבודה ויאניס הילד נאלץ לשוטט ברחובות ולמכור שעונים מזויפים כדי להביא פרנסה למשפחה. בעזרת מאמן חדור מוטיבציה, כוח ההתמדה והעקשנות שלו, אדטוקומבו הגיע להישגים יוצאי דופן בעמדת הפאוור פורוורד בקבוצת מילווקי באקס מליגת ה-NBA וכן בנבחרת יוון.
מסיפור ההצלחה המדהים והמיוחד של אדטוקומבו ניתן ללמוד על כוחו של הספורט לסייע לילדים להשתלב בקרב קבוצת השווים שלהם, ובחברה בכלל. וגם על עצמי אני יכול להעיד: בהיותי סטודנט בארצות הברית, כשהגעתי למכללה כדי ללמוד ולשחק כדורסל, כל השחקנים בקבוצה היו אפרו-אמריקנים, ובתור הלבן היחיד בקבוצה, הכדורסל היה האמצעי היחיד והמנצח עבורי להשתלב ביניהם.
לסיכום, ילדים משתלבים חברתית נהדר במשחקי חצר ומשחקי כדור, והנה לכם עוד דרך מופלאה לסייע להסתגלותם החברתית במסגרות החדשות. מאמני ספורט משמשים - כמו בית הספר, המורים וקבוצת השווים – כעוד סוכני חברות משמעותיים מאוד עבור הילדים, ובכוחם לתווך ולסייע גם לילדים המתקשים והרגישים יותר להשתלב בכיתות החדשות.
תומר קמיל הוא מאמן ספורט טיפולי, מנהל את קופצים קדימה - ספורט טיפולי