בשיתוף תנובה
שיחות על בית בריא: מה לאכול כדי להפחית בנשנושים?
האם אפשר לנהל את הכמיהה הטבעית לנשנושים? האם יש דבר כזה נישנושים בריאים ומדוע אנחנו כל הזמן חושבים על אוכל ואיך מפסיקים? במסגרת שיחות על "בית בריא", הפרויקט המשותף ל-ynet ותנובה, אירחה נועה רוזין באולפן את גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת תנובה ואת לירון שמעוני, דיאטנית ומטפלת ב-NLP לשיחה על איך עושים שינוי.
"אוכל זה כיף ונשנושים הם הרגל – עם קפה או מול הטלוויזיה. לפעמים זה הפרי האסור וכולנו יודעים שהמחשבות מובילות בדרך כלל לאן שאסור", אומרת שניר. חשוב לה להדגיש שלא בהכרח כל הנשנושים אינם בריאים, "מה שחשוב זה שנהיה מודעים למה שאנחנו אוכלים", היא אומרת.
"ב-NLP מקבלים כלים לשינויים התנהגותיים", מוסיפה שמעוני. "בשיטה הזו מתחקים אחרי המערכת הפנימית של קבלת החלטות ועד למופע ההתנהגותי בפועל. ב-NLP נשאל לגבי הנשנושים – האם הם מעכבים אותי או נעימים לי? האם הם מיטיבים איתי? אם ההתנהלות מול הנשנושים מרגישה כמו משהו שמשתלט עלינו, שווה לטפל בה. כדאי לנסות לזהות את הבעיה ואז לזהות היכן היא מופיעה. אחרי הזיהוי יש מגוון טכניקות לשבירת האוטומט ההתנהגותי; לפעמים מודע, לפעמים בדרכים עוקפות מודע".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם שלוש ארוחות מאוזנות ביום יפחיתו את הרצון בנשנושים? "לרוב כן", אומרת שניר, "אצל רבים, ההתניה של אכילה תכופה, כשיטה לדיאטה בריאה, דווקא מגבירה את הצורך התכוף לנשנש. זה יוביל, באופן טבעי ובסופו של תהליך, לנשנוש מתוק. אני מאמינה בכל ליבי באכילה של שלוש ארוחות מלאות, מאוזנות ומשביעות ביום".
שניר מאמינה בכל ליבה שהכנות ותכנון הם מפתח לשמירה על אכילה מאוזנת לאורך זמן. "סידור סביבת האכילה ותכנון האוכל, למשל הכנה מוקדמת ואכילה בעבודה של מזון מהבית, מקלים על שמירה של אכילה מאוזנת", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
גלית שניר, לירון שמעוני ונועה רוזין
גלית שניר, לירון שמעוני ונועה רוזין
גלית שניר, לירון שמעוני ונועה רוזין
שניר מציעה לקחת לעבודה גם את ארוחות הביניים, בין אם אלה ירקות או פירות חתוכים, יוגורט עם פרי, גבינה וירקות כמיטבל או מיני פשטידות עשירות בחלבונים מביצים וגבינות. "אלה תחליפים בריאים ונטולי סוכר, המפתה הגדל לצריכה של עוד ועוד ממנו".
אחרי שטיפלנו באחריות ובבגרות בנישנושי המבוגרים, כדאי לטפל בחוכמה במנשנשים הגדולים באמת – הילדים. "כדאי להציג לילדים את שיטת הגם וגם – גם חטיפים תעשייתיים וגם חטיפים בריאים. זה ידוע, שכשאוסרים על משהו, ילדים יירצו אותו יותר ולכן אין טעם למנוע. אני גם בעד הנגשה נעימה ויפה כמעודדת לאכילה בריאה", אומרת שמעוני
שניר קשוחה אפילו יותר: "הרגל בו כל יום מקבלים משהו מתוק הוא מכשלה אבל אפשר לדלג ולכבות את הצורך בנישנוש מדי יום על ידי יצירת מגוון בריא זמין שיהווה אופציה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שתיהן מסכימות שהצורה בה מתקשרים את השינוי לילדים היא החשובה ביותר ליצירתו. "צריך לתקשר לכל ילד באופן המותאם לו. לדעתי אין צורך בתיוג של בריא או לא לגבי נשנושים וחטיפים אלא לשתף ילדים בהחלטה וגם בהכנה. כך, הם יתרגלו לסוגים שונים של אוכל, מסוגים שונים, במרקמים שונים".
"חשוב שנהווה דוגמה טובה לילדים שלנו מפני שגם המסרים הבלתי מילוליים שאנחנו מעבירים נקלטים אצלם היטב. אם נבחר לעצמנו נשנושים בריאים, הילדים ילמדו מאיתנו מה נכון", מסכמת שמעוני.
כיצד משנים את הרגלי התזונה המשפחתיים, מה צריך לאכול בשביל תחושת שובע לאורך זמן ואיך מתמודדים עם ארון הממתקים? יש לכם שאלות על התזונה שלכם, של הילדים שלכם ושל המשפחה? שלחו את השאלה לכתובת: askbaitbari@gmail.com – השאלות הנבחרות יקבלו מענה בפאנל מומחים של "בית בריא"
בשיתוף תנובה