בשיתוף תנובה
שיחות על בית בריא: שינוי חשיבה אצל ילדים

מה עושים עם ילדה או ילד שאוכלים מעט או כאלה שלא אוכלים מספיק אוכל מזין? בבתים רבים מדי מתמודדים הורים עם ילדים שלא אוכלים מספיק ירקות, לא מספיק פירות ולא מספיק חלבון כדי לתרום לצמיחה בריאה.
אם גם אתם הרמתם ידיים, בבקשה אל. יש תקווה ויש סיכוי לבצע שינוי, גם בבתים בהם חטיפים וג'אנק פוד הם האופציה היחידה כמעט עבור חלק מהילדים. במסגרת שיחות על "בית בריא", פרויקט המשותף ל-ynet ותנובה, שוחחה נועה רוזין עם גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת "תנובה" ועם אפרת לקט, אמא מאמנת, על המאבק להנחלת תזונה תקינה באופן נינוח, חינוכי ונכון.

עולם של התמודדות הורית

"בררנות באוכל מצביעה על מובהקות של אכילת מזון מסוים בתנאים מסוימים; לא רק מה הילד אוכל או לא אלא התנאים שלו כדי שהאכילה בכלל תתקיים", אומרת לקט, ומוסיפה שאוכל הוא מוקד שליטה של ילדים, לא כמניפולציה אלא כהתרעה בה הילד או הילדה מצביעים על עצמאות מחשבתית ועצמאות מוטורית, כפעולות שהם עושים ומחליטים עבור עצמם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שניר מסבירה שבררנות ילדים באוכל מעוררת לחץ והרבה רגשות אשם אצל הורים. "אחרי שפוסלים בעיות חושיות שאולי מפריעות עם האוכל, ובהנחה שאין כאלה, צריך לחשוב על העניין", היא אומרת ומדגישה, שאין טעם ללחץ אם יש ימים בהם הילד כמעט לא אוכל. "שווה לראות איך הילדה או הילד מאזנים את עצמם במשך שבוע או יותר ולבדוק אותה או אותו מול אחוזונים ועקומות הגדילה. "רוב הילדים גדלים ומתפתחים כראוי, גם אם הם בררנים", אומרת שניר.
בכל זאת, על הורים לא לוותר ולחתור לאכילה מגוונת של המשפחה תוך התמקדות בנקודות היותר בעיתיות עבור הבררנים – יותר ירקות ופירות, חלבונים בשפע, למשל בחלב, בגבינות וביוגורטים, שומן 'טוב' כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו ודומיהם. "ילדים לא תמיד יסכימו לשתף עם זה פעולה אבל צריך לרתום אותם על ידי פעולות שלנו, ההורים ועל ידי דוגמה אישית. למשל, נכניס לתפריט המשפחתי דברים בריאים, לא ננשנש ממתקים בעצמנו וכדומה".
שניר אומרת שכדאי להסביר לילדים את ההיגיון שיש באותן בחירות שלנו ולרתום אותם להיות חלק מהשינוי ולנסות מזונות חדשים, ימי נושא לארוחות ועוד.
4 צפייה בגלריה
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין
אפרת לקט, גלית שניר ונועה רוזין

מה עושים עם בני הנוער וג'אנק פוד?

מול הילדים הבררנים, ההתמודדות עם בני נוער בררנים מאתגרת יותר; הם עצמאים יותר ואוכלים הרבה יותר ג'אנק פוד והיכולת של ההורים לשלוט על כך פחותה.
"אין גיל שבו מאוחר לתווך ולנהל דיאלוג על תזונה בריאה", אומרת לקט ומדגישה את רגישות הגיל, מבחינת דימויי גוף מול מודלים המשתקפים ברשתות החברתיות ולחץ חברתי "חשוב שנדע, שמוחו של מתבגר זקוק לפחמימות, וחשוב להסביר להם מדוע הם זקוקים לפחמימות ולמה עליהם להימנע מדיאטה דלת פחמימות - זה חשוב לכוח, לריכוז ולבריאות ההתפתחותית שלהם".
"עם חלוף השנים, הבררנות התזונתית חולפת", אומרת לקט ומסבירה שההתמודדות בגיל הנעורים שונה "לפעמים יש עודף משקל, לפעמים בעיות אכילה. סביב כיתה ז' בנות ובנים מאד משתנים. הם גדלים והופכים לעצמאים יותר, קונים יותר אוכל לבד והשליטה שלנו עליהם פוחתת. גם אז, הרגלי התזונה בבית יעזרו להם, כשיקנו לעצמם אוכל".
גם הדיאטנית מחזקת את רגישות הטיפול בתזונת מתבגרים, "צריך לזכור שיש להם גם צרכים פיזיים. הם עוברים קפיצות גדילה וזה מתבטא באכילה רבה יותר, משום שהם צריכים הרבה אנרגיה לשם כך. במקביל, אנחנו צריכים לדאוג שיאכלו גם הרבה סידן וחלבון לבניית העצם והשריר", אומרת שניר. "גם התנודות הרגשיות שמאפיינות את גיל ההתבגרות, מתבטאות פעמים רבות באכילה מוגזמת ורגשית וזה תקין לחלוטין. לכן צריך להסביר להם מה עובר עליהם וכשהם יבינו, אולי ירסנו את הרגלי התזונה הפחות חיוביים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ערנות לבעיות אכילה

כשמדברים על אכילה רגשית, מבקשת שניר להדגיש שיש לבדוק היטב מאין מגיעה האכילה הרגשית ושהיא באמת בגלל רעב ולא בגלל בעיות אכילה. "בקשר לבעיות אכילה, אי אפשר לחכות שיבואו ויגידו שיש כזו. אל תלגלגו על הכמויות שהם אוכלים והיו קשובים לכל שינוי שעובר עליהם. בדקו תמונות, מושאי הערצה ומודלים ברשתות בהן הם פעילים ותנו להם חיזוקים חיוביים לאיך שהם נראים", היא אומרת.

לילדים חשוב שתלמדו אותם

"ידע חשוב להם, הם רוצים לדעת איך העולם עובד ואיך עובדת תעשיית המזון. ידע עבורם זו הדרך להבין את העולם, הפכו אתם למקור הידע", מבקשת לקט. "ההסבר, הדיבור, הלימוד, הם טובים וחשובים מאד עבורם".
מחקר שנעשה לאחרונה באוסטרליה, מוכיח שילדים רוצים שיתערבו להם, יילמדו וייעצו להם, גם אם הם אומרים אחרת. "אל תשכחו, המתבגרים מולכם עדיין צריכים אתכם כהורים וזה קשור באכפתיות שלנו לא רק בתזונה. אם הילדה או הילד סומכים ומעריכים את דעתכם, גם בתזונה הם יקשיבו למה שתגידו", אומרת לקט.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד משנים את הרגלי התזונה המשפחתיים, מה צריך לאכול בשביל תחושת שובע לאורך זמן ואיך מתמודדים עם ארון הממתקים? יש לכם שאלות על התזונה שלכם, של הילדים שלכם ושל המשפחה? שלחו את השאלה לכתובת: askbaitbari@gmail.com – השאלות הנבחרות יקבלו מענה בפאנל מומחים של "בית בריא"
בשיתוף תנובה