הזנחה וסכנת נפשות מחוץ לגן ילדים - וההורים זועמים
(צילום: משי בן עמי)

מתחילת שנת הלימודים עשרות פעוטות משכונת נאות שמיר החדשה ברמלה לומדים במבנה זמני - בכיתות בית ספר שבנייתו אף היא לא הושלמה, משום שהגנים החדשים שנבנים טרם מוכנים. עד שזה יקרה, הילדים והוריהם נאלצים ללכת מאות מטרים כדי להיכנס לגן, לעיתים בגשם ובהצפות, ובסוף היום - גם בחושך. הורים מתוסכלים שלחו תיעודים של עכברים מתרוצצים בגן, בלגן ולכלוך, עובש ובעיות בחשמל, תאי שירותים חיצוניים ועוד שלל ליקויים: "זו הזנחה, וזו סכנת נפשות".
6 צפייה בגלריה
שביל גישה לגן הילדים
שביל גישה לגן הילדים
שביל הגישה לגן הילדים. "בבוקר מוצף, אחר הצהריים חשוך"
(צילום: הורי הגן)
דורון ג'ובאני, אב לילד שלומד בגן, מספר בריאיון לאולפן ynet: "במתחם בית הספר הקצו לנו שתי כיתות רגילות לשתי כיתות גן, אחת לגילי שלוש וארבע, השנייה לגילי ארבע עד שש, משום שהגנים החדשים עדיין לא מוכנים. הבנייה שלהם הייתה אמורה להסתיים באוקטובר או בנובמבר לכל המאוחר, אבל זה לא קרה. למעשה, כבר חודשיים שלא מתבצעות במקום כל עבודות בנייה".
הוא מציין כי השכונה החדשה אוכלסה ביותר מ-1,000 משפחות בשנתיים האחרונות, ולדבריו עד סוף השנה צפויות להצטרף עוד כ-750 משפחות. עוד הוא טוען כי את התקציבים לבניית מוסדות החינוך, העירייה קיבלה לפני יותר מארבע שנים.
והוא מתאר שורה של ליקויים: "באף אחת מהכיתות אין תא שירותים צמוד, כפי שמחויב להיות. יש תאי שירותים, אבל הם מחוץ לכיתות. גם המעבר בין כיתות הגן לבין תאי השירותים לא נקי - פעמים רבות ביום עוברים שם תלמידים בוגרים, גם מכיתות ה'-ו', ולא אחת קרה שילדים קטנים מהגנים פשוט נהדפו הצידה או נפלו לרצפה. אגב, גם הורים עוברים שם, ופועלים ועוד גורמים. בשירותים עצמם, שהם אינם נעולים, משתמשים עוד אנשים רבים במקום שעברו בדרך".

700 מטר הליכה עד הגן - בשלולית

ג'ובאני מספר עוד על הגישה הבעייתית לגן, ומתאר שביל חשוף בן כ-700 מטרים, שברוב ימות החורף הוא מוצף וחשוך. "למתחם אין כל גישה בכלי רכב, אלא רק בהליכה של מאות מטרים ללא קירוי או תאורה. יש לבית הספר שער נוסף, שאליו צמודה חנייה, אבל בעירייה לא מאשרים לנו להגיע משם. יש הורים שלא מביאים את הילדים לגן כי הם חוששים שיקרה משהו בהליכה הזאת, השביל קיבל מאיתנו את הכינוי 'שביל חמורים'. לפי חוק, בית ספר מחויב לספק גישה ישירה וחניה צמוד, מה שלא קורה. הורים מקבלים דו"חות של מאות שקלים, רק כי הם רוצים להכניס את הילדים לגן.
"עד לפני כמה ימים גם היו בעיות רציניות עם החשמל - הוא פשוט לא היה סדיר, משום שהמתחם חובר לגנרטור שעבד בצמוד לילדים", הוא מוסיף, "גם כשפעלו להסדיר את החשמל, היו שעות רבות בלעדיו, ובלי אפשרות לחמם את המקום".
6 צפייה בגלריה
גן הילדים בנאות שמיר
גן הילדים בנאות שמיר
הכניסה המוצפת לגן, שכונת נאות שמיר
(צילום: הורי הגן)

עכברים, וזה לא סיפור ילדים

עניין מטריד שעולה מתיעוד שהורים שלחו ל-ynet, הוא עכברים שמתרוצצים בגן. ג'ובאני אומר כי רק לאחרונה נתפסו במקום ארבעה עכברים, שניים מהם חיים. "מי שמצא את אחד העכברים המתים והביא אותו לגננת, היה ילד בן ארבע", הוא אומר, "העכבר השני נמצא בתוך חדרון שהוסב למטבחון, לכאורה, שבו הצוות אמור להכין אוכל לילדים. אין בו תנאים נאותים, ויש בו עובש וריח רע. אני לא רוצה לחשוב על הסכנות הבריאותיות שהם עלולים להביא לילדים".
ג'ובאני מספר גם על שני עגורנים שמסתובבים בקביעות מעל הגנים. "בעירייה אומרים שהם פועלים באישור - איך זה ייתכן? לא פעם גם קורה שפועלים מובילים ציוד כבד באתר הבנייה, סמוך לילדים ובזמן שהם נמצאים בחצר", הוא טוען.
6 צפייה בגלריה
גן הילדים בנאות שמיר
גן הילדים בנאות שמיר
אחד העכברים שאותרו בגן לטענת ההורים
(צילום: הורי הגן)
6 צפייה בגלריה
גן הילדים בנאות שמיר
גן הילדים בנאות שמיר
ה"מטבחון" בגן הזמני: "עובש וריח רע"
(צילום: הורי הגן)
6 צפייה בגלריה
גן הילדים בנאות שמיר
גן הילדים בנאות שמיר
העגורנים במתחם
(צילום: הורי הגן)

"בעירייה לא רוצים לדבר איתנו"

ג'ובאני מתאר את הניסיונות לשיפור המצב מול העירייה, מה שגם כלל הפגנה של ההורים והשבתה של גני הילדים ליומיים. "מבחינתם זה תקין, והם אומרים שהם עושים הכול כדי לעזור לנו ולקדם תהליכים, אבל גם כאן - דבר לא קורה. אנחנו אובדי עצות. הפגנו, השבתנו את הלימודים ליומיים, אבל בעירייה לא רוצים לדבר איתנו. אולי בגלל זה? אנחנו רודפים אחריהם. כשהציגו לראש העיר את הנושא, הוא שאל - 'אז איפה ילמדו הילדים? בסלון שלי?'.
"בנוסף, הובטחה לנו סייעת נוספת, מעבר לשתי הסייעות הקבועות, שתפקידה יהיה להוציא את הילדים לשירותים", הוא ממשיך, "אבל העירייה ביטלה אותה אחרי חודש, באמצע אוקטובר. לטענתם, נאמר להם שאין בכך צורך - אך בפועל בעיות הצרכים שהילדים חווים רק מחמירות".
האב מדגיש כי להורים אין כל טענות כלפי הצוות החינוכי המקום, "שעושים שם יש-מאין, והילדים כל כך אוהבים אותם".
6 צפייה בגלריה
התכתבות עם ראש העיר
התכתבות עם ראש העיר
התכתבות עם ראש העיר על תקן הסייעת הנוספת
(צילום מסך של הורי הגן)
בעיריית רמלה מסרו בתגובה: "מדובר במחזור טענות ישנות שרובן אינן רלוונטיות. מדובר בשני גנים שנמצאים בבית הספר, ולהם כניסה נפרדת להורים ולתלמידים. במתחם קיימת חצר פנימית מקורה ומאובזרת ברמה גבוהה, ואף חצר חיצונית. סייעת מיוחדת וייעודית מסייעת לילדים לגשת לשירותים, הנמצאים במתחם הגנים ומשמשים אך ורק את ילדי הגן. העירייה ביצעה התאמות נדרשות והשמישה את תאי השירותים לגילים המתאימים".
בנוגע לגישה הרגלית למתחם, אמרו בעירייה: "הגישה בטיחותית ואושרה על-ידי מחלקת הבטיחות במשרד החינוך ואנשי המקצוע בעירייה, כולל הכניסה למתחם. מעבר לכך, אנחנו עושים את הכול כדי לוודא שאף תלמיד, עובד או גורם חיצוני לא ייכנס למתחם".
על התלונות בנושא העכברים, בעירייה אומרים כי הדבר טופל לפני כחודש וחצי על ידי אנשי מקצוע. ובנוגע לפעילות העגורנים נמסר: "נציגים ממחלקת הבטיחות של משרד החינוך, לצד אנשי מקצוע בעירייה, בדקו את הנושא ואישרו את הכניסה ואת הפעלת בית-הספר וגני הילדים.
"באשר לחשמל - כבר לפני יותר מחודש חברת החשמל חיברה את המתחם לאספקת חשמל באופן קבוע. כללו של דבר, עיריית רמלה עושה מאמצים כבירים כדי לסיים את בניית הגנים בהקדם האפשרי, ולאפשר לילדים סביבת לימודים קבועה, מתקדמת ובטוחה", לשון תגובת עיריית רמלה.