4 צפייה בגלריה
גן סגור
גן סגור
פעוטונים לפעוטות שלנו: כך תבחרו
(צילום: יאיר שגיא)
בכל קבוצת הורים בפייסבוק צצות לאחרונה בקשות להמלצות על מסגרות לתינוקות ולפעוטות בגילי לידה עד שלוש. המסגרות העירוניות בגילי שלוש ומעלה הן מצומצמות יחסית, ומותאמות לאזור המגורים, אך הבחירה במסגרות הפרטיות מורכבת יותר עבור ההורים - ההיצע רחב, ולעיתים מדובר ביציאה ראשונה של הילדים מהבית ובמפגש ראשון שלהם עם מסגרת חינוכית כלשהי.
לצד ההתקדמות בתחום הפיקוח על המסגרות הפרטיות, והמעבר למשרד החינוך - עדיין אין הסדרה. הורים נאלצים לבחור את המסגרת על סמך המלצות של גולשים ברשת, חברים או משפחה, וכמובן לפי האינטואיציה ההורית. זו חשובה ביותר, אך חשוב לגבות אותה במידע מקצועי ובשאלות הנכונות, שיעזרו להם לקבוע מי יטפל בתינוק שלהם בשנים הקריטיות להתפתחותו.
4 צפייה בגלריה
 פעוטות וגנים: כך תבחרו. אילוסטרציה
 פעוטות וגנים: כך תבחרו. אילוסטרציה
פעוטות וגנים: כך תבחרו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

עצות לבחירת המסגרת הפרטית

במקרים רבים, השיקולים המרכזיים בבחירת הגן יהיו המיקום והמחיר, אך לצידם יש עוד שיקולים חשובים שצריך לקחת בחשבון. בבואכם לבחור את גן הילדים הפרטי לילדים, בדקו את הדברים הבאים:
1. לפני הכול, מה אתם מחפשים? רגע לפני שתתחילו לחפש המלצות ברשת, ולנסות להתמקד במסגרת הכי קרובה הביתה, שוחחו עם בת/ן הזוג והקדישו מחשבה משותפת לערכים החשובים לכם, שאת קיומם אתם מחפשים במסגרת שאותה תבחרו. למשל: גודל המסגרת וההרכב שלה - מסגרת רב גילית או הומוגנית? מהי הגישה החינוכית המתאימה לכם, שאתם מחפשים עבור ילדיכם? כשתדעו את התשובות הכלליות הללו, יהיה לכם קל יותר לצמצם את האפשרויות ולהתמקד במסגרות שייתנו לכם את המענה הבסיסי הראשוני.
2. פיקוח על חוק הפיקוח: אם החלטתם לבחון מסגרת כלשהי, כבר בשיחה הראשונה הקפידו לוודא שמנהליו מחזיקים ברישיון זמני - מה שמעיד כי תקנות חוק הפיקוח מתקיימות בו. עוד חשוב לוודא כי העובדים והעובדות במסגרת החינוכית קיבלו אישור עבודה לפי סעיף 15 לחוק, וכי אין מניעה בהעסקתם או בקבלת שירותיהם (היעדר רישום פלילי).
3. עוד תקנות: בקשו לדעת הם המסגרת מעסיקה מדריך/ה חינוכית להעברת הדרכות לצוות המסגרת מדי חודש, בהיקף של ארבע שעות. מדובר בתנאי חשוב המתחייב כיום מהתקנות, ויעזור לכם לוודא שהמסגרת המדוברת מתנהלת בהתאם לנדרש.
4. תעודות הכשרה. ודאו שלאנשי הצוות יש תעודות המעידות על הכשרת מחנכים-מטפלים, וכי לבעלי המסגרת יש תוכנית להכשרת צוותי החינוך בהתאם לדרישות תקנות חוק הפיקוח.
עינת גורדון-שיירעינת גורדון-שיירצילום ביתי
5. ביקור התרשמות. הקפידו לבקר במסגרת, לפני ההרשמה. תחת מגבלות הקורונה, מסגרות רבות מנעו מההורים הגעה פיזית - אבל אל תוותרו על כך. בדקו כיצד מאורגן המרחב הפיזי במסגרת: האם המשחקים והצעצועים מונגשים לילדים ונמצאים בהישג ידם? האם הסביבה מעודדת עצמאות, כך שהשירותים והכיורים בגובה הילדים? האם הסביבה בטוחה מספיק ומוגנת עבור ילדיכם?
6. להקשיב לשיח. אם אתם כבר מגיעים לבקר במסגרת, בקשו להגיע בשעה שהיא פעילה. התבוננו והקשיבו לקולות, לאווירה, לאופן שבו הצוות משוחח עם הילדים: יש קירבה פיזית, חיוך, מבט, מגע, חיבוק, טון דיבור נעים? כיצד מנחם הצוות פעוט בוכה?
עינת שילרעינת שילרצילום ביתי
7. תפריט בבקשה. בקשו לראות את ההתנהלות במקום בזמן ארוחות. שימו לב - האם המחנכות יושבות עם הילדים, משוחחות איתם, מאפשרות עצמאות באכילה ומייצרות חווית אכילה נעימה, מלמדת ומהנה? כדאי שכן.
בקשו גם לקבל מידע מלא על התפריט המוגש במסגרת שאתם בוחנים. האם תזונאית מלווה את המסגרת החינוכית? אם לא, בדקו שהתפריט תואם את המלצות משרד הבריאות לתזונת פעוטות. אם האוכל מבושל במקום- - ודאו את בטיחות המטבח, או לחלופין, בדקו מי מספק את המזון למסגרת החינוכית.
8. איך משחקים? התבוננו על משחק בחצר - האם הצוות משתתף בפעילות הילדים? או רק משגיח?
4 צפייה בגלריה
איך משחקים, ועם מי? אילוסטרציה
איך משחקים, ועם מי? אילוסטרציה
איך משחקים, ועם מי? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
9. סדר יום. בררו מהו סדר היום במסגרת החינוכית - כמה זמן מוקצה לפעילות יצירתית? למשחקי למידה? האם מתקיימות בגן פעילויות גופניות, המסייעות להתפתחות הילד? האם מוקדש זמן לסיפור? למוזיקה? ודאו שסדר היום כולל ארוחות מזינות, ובקשו לדעת מהו המזון שאותו צורכים הילדים.
10. הצוות. בדקו מהו יחס פעוטות למחנך/מטפל בכיתת הגיל הרלוונטית. שימו לב כי היחס בכיתות הבוגרים (גילי שנתיים עד שלוש) צריך לעמוד על מטפל אחד ל-10 ילדים, בכיתת פעוטות (גילי שנה עד שנתיים) על יחס של מטפל לכל שמונה פעוטות ואילו בכיתת התינוקות (גילי ארבעה חודשים עד שנה) יחס של מטפל אחד לכל חמישה תינוקות בלבד.
יחס זה נקבע בתקנות חוק הפיקוח, וחשוב שלא להתגמש ולוותר בנקודה המשמעותית הזו. כל שיפור בתקינה הזו, כלומר- הוספת מטפלים לקבוצת הילדים - תסייע בהתפתחות טובה יותר ותיטיב עם רווחת הפעוטות.
4 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
הילד בוכה, מה עושה הגננת? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
11. בטיחות וביטחון. האם הצוות עבר קורס התנהלות בטוחה ועזרה ראשונה? האם המבנה עצמו עבר בדיקה של יועץ בטיחות? כך גם מערכת החשמל, מערכת הגז ובדיקה של מערכת כיבוי האש? האם קיים ביטוח צד ג' נגד פגיעה העלולה להיגרם במהלך שהות הפעוטות במסגרת, ביטוח תאונות אישיות וחבות מעסיק בתוקף?
12. מטבח ושירותים. האם הם נקיים ונאותים ברמה תברואתית טובה? הסתכלו על הריהוט והציוד בחדרי הכיתות ובחצר, אם קיים ארגז חול - ודאו שהוא מכוסה בשעות שאין בו שימוש, כדי למנוע זיהום, ובדקו שכל מתקני החצר הם בעלי תו תקן.
ועוד שתי נקודות משמעותיות, הקשורות לתקשורת ולאמון:
- הקשר עם ההורים הוא חשוב ביותר. שאלו בגן כיצד הוא מתקיים ומתי: למשל קבלת מידע על הפעילויות השוטפות, והעברת מידע על המתרחש עם הילד מדי יום. הרצף הטיפולי עבור הפעוטות, בטח בגילים הצעירים, הוא חשוב מאוד ולכן עליכם לוודא שאתם מקבלים את כל המידע על הנעשה עם ילדיכם לאורך היום.
- וגם אמון הוא בסיס משמעותי לבניית תחושת הביטחון שלכם כלפי המסגרת. עליכם להרגיש בנוח לפנות לצוות בכל שאלה והתייעצות, לקבל מענה רגיש וקשוב בהתאם לצורך האישי - ולהרגיש שבחרתם נכון.
המדריך נכתב בידי עינת גורדון-שייר, מומחית לגיל הרך, מדריכת הורים ומנחת צוותים חינוכיים, ועינת שילר - מומחית לגיל הרך, מלווה התפתחותית ומדריכה פדגוגית, מטעם עמותת "דור איתן" לקידום מעמד הגיל הרך בישראל