4 צפייה בגלריה
ילדים אוכלים אבטיח
ילדים אוכלים אבטיח
כן, אפשר להביא אוכל מהבית. חיסכון בחופש הגדול
(צילום: shutterstock)
לחסוך בחופש הגדול אולי נשמע לנו כמו סרט בדיוני, אבל האמת היא שמדובר בעניין רצוי ובהחלט אפשרי. ולא, הכוונה היא לא לוותר על הקייטנה של הילדים, אלא לשים לב דווקא לדברים הקטנים שבסופו של יום עולים לנו הרבה מאוד. גם כאן, הכוונה היא לא להשוות מחירים בין שני גביעי יוגורט ולרכוש את זה שעולה כמה עשרות אגורות פחות - אלא לתכנן מראש מראש את הבילויים, ולשלב בתכנון גם את הדברים הקטנים שלא תמיד מביאים בחשבון.
קראו עוד:
4 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
לחסוך, ועוד במשפחה עם כמה ילדים...
(צילום: Shutterstock)

להתעסק במאקרו וגם במיקרו

ברמת המאקרו, לתפיסתי הדרך הטובה ביותר להתנהל בצורה כלכלית נכונה ונבונה בחופש הגדול היא להיות מוכנים אליו. והכוונה היא לא לתכנן אותו חודש לפני או שבוע לפני, אלא כבר בסוף החופש הגדול - לתכנן את החופש הגדול הבא. כך תדעו בדיוק מהן ההוצאות שלכם ובהתאם, תדעו כמה אתם צריכים לחסוך כדי להיות מוכנים לקיץ הבא.
מכיוון שרוב המשפחות בישראל עדיין מתנהלות מחודש לחודש, בעיקר בתקופת פוסט קורונה שבה אנחנו מנסים לאפס את החשבון כלפי מעלה, חשוב לזכור שאין דבר שחובה לעשות בחופש, ולא פחות חשוב - לא להשוות את עצמכם לשכנים, לחברים או למשפחה. כשמוציאים מהמשוואה את "החובה" ואת "הצריך", ומתחילים לבחור את הפעילויות לפי הרצון והיכולת, אתם תיווכחו לדעת שאתם חוסכים לא מעט.
"מכיוון שרוב המשפחות עדיין מתנהלות מחודש לחודש, בעיקר בתקופת פוסט-קורונה שבה מנסים לאפס את החשבון כלפי מעלה, חשוב לזכור שאין דבר שחובה לעשות בחופש, ולא פחות חשוב - לא להשוות את עצמנו לשכנים, לחברים או למשפחה"
ברמת המיקרו, כל חיסכון קטן הופך בסופו של דבר לחיסכון גדול. בעיקר כשמסתכלים על העובדה שמשפחה ישראלית ממוצעת מונה כחמש נפשות, ולכל ילד רצונות משלו. אז גם אם לא תכננתם את החופש הגדול על כל הוצאותיו חודשים מראש, גם כמה שבועות לפני או אפילו כמה ימים לפני תוכלו לתכנן מה תעשו והיכן תבלו, לקחת בחשבון את ההוצאות קטנות שמצטברות ולשכלל אותן בחלק מההוצאות הכלליות של החופש - וכך להקטין אותן באופן משמעותי.

תכנון יעיל שחוסך בעלויות וגם בזמן

ללא תכנון מראש וללא בניית תוכנית יומית, אתם תמצאו את עצמכם קמים בבוקר ומחפשים מה לעשות, מבזבזים לא מעט זמן על חיפושים, ומשלמים הרבה יותר ממה שהתכוונתם. נכון שבמהלך החופש ובהתאם לגילי הילדים אפשר לשחרר קצת יותר, אבל לוח זמנים מסודר שבו יודעים מה עושים בכל יום - לאן נוסעים, מתי ואיפה אוכלים, וכמה אתם מוכנים להוציא על אותו בילוי - יעשה סדר לילדים וגם לכם מבחינת עלויות וניצול הזמן.
4 צפייה בגלריה
ילדים אוכלים גלידה
ילדים אוכלים גלידה
לא בדיוני: לחסוך בחופש הגדול
(צילום: shutterstock)
כדאי שהבחירה הראשונה שלכם כמשפחה תהיה איפה אתם רוצים לבלות. בהזמנה מראש של מקומות ניתן לחסוך בעלויות מכיוון שיש לכם זמן, ואתם לא לחוצים לצאת מיד מהבית ולמהר להעסיק את הילדים. כשיש זמן ואתם יודעים מה התקציב היומי שאתם מעוניינים להוציא, תוכלו לבדוק איפה יש פעילויות חינמיות או בתשלום סמלי, להשוות מחירים ברשת ולמצוא מבצעים, הנחות, כרטיסי 1+1, וימים או שעות שבהן הכניסה היא בעלות מופחתת עבור הילדים בהתאם לגיל.
אחד התחומים שבו אנחנו מרגישים שהכסף חומק לנו מבין האצבעות, הוא בכל מה שקשור לאוכל. גם כאן, תכנון והתארגנות מראש יעזרו לכם לחסוך בעלויות, בזמן וגם ברמת העצבים המשפחתית. הדגש הראשון בנושא האוכל הוא - לא להזמין אוכל ברגע האחרון מתוך לחץ ורעב, והדגש השני הוא לא לבחור איפה אוכלים ואז לדעת כמה אתם משלמים - אלא להחליט מראש כמה אתם מוכנים לשלם ולפי התקציב לבחור היכן תאכלו. כשמחליטים מראש על הארוחות שאוכלים בחוץ, כמה הן תעלנה ואילו ארוחות ניתן להכין ולקחת אתכם - היציאה מסודרת ורגועה יותר.
"אחד התחומים שבו אנחנו מרגישים שהכסף חומק לנו מבין האצבעות, הוא בכל מה שקשור לאוכל. גם כאן, תכנון והתארגנות מראש יעזרו לכם לחסוך בעלויות, בזמן וברמת העצבים. הדגש הראשון: לא להזמין אוכל ברגע האחרון מתוך לחץ ורעב"
הדרך הטובה ביותר להתמודד עם ההוצאות על אוכל ביציאה מהבית היא להכין רשימה של דברים שכל ילד אוהב לשתות ולאכול, ולרכוש את אלה באריזות חיסכון בסופר. בצורה כזו העלות עבור כל פריט היא נמוכה משמעותית, וכל ילד מקבל ארוחה, חטיף ואפילו ממתק לשביעות רצונו - מה שמקטין את הסיכוי שיבקשו חטיף בקיוסק או יבכו שהם רעבים במהלך הבילוי.
4 צפייה בגלריה
אטרקציות לילדים עם בדיקות מהירות
אטרקציות לילדים עם בדיקות מהירות
"הזמינו פעילויות מראש, בדקו שעות בעלות מופחתת"
(צילום: shutterstock)
גם בגזרת הגלידות והארטיקים ניתן לחסוך ובענק - בקנייה מרוכזת בחנויות מיועדות שבהן מוכרים ארטיק קרח "10 ב-10", סכום שיעלה לכם בערך כדי לרכוש ארטיק אחד מחוץ לבית. זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים שלא חייבים לקנות רק מותגים, ושאם יש חטיף של חברה פחות מוכרת אבל במחיר זול משמעותית - אפשר לקנות, לנסות, ואם אוהבים אז להמשיך לקנות. אגב, היום מתאפשר להכניס מזון מבחוץ כמעט לכל מקום ולהימנע מלשלם עלויות גבוהות למדי. אם ניקח לדוגמה את הקולנוע - כשרוכשים כרטיס בהנחה דרך מבצע של כרטיס אשראי שבבעלותכם, או קופון כלשהו, תוכלו להכין מראש בבית פופקורן, בקבוק שתייה וממתק לכל ילד, וליהנות לא פחות.
"גם בגזרת הגלידות והארטיקים ניתן לחסוך ובענק - בקנייה מרוכזת בחנויות מיועדות שבהן מוכרים ארטיק קרח '10 ב-10', סכום שיעלה לכם בערך כדי לרכוש ארטיק אחד מחוץ לבית"

מה שהקורונה לימדה אותנו

תקופת הקורונה חידדה לנו עד כמה משמעותי הזמן המשפחתי, ועד כמה ניתן ליהנות ולבלות מפעילויות בבית, והחופש הגדול הוא בדיוק הזמן לזכור זאת. קנייה מרוכזת באחת מחנויות הסטוק של חומרי יצירה ואפייה תספק שעות של הנאה לילדים וזמן איכות משפחתי, במקום פעילות מחוץ לבית - גם אם היא עולה סכום סמלי בלבד. למשל, תוכלו להקצות זמן מסוים ביום שבו מציירים ויוצרים או אופים ומבשלים, ואם תעשו זאת עם שכנים או עם חברים - תיהנו אפילו יותר.
דבר נוסף שלמדנו מהקורונה, ובכלל בשנים האחרונות, הוא המודעות למחזור ולשמירה על הסביבה. מעבר לערך החשוב של דאגה לטבע ולסביבה שבה אנחנו חיים, שימוש בכלים רב-פעמיים הוא דרך לחסוך. במקום להוציא כסף על שתייה ממותקת ופחות בריאה, רכשו בקבוק רב-פעמי לכל ילד בתחילת החופש, בקבוק מים שאותו לוקחים לכל מקום. מים ניתן למלא בקלות וללא עלות בבית ובכל מקום ציבורי, וכך אתם דואגים שהילד ישתה הרבה מים, יחסוך בקניית בקבוקי פלסטיק, וגם ישמור על הסביבה. וגם, כאשר אתם יודעים שאתם מתכננים לאכול מחוץ לבית בפיקניק או בים, קחו אתכם כלים רב-פעמיים.
החופש הגדול אף פעם לא מגיע בהפתעה, וכדי להתנהל בו בצורה כלכלית נכונה ונבונה כדאי להתכונן אליו מראש. אם בכל זאת הגעתם לרגע האחרון בלי תכנון, וגם אם תכננתם קדימה, שימו לב להוצאות הקטנות שבסופו של דבר מצטברות להוצאות גדולות - וקחו אותן בחשבון בתכנון הכלכלי של החופש. כך, לא תופתעו לגלות שבזבזתם הרבה יותר ממה שתכננתם.
יהושוע וייסמן הוא יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה מטעם איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה