"אתר בנייה": גן הילדים בראש העין
(צילום: א', הורה בגן)

הורים רבים לילדים בני שלוש וארבע רשמו את ילדיהם לגן בשכונת פסגות אפק בראש העין, שבה הם גרים. בתחילת השנה הם התבשרו שמפאת חוסר בגנים לפעוטות במקום בשל "אכלוס מוגבר" - ילדי גן זוהר ילמדו בכיתות בית ספר כפתרון זמני.
ההורים, שתחילה קיבלו בהבנה את המצב, זועמים על התנאים: "אין שירותים בגן, אז הם צריכים לצאת לעשות צרכים במקום אחר. הרבה ילדים בסופו של דבר מתאפקים, כי חדרי השירותים הסמוכים לא מותאמים להם. אין משחקים מתאימים בחצר, אין מרחב, ומעל המבנה - יש מנוף".
3 צפייה בגלריה
גן הילדים בראש העין
גן הילדים בראש העין
מנוף מעל החצר. גן הילדים הזמני
(צילום: הורי הגן)
סיוון שוסטרמן דניאל, אם לשני ילדים שאחד מהם לומד בגן המדובר, סיפרה בריאיון לאולפן ynet: "כמו כולם, נרשמנו לגנים בתקופת הרישום. באוגוסט האחרון עדכנו אותנו שאין מספיק גנים לפעוטות, בשל 'אכלוס מוגבר' - שאנחנו נמצאים בו כבר שנתיים - ולכן הוחלט על פתרון זמני והוא לאכלס 200 פעוטות בתוך כיתות בית ספר, שהקשר בינן לבין גיל ילדים הוא מקרי בהחלט. אין שום התאמה, המקום לא מיועד לגיל שלהם בכלל".
והיא מפרטת את הפערים: "לילדים אין תאי שירותים בתוך הגן, אין להם אפילו כיור מונגש - ויש ילדים שלא יודעים איך לשטוף ידיים", היא טוענת, "אין מרחב, הכיתה שהם מגיעים אליה בבוקר היא צפופה מאוד, הכניסה תמיד מלוכלכת ולא מסודרת. הפעוטות לא יכולים לצאת לבד לשירותים, או לחצר לכאורה, אז הם יוצאים לחצר הגן הסמוך - לפעמים. קשה לי לשלוח את הילד לגן בצורה הזאת, ואין לנו כל חלופה אחרת. אני באה מהמערכת, אני מורה בעצמי ואני מכירה את הנהלים - אני יודעת מה ילד בגיל שלו צריך כדי להתפתח בצורה מיטבית. ככה אי-אפשר לגדל ילדים".
וכך נראה גן הילידים מבפנים
(צילום: הורי הגן)

3 צפייה בגלריה
גן הילדים בראש העין
גן הילדים בראש העין
ה"חצר" בגן הילדים בראש העין
(צילום: הורי הגן)
אורטל ברזילי מליק, גם כן אם לילד בגן, מספרת: "לפני תחילת שנת הלימודים, נערכו שיחות ופגישות עם נציגים מטעם העירייה לגבי הגנים. הבנו אז שזה המצב, והכלנו אותו בהבנה משום שהוא אמור היה להיות זמני. והוא לא".
והליקויים רבים גם לדבריה: "מכיוון שהשירותים נמצאים מחוץ לגן, לפני פתיחת השנה הבטיחו לנו סייעות מתגברות מעל התקן לטובת העניין. בחלק מהגנים זה אכן קרה, אך בגנים שיש בהם יותר מ-30 ילדים - זה לא התממש. מעבר לכך, העירייה התקשתה לתגבר את הגנים לאורך כל השנה. בשל מצוקת כוח אדם, פעמים רבות יש רק שני אנשי צוות - אחד מהם מדלג כל היום בין השירותים לבין הגן, השני נמצא לבדו בגן. הצוות מקסים ואכפתי, ובאמת מזדהה איתנו ההורים, כי כולנו באותו מצב.
"הילדים נדרשים לצאת לשירותים בעזרת איש צוות בלבד", היא ממשיכה, "זה פוגע בעצמאות שלהם ודורש מהם להתאפק פעמים רבות. יש בנים שהתחילו לעשות פיפי בישיבה, כי הם לא מגיעים לאסלה ויש רק דרגש אחד לגן. ואם הם עושים בלי הדרגש, או חוששים לעלות עליו, לפעמים מהבושה הם פשוט יושבים. העיריה מעבירה אחריות על הגננות, במקום שמישהו מטעמם או מטעם משרד החינוך יגיע, יפקח על הנעשה ויורה למי שצריך לתקן לטובת הילדים".
"בגלל מצוקת כוח אדם, פעמים רבות יש רק שני אנשי צוות - אחד מדלג כל היום בין השירותים לבין הגן, השני לבד בגן. ככה אי-אפשר לגדל ילדים"
3 צפייה בגלריה
גן הילדים בראש העין
גן הילדים בראש העין
"בלגן, צפיפות ולכלוך". הגן הזמני בשכונה החדשה
(צילום: הורי הגן)

אקלים של "החזק שורד"

האימהות מוסיפות לתאר את המציאות הבעייתית: "העומס הגדול בכיתה יוצר לחץ ובלגן, והופך את האקלים בגן לכזה שלפיו 'החזק שורד'. ילדים חזקים מן הסתם ייפגעו פחות, אבל הילדים הקטנים שזקוקים לפינה של שקט, למקום להירגע, לשוחח ולתווך - לא מקבלים מענה כזה. הכול קורה בתוך ההמולה", אומרת אורטל.
"בנוסף לכל זה, אין שקיפות. אין עדכונים, והכול כמו לוט בערפל. רובנו מגיעים מערים אחרות ורגילים להתנהלות אחרת – ברורה, שקופה, של רצון אמיתי להטיב עם התושבים. העירייה צריכה להזדרז ולאשר את תחילת הבנייה של הגנים החדשים, ועד אז למצוא פתרון הולם לחוסר-המקום. בתקופה כזאת של קורונה, ותמיד, לילדים שלנו מגיע גן נורמלי".
בעיריית ראש העין מסרו בתגובה: "העיר נמצאת בהתפתחות ובצמיחה, ומאופיינת בעלייה מתמדת במספרי התלמידים בכלל ובגני הילדים בפרט. כמדי שנה, אנו פועלים כדי שכל התלמידים ילמדו במבנים ראויים ומתאימים ובכל שנה, מערכת החינוך נפתחת כסדרה. בנוסף לכך, הביקוש למסגרות חינוך מיוחד הולך וגדל מתוקף חוק החינוך המיוחד, וגם להן נדרשים מבנים רבים.
"אתמול קיימנו ישיבה בנוכחות מנכ"ל העירייה ומנהלת אגף החינוך, יחד עם ועד הורי הגנים ונציגות ההורים. סוכם כי תתואם ישיבה נוספת עם נציגי ההורים לשיפור פינות הלימוד והמרחבים העומדים לרשות הגנים. בנוסף, מנכ"ל העירייה הגיע גם הבוקר לבקר בגנים והנחה את הצוותים המקצועיים להיפגש עם ההורים ולבחון כיצד לשפר את התנאים במתחם.
"העירייה בונה בהתאם לתקציבים המגיעים ממשרדי ממשלה, כאשר ההרשאה להקמת שישה גנים במגרש 514 התקבלה רק בתחילת יולי 2021. על אף זאת, העירייה נערכה למכרז, החלה בעבודות הכנה ועוד. לשמחתנו יש לעירייה את הגמישות לשימוש בכיתות הפנויות בבתי הספר לצורך גני הילדים, מה שחוסך מילדינו ללמוד במבנים יבילים. לטובת הפעלת גני ילדים במבנה בתי ספר, הכשרנו חצרות ואף יצרנו שטחי פעולה עם הגנים הסמוכים לבית הספר. בין הגנים קיימת מערכת מסודרת שנבנתה עבור שימוש מיטבי בכל המרחבים, שהם והפעלת הגנים מאושרים על ידי אגף הביטחון ברשות ופיקוח משרד החינוך. אנו שמחים על השיח המכבד וממשיכים לפעול יחד בשיתוף פעולה עם הנהגות ההורים לטובת ילדינו", לשון תגובת העירייה.