מכירים את אלה שמשאירים מטבעות על השולחן בבית? הנה עוד סיבה טובה להיפטר מההרגל. לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בשנים 2019 – 2023 הגיעו לחדרי המיון 808 ילדים לאחר שנחנקו ממטבע. עוד עולה מהנתונים כי בקרב ילדים מתחת לגיל 9 גורמי החנק הבולטים מלבד מטבעות, הם סוללות ומגנטים. אצל ילדים גדולים יותר (17-10) גורם החנק הדומיננטי הוא עצמות דג.
7 צפייה בגלריה
ילדה אוכלת חטיף
ילדה אוכלת חטיף
טעים אבל לא סיבה מספיק טובה להגיע למיון. ילדה אוכלת חטיף
(צילום: shutterstock)
בניתוח מוצרי המזון הבולטים ניתן למצוא בשר ודגים (בעיקר עצמות דג ועוף) המהווים 41% מכלל הפניות למיון בשל חנק אצל ילדים. ככל שגיל הילדים עולה, כך ישנה בולטות רבה יותר לבשר ודגים. ממתקים (בעיקר סוכריות) מהווים 12% מהפניות, ובקבוצת הגיל 9-5 הממתקים מהווים 21% מהפניות למיון. מזונות נוספים המעורבים בחנק הם פירות וירקות (בעיקר תפוח, אבטיח ומלפפון), פיצוחים (בדגש על גרעינים, שקדים ובוטנים) וחטיפים (בעיקר פופקורן, ביסלי ובייגלה).
בסך הכול 24 ילדים מתו כתוצאה מחנק ממזון או מבליעת חפצים באותן שנים. המוצרים הקטלניים ביותר ולכן המסוכנים ביותר לילדים הם ענבים, סוכריות גומי, בלון, גולה, מרשמלו ונקניקיה.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "ילדים צעירים לומדים את העולם דרך הפה, הם עדיין אינם מיומנים בלעיסה ונוטים לשאוף מזון וחפצים מחלל הפה לקנה הנשימה. ככל שהילדים צעירים יותר כך הם נמצאים בסיכון מוגבר לחנק. אני קוראת להורים, אל תגידו ''לי זה לא יקרה'. הרחיקו חפצים קטנים מהישג ידם של ילדים והתאימו את סוג המזון ואופן הגשתו לגיל הילד".

הנחיות ארגון בטרם למניעת חנק

  • מאמצים הרגלי אכילה נכונה מהרגע הראשון – אוכלים רק בישיבה וללא פעילות אחרת במקביל. ילדים מתחת לגיל 5 אוכלים בהשגחה בלבד.
  • מקפידים ללעוס היטב את המזון.
  • לפחות עד גיל 5 חותכים לאורך מאכלים עגולים כמו ענבים, מלפפונים, נקניקיה ועגבניות שרי. מאכלים עגולים, חלקים או כאלה שחתוכים לטבעות עלולים לחסום את קנה הנשימה.
  • חפצים קטנים כמו מטבעות, מגנטים וסוללות מרחיקים מהישג ידם של ילדים צעירים.
7 צפייה בגלריה
ילד אוכל פירות
ילד אוכל פירות
חייבים לחתוך לאורך. ילד אוכל פירות
(צילום: shutterstock)