אנחנו אוהבים לחלק עצות ולתת טיפים מתוך ניסיון החיים שלנו או מסיפורים ששמענו. כשטיפ שלנו עוזר למישהו אחר זה גורם לנו להרגיש טוב, נוצרת בתוכנו תחושה שעשינו משהו למען מישהו. במקרים רבים, העצות והטיפים ייזרקו לאוויר גם במקרים בהם לא ביקשנו, אלא רק שיתפנו בקושי או כאב.
כמלווה של נשים וזוגות בהליך טיפולי פוריות, וכמטופלת IVF בעצמי, נתקלתי בשלל עצות שלא ניתנות ליישום, לא מחוברות לתהליך הרגשי והפיזי שעוברים נשים וזוגות ולא מוכחות מחקרית.
3 צפייה בגלריה
ליאת לפקוביץ'
ליאת לפקוביץ'
נתקלתי בשלל עצות שלא ניתנות ליישום. אני, בביה"ח באחד הסבבים
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
בטור הקודם פירטתי מה לא לומר למטופלות פוריות. בעקבותיו פנו אליי אנשים ושאלו אותי מה כן אפשר לומר. אנשים שיתפו אותי שהם "הולכים על ביצים", פוחדים להגיד משהו שעלול לפגוע.
אז הנה שישה דברים שאפשר ורצוי להגיד לנשים וזוגות בהליך המפרך הזה:

הכרה במאמץ ובכוחות

כשזוג או מטופלת משתפים על הקשיים שהם עוברים בתהליך, על הכוחות שהם צריכים לגייס בכל פעם מחדש ברגעים שכבר אין להם כוח להמשיך, על המאמצים לשלב את הטיפולים בשגרת היום יום ובהתחייבויות השונות כמו עבודה, זוגיות, משפחה וחיי חברה. הם לא רוצים לשמוע שבסוף יהיה בסדר. הם לא רואים את הסוף, קשה להם עכשיו.
הם כן ישמחו שתכירו במאמצים ובכוחות שלהם, שתגידו להם שאתם מעריכים את הנחישות ואת ההשקעה שלהם בתהליך, שזה נשמע קשה וכמה מדהים לראות איך הם כן מצליחים לעמוד באתגרים. תדגישו את החוזקות שלהם.

תמיכה וליווי

תהליך IVF רווי בנפילות רגשיות, כישלונות מרובים, סבבים שמניבים אפס תוצאות, ופחד נוראי שאולי הילד שעליו חולמים לא יגיע לעולם. אם הם בחרו לספר לכם על הפחד הגדול הזה ועל האכזבות שבדרך, הימנעו מלצייר להם עולם ורוד. הם כן ישמחו לשמוע שאתם פה בשבילם. תשאלו אותם אם יש משהו שאתם יכולים לעשות שיגרום להם להרגיש קצת יותר טוב. תתעניינו איך אתם יכולים לעזור.

מקום לביטוי רגשי

מטופלת פוריות חווה גם קשיים פיזיים ובעיקר רגשיים: דימוי הגוף יורד, תחושת הכישלון עולה והביטחון העצמי ברצפה. אלו תחושות שיכולות ללוות אותה לאורך כל התהליך או להגיע בגלים. בנוסף לזה, ישנם הרבה רגעים של כעס, קנאה, עצבים, שינויים במצב הרוח וחוסר סבלנות. ובכי. הרבה בכי. היא תרים ידיים ותתייאש, ושוב תאסוף את השברים, תתחזק ותקום.
ברגעים כאלה היא תשמח שתשאלו איך היא מרגישה, לשמוע מכם שמה שהיא מרגישה הוא נורמלי, ושזה ממש בסדר להרים ידיים ולהישבר. היא רק רוצה לדעת שהיא עדיין נורמלית למרות שהיא מרגישה משוגעת.
3 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
רק תשאלו איך היא מרגישה
(צילום: shutterstock)
תגידו לה שעצוב לכם שהיא צריכה לעבור את זה, ושכל מה שהיא מרגישה הוא לגיטימי, אנושי, וחשוב שתיתן מקום לכל התחושות שעולות. אם היא בחרה לשתף אתכם, זה אומר שהיא סומכת עליכם. תזכירו לה שהיא יכולה להגיד לכם כל מה שהיא מרגישה, ואתם כאן כדי להקשיב ולרגע אחד לא שופטים אותה. אפשר גם לפנק באיזו פחמימה מנחמת. זה לא יביא חה ילד אבל אולי יעלה לה חיוך על השפתיים.

התעניינות בתהליך

אם מעולם לא עברתם טיפולי פוריות אז אין לכם מושג מה זה. צר לי אבל גם אם שמעתם סיפורים, אתם לא יודעים במה מדובר.
אם אישה או זוג סיפרו לכם שיש להם שאיבה בעוד כמה ימים, או החזרת עוברים שבוע הבא, או שבביקורת האחרונה ראו באולטרסאונד רק שני זקיקים, או שכרגע הם התחילו סבב עם פרוטוקול ארוך ואתם רק מהנהנים בראש ומרגישים שדיברו איתכם סינית... זה הרגע להפסיק לעשות את עצמכם מבינים ופשוט לשאול שאלות.
יש נשים וזוגות בתהליך שישמחו להסביר לכם על הצד הטכני והרפואי. ככל שתבינו יותר, כך תוכלו להיות באמת שותפים אמיתיים למסע שלהם ולא רק לעשות "כאילו" אתם מבינים.

אמפטיה

אמפטיה היא היכולת של אדם להכניס את עצמו ולו רק לרגע אחד לנעליו של אדם אחר, לנסות להבין מה עובר עליו ומה הוא מרגיש. אחד האתגרים בגילוי אמפטיה הוא לא להציע פתרונות, אלא רק להקשיב. לא לשפוט ולא להגיד מה בעיניכם כדאי לו/לה לעשות.
ברוב המקרים גם אין פתרונות. יש מצב קיים ומתסכל שלא ניתן לשנותו וברגעים כאלה, זוגות ונשים רק ירצו לפרוק ולשתף בתסכול.
3 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
ברוב המקרים אין פתרונות, רק תסכול מתמשך. טיפולי פוריות
(צילום: shutterstock)
הראו להם שאתם נוכחים ומוכנים להקשיב לכל מה שהם אומרים. ככל שתשאלו שאלות פתוחות, כך תעמיקו את הפתיחות שלהם ואת ההקשבה שלכם. רק בסוף, אם אתם חושבים שיש לכם פתרון שאיכשהו לא עלה בשיחה, תשאלו האם הם מעוניינים לשמוע.

עוגן

נשים וזוגות בתהליך נדרשים מפעם לפעם ללכת לאירועים חברתיים ומשפחתיים כמו בריתות או מפגשים עם נשים בהיריון וכדומה. אלו סיטואציות שלוחצות להם על כל הכפתורים הרגשיים ומזכירות להם שהם עדיין מנסים בזמן שאחרים כבר הפכו להורים. זה כואב וזה קשה.
אם מטופלת או זוג מסרבים להגיע למפגש שלכם מסוג זה, תדעו שזו לא החלטה קלה עבורם. הם יודעים שהם עלולים לאבד חברויות או לפגוע בחברים טובים. ובכל זאת, נסו להבין אותם ולא לשפוט. קבלו את החלטתם באהבה גם אם אתם לא מסכימים איתה. אני יודעת שהם יהיו שם עבורכם ברגעים אחרים בחייכם, אתם חשובים להם.
אם אתם חברים טובים שמוזמנים לאותו אירוע, הציעו להם להתלוות אליהם, להיות שם לצידם, לדבר ולהסיח את דעתם אם צריך במטרה לגרום להם להרגיש שהם לא לבד.

ליאת לפקוביץ' היא יוצרת תוכן בנושא IVF, יועצת זוגיות ומלווה נשים וזוגות בטיפולי פוריות