"לא שולחים את הילדים ללמוד, מפחדים"
(צילום: משי בן עמי)

"היסטריה ופחד", הורים ברמת גן ובגבעתיים תיארו אתמול (רביעי) את תחושותיהם בעקבות פיגוע הטרור בבני ברק שגבה את חייהם של חמישה בני אדם, והפיגועים בבאר שבע ובחדרה שקדמו לו. גם הבוקר הורים רבים החליטו לא לשלוח את ילדיהם לגני הילדים ולבתי הספר, בכל רחבי הארץ, וקראו לתגבור האבטחה במוסדות החינוך וברחובות. "היסטריה, כולנו מפחדים", הורים סיפרו, ורבים מהם הציעו לצמצם התקהלויות ולהימנע מהגעה לגנים הציבוריים.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בבני ברק
(צילום: בראל אפרים)
במשרד החינוך הנחו אתמול את המשך ההיערכות ותגבור האבטחה בעקבות פיגועי הטרור. "אנחנו נדרשים להגברת הערנות, לחידוד ההנחיות למערך האבטחה, למנהלי בתי הספר וגני הילדים, ולהגברת המוכנות לתפקוד במצבי החירום ואירוע ביטחוני כדי לשפר את תחושת הביטחון ולאפשר שגרת לימודים ופעילות מוסדות החינוך", נכתב.
לגבי אבטחה במוסדות הלימוד, צוינו הסעיפים הבאים: "קבלת דיווח ממפקח חברת האבטחה על כל חוסר באיוש מאבטח במוסד החינוכי ליקוי או פער בזיווד המאבטח, תדריך למאבטחי מוסדות החינוך ולבצע פיקוח ובקרה אחר יישום הנחיות משטרת ישראל ואגף הביטחון. יש לוודא את התייצבות המאבטחים במוסד החינוכי חצי שעה לפני פתיחת יום הלימודים, לוודא ביצוע סריקה אחר חפצים, אנשים חשודים במוסד החינוכי וסביבתו הקרובה, התייצבות המאבטח עם פתיחת שערי המוסד החינוכי, במקום שבו הוא יכול לשלוט על כל באי המוסד החינוכי ולהציף כל חריג במרחב, תוך שמירת קשר עין עד להגעת גורם משטרתי ומתן מענה הולם בהתאם".
5 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
זירת הפיגוע בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
הנחיות נוספות שניתנו הן: "הקפדה על נוכחות איש צוות בשער לזיהוי תלמידים, הקפדה על נעילת שערי המוסד כל זמן שמתקיימים לימודים, על עבודה מבצעית מקצועית של המאבטח ועל השמירה על ביטחונו האישי והקפדה על ביצוע הסריקות כנדרש".
הנחיות שניתנו לגבי גני הילדים הן: "תדרוך גננות, סייעות ומנהלות גן, הקפדה על נהלי קליטת הילדים בגן, נעילת שערי הגן עם סיום הקליטה ומניעת כניסת זרים לגני הילדים. יש לבדוק מערכות טלפון, אינטרקום, לחצן מצוקה וקשר למוקד, ויש לתגבר סיורי ניידות אבטחה לעצירה בגנים ושיח עם מנהלות הגן/הגננות".

"חיפשנו מאבטחים פרטיים, אני לא רגועה"

והנה, למרות זאת, הורים רבים טוענים לחוסר באבטחה, ובתחושת הביטחון. לירון ארביב מבאר שבע, שבתה לומדת בגן ילדים בעיר, החליטה שלא לשלוח אותה למסגרת הבוקר, ולא בימים הקרובים, בעקבות המצב הביטחוני המתוח. "הבת שלי לומדת בשכונה בקצה העיר שיש בה שני אתרי בנייה מאוד גדולים", היא אומרת, "לקחתי את הילדה לחמותי שגרה מחוץ לעיר רק כדי לא לשלוח אותה לגן בגלל החשש הזה. הרבה הורים לא שלחו את הילדים לגן והפסידו יום עבודה בגלל החששות. אני יודעת שגם בימים הקרובים הילדה שלי תישאר בבית".
5 צפייה בגלריה
לירון ארביב
לירון ארביב
"אין לנו ביטחון". לירון ארביב
ארביב, כמו הורים נוספים, מספרת על החיפוש אחר פתרון שיקנה לה ביטחון. "יצרנו קשר עם המון גורמים, ניסינו לפנות לאנשים בעירייה ולחברות אבטחה פרטיות, ונאמר לנו שזה תהליך מאוד לא פשוט ולא בטוח שיאשרו לנו אותו. חיפשנו מאבטחים פרטיים בודדים ולא הצלחנו. הגן שלנו ממוקם מבנה חדש, באזור של בנייה, וכולו פתוח. אם מישהו רוצה לקפוץ מגדר, הוא יכול לעשות זאת בקלות. יש אזורים שהם שטחים מתים, וגם אם סייר עומד בכניסה לגן, הוא לא רואה את כל האזורים. אנחנו מאוד חוששים כי בשעות הבוקר והצהריים השער נפתח ואנשים נכנסים ויוצאים בקלות. אני לא יכולה לסמוך על זה, אני לא נמצאת שם ואין של אבטחה רצינית. אני לא רגועה".
"אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולחשוב כמה צעדים קדימה, כי זה יכול לקרות בכל מקום עם כל אמצעי נשק", היא מוסיפה, "אנחנו צריכים לקבל הנחיה עירונית, משטרתית, מגורמי הביטחון בממשלה, שתיתן לנו ביטחון. גם אם הם בטוחים שזה לא יגיע למוסדות חינוך, הם צריכים להבין שאין לנו ביטחון כרגע, וזה מה שצריך לעמוד לנגד עיניהם. אף אחד לא רוצה לראות פה אסון ורק אז ללמוד את הלקח".

"למה מחכים? לאסון?"

גילי לבייב-חוסיד, אימא לשלושה ילדים מצור הדסה, גם כן חוששת לשלוח את ילדיה לגן בשל המצב הביטחוני. "מאוד מפחיד לשלוח את הילדים לגנים בימים אלה. אין אף גורם אנושי ששומר על הילדים ומכיר אותם, ואין אף אחד שבודק מי נכנס לגן ומי יוצא ממנו. חלק מהזמן השערים פתוחים, מה שמאפשר לכל אחד להיכנס למקום. התסריטים שעוברים בראש ממש מכניסים לחרדה. את הילדה הגדולה כן שלחתי הבוקר לגן אחרי שווידאתי עם הגננת שהשער יהיה סגור".
וגם היא מתארת את תחושות ההורים ביישוב: "כולם מפחדים, וגם אנחנו בצור הדסה מרגישים בעין הסערה. כבר היו בעבר אירועי טרור ביישוב לידינו. הילדים כל כך קטנים ותמימים, הם לא מודעים לסכנות. אנחנו שולחים את האוצרות הכי קטנים שלנו בידיעה שיש מי ששומר עליהם, אבל אין למעשה מי ששומר עליהם".
5 צפייה בגלריה
 גילי לבייב-חוסיד עם בעלה ושלושת ילדיהם
 גילי לבייב-חוסיד עם בעלה ושלושת ילדיהם
גילי לבייב-חוסיד ומשפחתה. "אין מי ששומר עליהם"
תהילה עזריאל משכונת הר חומה מירושלים, אימא לילד במעון ולילדה בגן, חוששת מחוסר האבטחה בגני הילדים בתקופה כה מתוחה, ומספרת: "מאוד מפחיד לשלוח את הילדים לגנים, בייחוד שרוב הגנים קרובים למתחמים של פרויקטי בניה. שלחתי בכל זאת את הילדים לגן כי לא הייתה לי ברירה, אבל אני בחרדות. דיברתי עם קב"ט של העירייה והוא אמר שלפי ההוראה לא מגיע לנו אבטחה. זה מתחם של שישה גנים ויש שם יותר מ-100 ילדים. הם אמרו שהם הגבירו את הסיורים, אבל אם חלילה מישהו יחליט לעשות משהו, לא נראה לי שתהיה לו בעיה לקפוץ מעל השער.
"התחושה היא שמפקירים אותנו", היא ממשיכה, "במועצות אחרות אושרה אבטחה בגנים, ואצלנו עולם כמנהגו נוהג. אומרים לנו שאם אנחנו רוצים אז שנביא אבטחה פרטית על חשבוננו, רק שהם שוכחים שזה עולה עשרות אלפי שקלים בחודש. למה הם מחכים? שיקרה אסון? איפה המניעה לפני כן?".
5 צפייה בגלריה
תהילה עזריאל
תהילה עזריאל
"מפקירים אותנו". תהילה עזריאל

"לא מאמינים שזה קרה פה, בבית"

חני שפר, אימא לשלושה ילדים הלומדים במוסדות חינוך ברמת גן, מגילי הגן ועד בית היסודי, היא בין ההורים שהחליטו להשאיר את ילדיהם בבית. "אנחנו מפחדים, כל ההורים דואגים. המצב קשה ומפחיד. לא האמנתי שיכול להיות פיגוע כאן אצלנו ממש בבית, שזה הגיע גם לכאן. כולנו חוששים ומבקשים עוד אבטחה", היא אמרה אתמול.
שני מזרחי, אם לילדה בכיתה ג', וחברת הנהגת ההורים בבית הספר היסודי עתיד ברמת גן, סיפרה על הטיול השנתי לילדי כיתות א'-ב' שבוטל. "התחושות קשות מאוד וכולם מפחדים", אמרה, "בעקבות הפיגועים בבאר שבע ובחדרה הורים ביקשו לבטל את הטיול, וכעת בית הספר הודיע על כך. אחרי שנתיים של קורונה כולנו רוצים לחזור לשגרה, אבל גם מפחדים".
סיגל שפיץ טולדנו אם לילדים במערכת החינוך בגבעתיים ויו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיפרה על התחושות אתמול, בבוקר שאחרי הפיגוע: "הן קשות מאוד, פחד מהול בבהלה והרבה מאוד דאגה. לא ברור לנו מה יהיה בזמן הקרוב, אם מדובר על ימים, שבועות או חודשים. התסכול גדול, אנחנו רוצים להמשיך בשגרה שלנו ולא להראות לטרור לנצח, וגם לשמור על הילדים בבית ולהישמר מכל פגע. התחושה היא שהאדמה רועדת ובוערת, והעצב גדול מאוד, גם בגלל המשפחות שנפגעו ונהרסו וגם בעקבות השנאה והתהום ששוב נפערת בין הצדדים.
סיגל שפיץ טולדנוסיגל שפיץ טולדנו
"כיו"ר ועד גנים ארצי ועירוני, אני יכולה להעיד על כאוס מוחלט בקרב כל הורי ישראל", היא ממשיכה, "יש המון חשש ופחד, לצד מחסור באבטחה בכל הארץ, וזה מעלה עוד יותר את רף ההיסטריה".
לדברי חגי אשר, מחזיק תיק החינוך וממלא מקום ראש עיריית רמת גן אמר, הוחלט כי הלימודים יתקיימו כרגיל, כולל טיולים, אך ניתנה למנהלים אפשרות להחליט אם לקיימם. הוא ציין גם כי האבטחה סביב מוסדות החינוך ואתרי הבנייה הסמוכים לבתי הספר תתוגבר על ידי המשטרה ומערך הפיקוח העירוני.
בנוסף, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך שיגר אגרת למורים ברחבי הארץ, עם המלצות כיצד לשוחח עם התלמידים ולהרגיע.
"ימים קשים עוברים על כולנו לנוכח שורת הפיגועים, ליבנו עם הפצועים ועם משפחות ההרוגים ואנו שותפים לכאב העמוק", נכתב באיגרת, "אירוע כגון זה, בנוסף לתחושות הקשות המלוות אותו, עלול לערער את תחושת המוגנות בקרב התלמידים ולעורר פחדים וחששות. עלינו להיות רגישים לתגובות התלמידים, לאפשר להם להתבטא ולשתף באשר על ליבם ולהשיב, ככל הניתן, תחושת ביטחון ומוגנות. ברגעים קשים ובכלל, עיניי הילדים והמתבגרים נשואות אל המבוגרים ודרכם הם מושפעים במתן פרשנות למציאות, בהתמודדות וביכולת לחזור לתפקוד. זה זמן חשוב להעברת מסרים מחזקים ומאוזנים המתייחסים למידע בצורה עניינית ככול הניתן".
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 08:58, 30.03.22