בשיתוף תלמה
(משתתתפים: עדי ברק , אלכס חזנוב | כתבת: מור גורן | צלם: מתן טורקיה | עורך: בן שפייר, אסף אושי)
מעבר ליכולות פיזיות גבוהות ומשטר חיים תובעני, שרובנו היינו מתייאשים ממנו בשלב זה או אחר, מתאפיינים ספורטאים מקצועיים בחוסן נפשי עצום, המתבטא בנחישות והתמדה אין סופיים כמעט, הן ברמה הגופנית־פיזית והן ברמה המנטלית, שם יש צורך לדעת להתגבר על הפסדים וכישלונות ולשמור על ראייה אופטימית בנוגע לעתיד ולסיכוי להגיע בסוף אל הניצחונות המיוחלים.
מי שבולטים במיוחד בחוסן שלהם – בגוף ובנפש – הם המטפסים, אשר מצליחים לבצע תרגילים עוצרי נשימה, עם שליטה שלא תיאמן בגוף וכוח אדיר. אחד המטפסים הצעירים הבולטים בישראל הוא עדי ברק, בן 17 וחצי, מהיישוב שמשית בעמק יזרעאל. עדי זכה באוגוסט האחרון במדליית הארד באליפות אירופה לנוער בקטגוריית הבולדרינג, והפך לישראלי הראשון אי פעם שעולה על הפודיום בתחרות זו. לא רק ההישג הייחודי מעורר התפעלות – אלא גם ובעיקר הדרך, שכן עד לפני כשנתיים עדי לא נמנה על צמרת המטפסים בני גילו בישראל. ואז הגיע השינוי.
4 צפייה בגלריה
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי
עדי ברק
(צילום: מתן טורקיה)
"התחלתי עם הטיפוס בסביבות גיל 10, ואפשר לומר שעד גיל 16 לא ממש התבלטתי בענף", הוא מספר, "מה שנתן לי את הדחיפה להתקדם הייתה תקופת הקורונה, שבה היה לי הרבה זמן להתאמן בחוץ ובטבע בצורה לא תחרותית, רק אני והסלעים. באותו זמן החלטתי שהייתי מספיק זמן בינוני, ועכשיו אני שואף להגיע לרמות הגבוהות ביותר. התחלתי לעבוד עם מאמן, הרנן וסרמן, והוא דוחף אותי לקצה ונותן לי להאמין שהכל אפשרי. כיום אני מתאמן בצורה מאוד אינטנסיבית, חמישה אימונים בשבוע אחר הצהריים ועוד שלושה אימונים בבקרים. אני מתאמן במועדון טופ נתניה, ומכיוון שאני גר רחוק יחסית, יצא שהייתי מגיע לאימונים אחרי בית ספר באוטובוס, מתאמן עד 10 בלילה ורק אז חוזר הביתה. ככה כל יום".
האימונים וההתמדה העצומה עשו את שלהם. עדי מגדיר את השנתיים האחרונות כ"פריצת הדרך" שלו בתחום הטיפוס. "התקופה הזו היא הכי מטורפת שהייתה לי", הוא מספר, "היא התחילה בכך שבשנה שעברה נכנסתי לסגל הנבחרת הבוגרת בטיפוס בהובלה (עוד קטגוריה בתחום), וסיימתי שמיני באליפות ישראל לבוגרים בבולדרינג. זה המשיך בזכייתי כאלוף הארץ בבולדרינג לנוער עד גיל 18 ובמדליית הארד באליפות אירופה באוסטריה. היעד העתידי אליו אני שואף הוא לייצג את ישראל באולימפיאדה".
4 צפייה בגלריה
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי
"היעד העתידי אליו אני שואף הוא לייצג את ישראל באולימפיאדה"
(צילום: מתן טורקיה)
עד כמה ענף הטיפוס מפותח בארץ?
"הוא לא היה מאוד מפותח במשך שנים אבל עשה קפיצת מדרגה גדולה מאוד בשנתיים האחרונות בגלל שני גורמים: כניסתו כענף תחרותי לאולימפיאדה (החל מטוקיו 2020) והפופולריות הגדולה של התוכנית נינג'ה ישראל, שחשפה בפני כל בית בישראל את ענף הטיפוס".
מה דרוש ממטפס טוב?
"ברגע שאתה מגיע למסלולים אתה צריך לחשוב, אתה צריך לפענח בעצמך את השלבים שתעשה. זה לא רק כוח, זה דורש ממך הרבה מאוד גמישות, הרבה מאוד יכולת חשיבה טובה והרבה טכניקה".
באילו אופנים אתה מרגיש שהספורט תורם לך לחיים?
"אני מרגיש שאני בן אדם פחות לחוץ היום ואני חושב שזה גם עזר לי מאוד עם קשרים חברתיים. בטיפוס יש את החברים הכי טובים שיש. אתה עובר איתם מסעות ואימונים ויש הרבה דברים משותפים. בעיני זה החלק הכי קסום בספורט הזה".
במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ותלמה, המפגיש בין ספורטאים צעירים למושאי הערצתם, נשאל עדי מי הספורטאי או הספורטאית שמהווים עבורו מודל לחיקוי, והשיב כי עבורו מדובר במטפס אלכס חזנוב, זוכה מדליית זהב בטיפוס בולדרינג בסבב אליפות העולם בשנת 2018 (חזנוב היה היחידי שהצליח לסיים את המסלול הרביעי בתחרות המאתגרת, מה שהעניק לו את מדליית הזהב). את עיקר פרסומו בציבוריות הישראליות קנה חזנוב כאשר זכה במקום השני בעונות הראשונה והשלישית של תוכנית הריאליטי "נינג'ה ישראל".
4 צפייה בגלריה
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי ואלכס חזנוב המנטור שלו
עדי ברק, חבר סגל אולימפי מהיחידה לספורט ההישגי ואלכס חזנוב המנטור שלו
ברק וחזנוב. "אתה מתחרה בשביל להביא את עצמך לידי ביטוי בחיים"
(צילום: מתן טורקיה)
"אם יש מישהו אחד שאני לוקח ממנו הכי הרבה השראה בענף, זה אלכס חזנוב", ציין עדי, "אלכס הוא הישראלי היחידי שהביא מדליה לישראל באליפות העולם ואני חושב שהדבר הכי גדול אצלו זה האופי שלו. הוא לא ויתר כל השנים וממשיך לעסוק בספורט תוך כדי שהוא נשאר בטופ כל כך הרבה שנים".
חזנוב, מצידו, היה נבוך משהו מהמילים החמות, ובתשובה לשאלתו של עדי "איך אתה עושה את זה כל כך הרבה שנים? איך לא נכבית אצלך האש?", השיב: "אני חושב שמה שהביא אותי לאיפה שאני היום זה שאני באמת אוהב לטפס. אני חושב שגם מה שמדהים בספורט שלנו זה שהוא מאפשר חוויה שהיא לכל החיים לעומת ענפי ספורט אחרים. ובאמת, אם אני יכול לשלוח מסר לספורטאים, אז אני אגיד להם: קודם כל תהיו מטפסים, ואז תהיו ספורטאים".
4 צפייה בגלריה
אלכס חזנוב
אלכס חזנוב
אלכס חזנוב
(צילום: מתן טורקיה)
השתתפת בנינג'ה. האם לדעתך זה השפיע על הטיפוס? פגע בך אולי בפן התחרותי?
"אני חושב שתחרות הנינג'ה הביאה את הספורט שלנו למקום מדהים והרימה אותו ברמה מטורפת מבחינת המודעות בארץ. מצד שני, ברמה הספורטיבית נטו זה מאוד פגע בי. היה לי מאוד קשה לחזור אחר כך לתחרויות. מה שמשמח אותי היא העובדה שספורטאים כמו עדי אולי לא יצטרכו ללכת לנינג'ה בשביל לקבל חשיפה. הם כבר יכולים להיות מדליסטים אולימפיים ולקבל את החשיפה הזאת מהטיפוס עצמו".
הגעת לאחד ההישגים המרשימים ביותר בענף, ניצחת סבב באליפות עולם. איך ממשיך לטפס אחר כך עם אותה התלהבות?
"כל תחרות היא עולם חדש, ואתה אף פעם לא מתחרה בשביל אחרים – אתה מתחרה בשביל להביא את עצמך לידי ביטוי בחיים".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה