הם מסיימים השנה 12 שנות לימוד, וכמנהג התיכוניסטים, הם חוגגים בפרום (Prom): מסיבת ערב "של גדולים" שמתכוננים אליה שבועות מראש. במרבית בתי הספר בישראל אימצו את הנוהג הזה מארה"ב ומאירופה לפני שנים רבות. הבוגרים שוכרים חלל מיוחד עבור האירוע, לרוב בבית מלון, וגם קייטרינג, די.ג'יי, מנחה ואטרקציות נוספות. הנערים מגיעים עם חליפה. הנערות מגיעות בשמלות מסוגננות, עם איפור ושיער מעוצב. ההתרגשות בשיאה.
6 צפייה בגלריה
נשף סיום
נשף סיום
ההתרגשות בשיאה. נשף סיום
(צילום: shutterstock)
רק שבניגוד לשנים קודמות, השנה הזאת הייתה מאתגרת וקשה והיא עדיין כזאת. ברקע מתקיימת מלחמה שגובה קורבנות מדי יום, יש חטופים שטרם שבו הביתה ומאות אלפי בני אדם עדיין מפונים מביתם. במהלך השנה הזו למרבית התיכוניסטים כלל לא היה ברור האם הם יצליחו לסיים את הלימודים כסדרם ובוודאי שלא העזו לחלום על הפרום הגדול.
והנה, אנחנו כבר ביוני. שנת הלימודים אכן הגיעה לקצה ובמרבית בתי הספר כן יתקיים הנשף המסורתי. רגע לפני שהם מתגייסים, שלושה בני נוער, שכל אחד מהם הוא ממארגני הפרום בתיכון שלו, מספרים על הנשף המתוכנן, ההתלבטויות על קיומו וגם על התחושות שמציפות אותם רגע לפני הגיוס.

די.ג'יי, אלכוהול ובלונים צהובים

ההכנות לנשף סיום הלימודים של תלמידי י"ב בבית ספר אורט שפירא בכפר סבא התחילו כבר בתחילת שנת הלימודים. בספטמבר 2023 הם שכרו מפיק שהציע להם מספר אולמות, אחד מהם היה בקריית שמונה. הצעירים התלבטו בינם לבין עצמם האם קיום אירוע במרחק שעה וחצי נסיעה ממקום מגוריהם הוא רעיון טוב. לא היה להם מושג שחודש אחר כך העולם יתהפך עליהם, אירועים בקרית שמונה יהיו לגמרי מחוץ לתחום והנשף כולו יהיה בסימן שאלה.
"אחרי שבעה באוקטובר הבנו שעדיף לסגור אולם שקרוב יותר למרכז, ושם סגרנו בסוף", מספרת ליה שי בת ה-17, ממארגנות האירוע. "במבט לאחור, זו הייתה ההחלטה הנכונה. אם היינו נשארים עם אולם בקריית שמונה, הפרום לא היה מתקיים בכלל. בלי קשר למיקום האירוע, במהלך החודשים האחרונים התלבטנו האם לקיים אותו בכלל. האם יש טעם והאם זה לגיטימי. בסופו של דבר החלטנו שכן".
למה כן? "כי זה ציון דרך חשוב עבורנו. השנתון שלנו עבר שנים לא פשוטות. התמודדנו עם קורונה ומלחמות. בעצם, לא היו לנו שנים רצופות בלמידה, בהנאות ובחוויות. למדנו בזום, התבטלו לנו דברים חשובים כמו מסע ישראלי ומסע לפולין. אמרנו לעצמנו שלפחות עכשיו אנחנו חייבים לעשות משהו כדי לסיים את י"ב כמו שצריך. החלטנו שזה יהיה אירוע שמח אבל כן תהיה תזכורת לסיטואציה הכואבת שאנחנו נמצאים בה. במהלך האירוע תהייה הפרחת בלונים צהובים ויחולקו צמידים צהובים לכל מי שמגיע כהזדהות עם החטופים".
6 צפייה בגלריה
ליה שי
ליה שי
''זה ציון דרך חשוב עבורנו''. ליה שי
(צילום: אלבום פרטי)
הפרום המתוכנן יתקיים בתחילת יולי, ושי, שלדבריה "ממש מחכה ליום הזה", עסוקה בסגירת הקצוות האחרונים וסיום איסוף הכספים.
מה מתוכנן בנשף עצמו? "הכול מהכול. כיוונו לכל האטרקציות הכי עדכניות ועכשוויות. הבאנו די.ג׳י חזק בתחום, יש לנו צמידים כמו בהופעות של קולדפליי, כפכפים עבור הבנות, עמדת ורדים, עמדת שמפניות ובר אלכוהול מובחר ללא הגבלה. היה לי חשוב שאנשים ירגישו שהם משלמים סכום כסף מכובד, ומקבלים תמורה".
כמה מכובד? 500 שקלים לתלמיד שכוללים הסעות הלוך חזור, עמדת שמפניות, עמדת צילום, צלמים שיתעדו את הערב, ארבע עמדות אוכל, בר אלכוהול ללא הגבלה, ועוד המון אטרקציות. כמובן שלכל אחד יש הוצאות נוספות כמו לבוש, צילומים מקצועיים לפני הפרום, לימוזינה, איפור, עיצוב שיער וכו'.
6 צפייה בגלריה
ליה שי
ליה שי
''הבאנו את האטרקציות הכי עדכניות''. ליה שי
(צילום: אלבום פרטי)
שי הייתה אחראית, בין היתר, על איסוף הכספים לאירוע וזו לא הייתה משימה קלה: "ברור לי שמאוד קשה לממן את האירוע הזה ללא תמיכה כספית ולכן החלטתי לאסוף את הכסף בפעימות. הרעיון היה לאסוף מדי חודש 200-100 שקלים מכל אחד על מנת להגיע, בסופו של דבר, לסכום הנדרש. בדיעבד, הרצון לעזור לחברים בשכבה התגלה כבעייתי כי היו כאלו שמשכו את התשלום עד הרגע האחרון".
שי עתידה להתגייס לדובר צה״ל בדצמבר הקרוב לתפקיד דוברת חזותית, ומתרגשת מאוד: "ההבנה שאנחנו פתאום גדולים ממש הופכת את הבטן. כל מסיבות הסיום כבר התקיימו והפרום הוא האירוע האחרון שנשאר לפני הגיוס לצבא, ולכן הרצון הוא לשאוף לעשות אותו הכי טוב שאפשר".

"החיים האמיתיים" בפתח

ליאור קלמר, בת 18 ממושב גני יוחנן במועצה האזורית גזר, מספרת שהתחושות לפני נשף הסיום מעורבות, ונעות בין התרגשות גדולה לחששות: "מצד אחד אני ממש מתלהבת לסיים את השנה, מתרגשת לפגוש את כל השכבה בפעם האחרונה, ללבוש שמלה ועקבים ולרקוד עד הבוקר", היא מספרת, "ומצד שני אי אפשר להסתיר את התחושה המבאסת והמפחידה לקראת מה שעומד להגיע, הצבא, ואי אפשר לשכוח שאחרי הנשף החיים האמיתיים באמת מתחילים".
גם בבית הספר "ברנקו וייס איתן" שבו קלמר לומדת, התלבטו על קיומו של הנשף: "כשהתחילה המלחמה, סיום הלימודים עדיין היה רחוק מאיתנו, ובכלל לא חשבנו על הנשף אלא רק על מה שקורה כאן ועכשיו. בהמשך, כשהתחלנו לתכנן את פרטי הנשף, סגרנו הסכם כתוב עם בעל האולם לפיו אם יהיה שינוי במצב הביטחוני אז האירוע כולו יבוטל".
6 צפייה בגלריה
ליאור קלמר
ליאור קלמר
חששות והתלהבות. ליאור קלמר
(צילום: אלבום פרטי)
נכון לעכשיו האירוע המדובר יתקיים בסוף החודש בגן אירועים בראשון לציון ויכלול קבלת פנים מפוארת עם שטיח אדום, אוכל, וכמובן מסיבה עם די.ג'יי וגם אפטר פרטי. בתחילת הנשף צפויים הבוגרים להפריח בלונים צהובים. על השמלות והחליפות המפוארות יענדו סיכה צהובה כתמיכה במשפחות החטופים.
מהן עלויות הנשף לכל תלמיד? "העלויות יחסית גבוהות כי אנחנו שכבה שמורכבת מ-120 ילדים בלבד. המשמעות היא שכל אחד מאיתנו צריך לשלם הרבה כדי שזה יתקיים. מדובר באולם אירועים, אוכל ברמה והפקה רצינית שעלותה הכוללת היא 66 אלף שקלים. כל ילד צריך לשלם 550 שקלים".
וכל זה לא כולל בעצם שמלה, נעליים, מאפרת, מעצבי שיער, סטייליסטית (למי שמחליטים ללכת על כל הקופה), ולעיתים גם השכרת לימוזינה. סכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים לכל ילד. איך מסתדרים? "האירוע הזה הוא נהוג וידוע מראש וכולם מחכים לו. עבור חלק מהילדים ההורים משלמים אבל יש הרבה בני נוער שעובדים כבר תקופה ארוכה כדי לממן את הנשף. בנוסף, הודענו שכל מי שלא מצליח לשלם, מסיבות כאלו ואחרות, יקבל קופון של 50 אחוז, ואם הוא לא מצליח לעמוד גם בסכום הזה אז ההפקה תשלם עבורו. במקביל הפצנו לכולם שאם מישהו זקוק לעזרה בנושאי ביגוד, איפור, שיער וכו' אז המפיק ששכרנו יעזור וידאג לו".
6 צפייה בגלריה
ליאור קלמר
ליאור קלמר
''עובדים תקופה כדי לממן את זה''. ליאור קלמר
(צילום: אלבום פרטי)
אחרי שהנשף יסתיים, קלמר תתחיל את שירותה הצבאי במסלול ייעודי לקצונה במשאבי אנוש, והיא מתרגשת לקראת מה שהיא מכנה "החיים האמיתיים": "זו התרגשות שמעורבת עם לחץ. אני מאוד מחכה להתחיל עם הצבא, ועם האחריות הגדולה להיות 'בוגרת', וגם לחוצה מזה בו זמנית ומקווה להצליח. הנשף הוא הרגעים האחרונים של כיף לפני ולכן אסור לוותר על זה".

בדרך לצנחנים עוצרים בנשף

תלמידי תיכון ברנר בפתח תקווה התקשו לשתף פעולה עם עצם הרעיון של קיום הנשף. לך תתכנן אירוע כשהדרום בוער ולא ברור לך אם ומתי תיפתח מלחמה בצפון. "אני מודה שגם עכשיו, רגע לפני שהפרום מתקיים, אנחנו לא באמת בטוחים שהוא יצא לפועל", אומר בר פשה בן ה-18. "אנחנו נמצאים במצב שבו אחרי כמעט שנה של עשייה שבה עבדנו משך שעות ארוכות על תכנון הנשף, אנחנו עדיין לא יודעים מה יקרה מבחינה ביטחונית".
6 צפייה בגלריה
בר פשה
בר פשה
''נעשה הכול כדי שזה יהיה מדהים''. בר פשה
(צילום: אלבום פרטי)
המקום הנבחר לאירוע, אם אכן יתקיים בסוף, הוא אולם ברחובות: "עשינו סיור בהרבה אולמות וזה הכי התאים לנו", מספר בר. "ארגנו הסעות ותכננו המון הפתעות לשכבה. אנחנו נעשה הכול כדי שזה יהיה מדהים. כל תלמיד משלם 450 שקלים. כדי להקל על כולם, חילקנו את הסכום לשלושה תשלומים ששולמו לאורך השנה. מבחינת המימון ישנם כאלו שנעזרים בהורים, אבל יש גם כאלה שעובדים ומסתדרים. בכל מקרה, דאגנו למלגות לילדים שקשה להם בבית מבחינה כלכלית. יש ילדים שבכלל לא שילמו או כאלה ששילמו פחות, לדוגמה, בזוגות תאומים, אחד שילם מחיר מלא, והשני שילם מחצית מהסכום".
אתה מסיים 12 שנות לימוד. איך התחושה? "כל כך הרבה שנים אתה מחכה לרגע הזה, ובסוף כשזה מגיע אתה לא באמת רוצה לסיים. אתה אומר לעצמך 'בא לי שוב את החוויה הזאת', אבל ככה זה. דברים נגמרים ויש התחלות חדשות".
צבא. "כן, צבא. הכיוון הוא להיות לוחם בגבעתי או בצנחנים. אני רוצה לתרום ולעשות שירות משמעותי. אני מאמין שזה חשוב ושזה גם בונה אותך והופך אותך מנער לאדם בוגר".