"לא נשקוט עד שהיא לא תשב בבית הסוהר"
(צילום: חגי דקל)

כשלושה שבועות עברו מאז שאירנה שקירובה, גננת בת 38 מטירת כרמל שנמלטה מישראל לפני ארבע שנים בעקבות חקירה שנפתחה נגדה בחשד להתעללות בפעוטות, הוסגרה מאוזבקיסטן. אחרי הגעתה לארץ הוגש נגדה כתב אישום, אך בימים אלה היא שוחררה למעצר בית - וההורים זועמים. בריאיון לאולפן ynet הם מדגישים: "אנחנו לא נשקוט עד שהיא לא תגיע לבית הסוהר".
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
אירנה שקירוב
אירנה שקירוב
אירנה שקירובה (משמאל), ותיעוד ההתעללות
(מתוך אתר הגן)
עו"ד רועי קרן, המלווה את הפרשה, מספר: "לפני כארבע שנים ההורים נחשפו להתעללות בילדים בגן באמצעות תיעוד מהמצלמות. הם רצו להגיש תלונה במשטרה, ואני נכנסתי לתמונה. ליווינו את החקירה, באיזשהו שלב היא ברחה מהארץ, ומאז היינו בפעולות אינסופיות של הסגרתה, כולל הוצעת 'צו אדום' דרך האינטרפול, שהוא צו מעצר. הבעיה הייתה שהיא הייתה באוזבקיסטן, היא גם אזרחית המקום, ושם אין הסכם הסגרה. ביום שהיא עשתה טעות ועברה לגיאורגיה, היא נעצרה. בהמשך הסגירו אותה לישראל וכשהיא הגיעה לפה הגישו נגדה כתב אישום".
המדינה עשתה המון כדי להסגיר אותה, ובסוף משחררים אותה בערבות של כמה אלפי שקלים? "המדינה עשתה כל כך הרבה, אבל גם כל כך מעט. אם היו עושים את המעט הזה בהתחלה ומוציאים נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ, אז לא היו צריכים לעשות הרבה. בא בית המשפט ואומר -'היא הייתה עצורה בגיאורגיה במשך שלושה חודשים בתנאים קשים. חלפו ארבע שנים וחצי, לא ברור אם היא ברחה, היא טוענת בכלל שהיא לא ברחה כי לא היה לה צו עיכוב יציאה מן הארץ'. וזהו, בית המשפט שחרר אותה למעצר בית".
2 צפייה בגלריה
אירנה שקירוב
אירנה שקירוב
שקירובה בבית המשפט, החודש
(צילום: גיל נחושתן)
חן לנג, הורה לילד שהיה בגן, סיפר במשדר על דאגות ההורים, ובעיקר על החשש ששקירובה תימלט מדין. "זה החשש הכי גדול שלנו. אנחנו כבר כמעט חמש שנים בסיפור הזה, אנחנו והורים נוספים עדיין מתמודדים עם ההשלכות הנפשיות והרגשיות שהיו למקרים האלה על הילדים שלנו שנכחו בגן. לדעת שהיא יכולה לצאת מזה כאילו כלום, ויותר מזה, להמשיך לשמוע על מקרים אחרים ועל עוד ילדים שנכנסים למעגל הזה, זה בהחלט מפחיד".
אתה אומר שאתם עדיין מתמודדים עם האירוע הזה. "בהחלט. אנחנו מתמודדים עם ילדים שמסתגרים בתוך עצמם, למשל כשדברים רעים קורים, כי כנראה לימדו אותם שאם דבר רע קורה אז אסור לספר להורים. יש ילדים שחיים בחרדות, יש זיכרונות שעדיין צפים בכל מיני מצבים. אנחנו מלווים אותם ותומכים בהם, בכל ילד עם ההתמודדות שלו ועם הצלקת הנפשית שנשארה בו.
יש איזו הפגנה, או מחאה על הפרק? "אנחנו כל הזמן פעילים, לפני שתי שבתות הפגנו בתל אביב. אנחנו מציפים את הרשתות כמובן, אנחנו דואגים להגיע לכל אירוע שקשור באלימות של גננות, בין אם זה קשור לילדים שלנו ובין אם לא. אנחנו מנסים להישאר בתודעה, יחד עם עו"ד קרן שמלווה אותנו בתהליך. אנחנו מקווים שבית המשפט יתאפס על עצמו, כי אני לא מאחל לאף אחד, גם לא לנכד של השופט, להיות במצב כזה בגן שלו וששופט אחר ישחרר את הגננת".
עו"ד קרן, מה על הפרק מבחינתכם? משפטית, אפשר לעשות משהו? "אנחנו לא ניתן לפרקליטות להקל באישומים ולסיים בהסדר מקל. זה שהיא שוחררה זה הליך ביניים, והיא תשלם את המחיר על מה שהיא עשתה, ותשב בבית הכלא. אין מחיר על הדבר הזה, אבל אפשר שיהיה גמול ושתהיה הרתעה. אנחנו נעמוד על זה, אנחנו לא ניתן כאן הסדר מקל , לא ניתן שהדברים לא יתנהלו באופן תקין. אנחנו יודעים שבסוף התהליך היא תחזור לכלא, אין לנו בכלל ספק. אנחנו לא מוותרים לה, ואנחנו לא נשקוט עד שהיא תרצה הרבה שנים בבית הסוהר".