חיסולו של יחיא סינוואר אומנם התקבל בשמחה בישראל, אבל פרסום התמונות של גופתו הגיעו גם לעיניהם של ילדים רבים, וגרם לחרדה.
הפרסומים על מותו של מנהיג חמאס, הרוצח שאחראי לטבח 7 באוקטובר, לוו בתמונות של הגופה המרוטשת - שהחלו לזרום בטלגרם, בקבוצות שונות בווטסאפ ואז גם הגיעו למסכי הטלוויזיה ללא צנזור בשעות אחר הצהריים, וילדים נחשפו אליהן. רק מאוחר יותר הן טושטשו. יש לציין כי גם באתר זה פורסמו התמונות תחילה בטשטוש קל ולוו באזהרה בתוך הכתבות, ולאחר מכן בדף הבית בטשטוש משמעותי יותר.
הורים לילדים קטנים הזעזעו מהתמונות והחלו להביע את התרעומת שלהם ברשתות. "פשוט איום ונורא! לא מספיק מה שהילדים רואים ושומעים וחווים במלחמה, הם צריכים גם לצפות בתמונה של גופה מרוטשת בכל מקום? איפה הצנזורה? איפה שיקול הדעת? הילדים היסטריים, איך אני אמורה להרגיע אותם?", כתבה אמא לשלושה מאזור המרכז. "הילד שלי בן ה-7 בא אליי למטבח ואמר, 'אמא ראיתי תמונה ממש מפחידה ואני לא מצליח להירדם עכשיו'".
אמא לשני ילדים מאזור השרון הוסיפה: "הזדעזעתי כל כך. הילדים שלי לא צריכים להיחשף לסנאף. זה כל כך מזעזע שאי אפשר לראות חדשות ביום כזה גם בחדר צדדי בבית בלי לחשוש שילדים רכים ייכנסו פתאום וייחשפו למראות כאלה. אני מבינה את הרצון 'לחגוג' את החיסול, ומי שרוצה לראות בעיניים את רב המרצחים במותו יכול לעשות את זה בטלגרם, אבל בערוץ שמספר לנו מהבוקר עד הערב שהם הטלוויזיה של המדינה??"
"אין הורים שעובדים בטלוויזיה?", תהתה אם נוספת, "איך ייתכן שהתמונה המזעזעת של סינוואר משודרת ללא הפרעה, בשעות אחר הצהריים, באין מפריע, כשילדים צופים או מסתובבים בבית?". אם אחרת דרשה את התערבות משרד החינוך.
1 צפייה בגלריה
ילד צופה בחדשות
ילד צופה בחדשות
"חשיפת ילדים לתכנים אלימים מביא לפחד, חרדה ורגרסיה"
(צילום: AFP/דוברות המשטרה, shutterstock)
לא מדובר בהורים היסטריים, והחשש שלהם מחשיפת הילדים מוצדק, לדבריה של נירית צוק, חוקרת ילדים ונוער: "מחקרים מוכיחים כי חשיפת ילדים לתכנים אלימים משפיעה עליהם לרעה בדרכים שונות, כגון רגרסיה, פחד וחרדה. כשמדובר במתבגרים , כאשר כיום גיל ההתבגרות מתחיל כבר בגילאי 10 ומעלה, המצב אפילו מאתגר עוד יותר היות והמתבגרים צורכים חדשות בעצמם ,מהרשתות החברתיות ,אליהן הם מחוברים. חלקם צופים בחדשות באפליקציה או מקבלים התראות מיידיות ברגע שבו האירועים קורים. לעומתם, ישנם כאלו שנתקלים בחדשות באמצעות סרטונים בטיקטוק , בטלגרם או באינסטגרם".
צוק מספקת גם עצות לדרכי ההתמודדות עם מידע שכזה. "על מנת להגן עליהם, כדאי לצפות בחדשות בחדר שאינו מרכזי בבית או מהסמארטפון. כמו כן, הימנעות משיחה עם הילדים על הנושא אומנם נותנת לנו תחושה שאנחנו מגנים על הילדים, אבל יחד עם זאת יוצרת פער בין מצב שבו הילד יודע ושומע על נושא מסוים חצאי דברים ובעצם נותר מבולבל, ולעיתים גם חרד. לכן כדאי לשוחח עימם, בהתאם לגילם ולמידת הרגישות שלהם, כמובן. בררו קודם כל מה הם יודעים, ואילו שאלות עולות, מה מדאיג ומפחיד אותם. זה יכול לייצר דיאלוג, הקשבה ואולי אף לשפר את הביטחון שלהם".
והיא גם מציעה לנסות ולהתרחק מהמסכים: "כדאי לנסות לצמצם את צריכת המסכים ביממה הקרובה, ולהציע להם פעילויות אחרות".