2 צפייה בגלריה
ילקוטים רבותיי, ילקוטים
ילקוטים רבותיי, ילקוטים
ילקוטים רבותיי, ילקוטים
(צילום: shutterstock)
הנה מגיעה לה התקופה שבה אנחנו, או יותר נכון הילדים שלנו, נדרשים לבחור ילקוט לבית הספר. בין אם מדובר בתיק ראשון לכיתה א', בין אם הנוכחי כבר נקרע, ובין אם אנחנו (הם) מתעקשים להתחדש, הדרך לבחירת התיק המיוחל קצת מאגרת. אז איך עושים זאת? המומחים מסבירים.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
הורים ותלמידים
הורים ותלמידים
"הם לוקחים את הילקוט לכיתה, וגם קצת מאיתנו". לבחור תיק
(צילום: shutterstock)

הגב

"בחירה נכונה ומוקפדת של הילקוט חשובה לא רק מבחינה לימודית, אלא גם מבחינה בריאותית, ובעיקר כשמדובר בילדים בגילים הצעירים", אומרת חנה אלקלעי, מנהלת תחום הפיזיותרפיה של מחוז ירושלים ושפלה במכבי שירותי בריאות. "כשבוחרים ילקוט לכיתה א', תמיד כדאי להעדיף תיק אורתופדי בעל גב מרופד וקשיח, שיחלק את המשקל על פני שטח פנים רחב יותר וימנע היווצרות לחץ באזור מסוים. כך גם בגילים בוגרים יותר, מומלץ גם להקפיד על כתפיות רחבות ומרופדות (ברוחב של כ- 5 ס"מ), שניתנות לקיצור ולהארכה, ולהתאימן אישית לכל ילד. חשוב גם לבדוק שיש תו תקן של מכון התקנים הישראלי".
חנה אלקלעיחנה אלקלעי
לדברי אלקלעי, בבחירת הילקוט הנכון כדאי לשים לב לגודלו, שאמור להתאים לגודל הילדים, כאשר ההמלצה היא שהקצה העליון של התיק יהיה בגובה הכתפיים ותחתית התיק בגובה הגב התחתון של הילד מעל הישבן, כך תיווצר תמיכה אופטימלית לגב. בנוסף, אם אתם מעדיפים לרכוש טרולי, כלומר תיק עם גלגלים וידית, כדאי להנחות את הילדים לאחוז בו בשתי ידיים לסירוגין "כדי למנוע יצירת אסימטריה בגב ולמנוע עומס יתר על המפרקים ושחיקתם, וגם להתאים את ידית הנשיאה לגובהו של הילד". גם בנוגע לתיקים רגילים, המלצתה היא לשאת את הילקוט על שתי הכתפיים כדי למנוע בעיות יציבה והטיה עתידיות.

המחיר

גם הילקוטים משתתפים הקיץ ב"חגיגת" עליות המחירים, אז מה עושים כשחייבים להתפשר על משהו זול יותר? לדברי עופר צחר, פיזיותרפיסט מוסמך, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובעל קליניקת "Physio Fitness+", לא תמיד התיק היקר ביותר בחנות יהיה גם המתאים והנוח ביותר.
"השיקולים שלנו צריכים להיות נוחות וארגונומיה, וכן, על חשבון המחיר והיופי. אני ממליץ שרכישת התיק תתבצע עם הילד, כדי שהוא יוכל לבחור ולמדוד את התיק בעצמו", הוא אומר. "אם לא כן, לרוב מה שקורה הוא שאי הנוחות והכאב באזור מסוים לא מובילים להפסקת השימוש בתיק, אלא למעבר של העומס למקום אחר בגוף. למשל, ילד שסובל מכאבים באזור הכתפיים או בצוואר ישנה זווית ויעביר את העומס למקום אחר, אל אזור הגב התחתון.
עופר צחרעופר צחר
"בנוסף, לא כדאי שהמשקל יעבור את אזור ה-15% ממשקל גופו של הילד. בדרך כלל המשקל גבוה יותר, ולכן צריך לעזור לתלמיד בארגון של כלי הכתיבה והספרים כדי לסחוב כמה שפחות. עוד הרבה קודם לכן, אם התיק של האח או האחות הגדולים במצב מצוין, והוא מתאים לילד מבחינת הנראות ובעיקר מבחינת ההתאמה לגופו, אפשר ומומלץ להמשיך ולהשתמש בתיק. אפשר פשוט לשדרג אותו מבחינה עיצובית. למשל, להוסיף רצועת חזה, מדבקות ומחזיקי מפתחות שונים".

הסטייל

עד עכשיו עסקנו בנקודת המבט ההורית, אבל בצד השני של המטבע נמצאים הילדים - ולא מעט מהם מתעקשים על התיק הכי יקר וממותג. "לילדים יש תפיסה לגבי עולם השפע, שלפיה לרוב כמה שיותר ממותג הוא יותר שווה. חלק מחזיקים בפנטזיה כלשהי, למשל איך הסטטוס החברתי שלהם יתעצם דרך המותגים", אומרת ד"ר טלי סטולובי, עובדת סוציאלית ומפתחת גישת סטיילינג תרפי. "ההורים באים לרכישה הזאת עם מטענים אישיים, כמו מה קנו לנו בילדות ואיך, וגם עם מטענים הוריים, כמו רצון לפצות ולפנק או להיפך, לרסן. כשנמצאים בחנות, הורים נדרשים לקבל החלטות מהירות תחת לחץ.
ד"ר טלי סטולוביד"ר טלי סטולובי
"עם כל הקושי, זו ההזדמנות ללמד את הילדים שלנו על תהליכי בחירה. משא ומתן הוא בעצם תוכנית חינוכית קטנה שבה אני מנחילה לילד את כל הערכים שאני רוצה שיהיו בו ומנסה להגיע לפתרון שמתאים לכולנו. אנחנו רוצים שהילדים יבינו שלהיות מקובלים זה נהדר, אבל לא בכל מחיר, ושחברים אמיתיים לא קונים דרך תחרות למי יש את המותג הכי שווה. אנחנו גם רוצים ללמד אותם סדרי עדיפויות ואיך לא להתחרט על הקנייה רגע אחריה".
"אנחנו רוצים שהילדים יבינו שלהיות מקובלים זה נהדר, אבל לא בכל מחיר, ושחברים אמיתיים לא קונים בתחרות למי יש מותג הכי שווה"
"הילקוט הוא גם חפץ מעבר, מעין אמצעי שדרכו הילדים לוקחים קצת מהבית, קצת מאיתנו, יחד איתם לבית הספר - שם מחכה להם התמודדות לא פשוטה. כשהילד ירגיש חיבור לילקוט, כלומר שהבחירה משקפת את טעמו ורצונו, הילקוט ישרת אותו יותר ברמה הרגשית", היא מסבירה.
אז איך שומרים על האיזון? לדברי ד"ר סטולובי, "ההיענות שלנו לילדים צריכה להיות מותאמת לשלב ההתפתחותי שלהם. כלומר, עלינו לראות את הצורך שעומד מאחורי הבקשה של הילד, ולהחליט בהתאם לחשיבות הצורך הזה בעינינו. את ההחלטה הסופית, נתווך לילדים דרך הסמכות ההורית שלנו ובאמצעות הערכים החינוכיים שנהוגים בבית".