מירב לוי משוהם ובתה בת ה-17 היו אמורות להמריא לוורשה ביום שישי בחמש בבוקר עם חברת לוט הפולנית. המטרה: הופעה של טיילור סוויפט פלוס כמה ימים של שוטטות וקניות. אבל בחמישי בערב הגיעה הודעה על ביטול הטיסה.
"אני כבר שלושה ימים בוכה בשביל הבת שלי", היא מספרת, "שמונה חודשים התארגנו להופעה הזאת. נבחר יעד, יש צמידי חברות, יש חולצות, יש מזוודות, רק טיסה אין.
"הזמנתי במיוחד דרך סוכנת נסיעות כי אנחנו בתקופת מלחמה ורציתי חיים קלים יותר, לא להתעסק עם ביטולים והחזרים. ביום חמישי בשעה חמש היא התקשרה להודיע שהטיסה מבוטלת. ניסיתי את כל החלופות אבל לא מצאתי כלום. חשבנו לטוס לאתונה ומשם לוורשה, אבל הטיסות לאתונה עלו למעלה מ-1000 דולר לאדם".
מטורף. "ממש מטורף ואנחנו שתיים. לא רציתי לשלם עוד כסף, לקחת את הסיכון ובסוף יבטלו גם אותה. הייתי בטירוף והפכתי את כל העולם. שיהיה ברור, ההופעה של טיילור סוויפט לא ממש מעניינת אותי. אני בקושי מכירה את השירים שלה, אבל בשביל הבת שלי זו באמת עוגמת נפש. היום, בדיעבד, אני חושבת שמזל שלא מצאתי טיסה חלופית, כי עם כל הבאסה הייתי פשוט נתקעת בחו"ל. אני לא יכולה לאפשר את זה לעצמי. יש לי עוד שלוש בנות בבית".
ביטולי טיסות לישראל: ריאיון עם אייל בן משה, שטיסתו לארץ בוטלה
(צילום: ליאור שרון)
בשבוע הבא מתוכננת לה טיסה נוספת, הפעם לרודוס, עם הבנות הנוספות: "הזמנו עם חברת צ'ארטרים גדולה שאני לא זוכרת את שמה. כנראה שגם הטיסה הזו תתבטל. סביר להניח שכולנו נישאר בארץ. אני בדרך כלל בן אדם אופטימי, אבל כרגע זה לא נראה טוב".
יש תוכניות חלופיות? מה תעשו בארץ בזמן הזה? "מה זאת אומרת? נשב בממ"ד ונחכה לטילים".
גל ביטולים בעקבות המתיחות:
גם אלעד מזרחי מחיפה נאלץ לבשר לשני ילדיו - בן 10 ובת 6 - שהחופשה שתוכננה להם בגרמניה התבטלה. "היינו אמורים לטוס ביום רביעי הקרוב עם לופטהאנזה. תכננו את הטיול הזה חודשיים, שכרנו רכב, אני ואשתי לקחנו חופש מהעבודה, הילדים התרגשו בטירוף, ואז הגיע הביטול. על הטיסה אנחנו נקבל החזר, אבל הכסף ששילמנו למלון הלך לעזאזל. אני מודה שלא ממש אכפת לי. הדבר היחיד שכואב לי הוא האכזבה של הילדים. ניסיתי להסביר להם למה אנחנו לא טסים, אבל לך תסביר לילד שהחופשה שהוא ציפה לה כל כך הרבה זמן מתבטלת כי ישראל חיסלה מחבל ועכשיו כולנו מחכים לתגובת נגד ואף מטוס לא רוצה לנחות פה. איך מסבירים דבר כזה? הם התחילו לבכות והתחשק לי לבכות יחד איתם".
ניסת למצוא טיסה חלופית? "בוודאי, אבל המחירים לא שפויים וזה לא אפשרי לנו כלכלית. גם ככה החופשה הזו הייתה הוצאה גדולה מאוד עבורנו. אנחנו ננסה לפצות אותם בהמשך, אולי נטוס בחגים, אם המצב יאפשר את זה".
2 צפייה בגלריה
ילדים מאוכזבים
ילדים מאוכזבים
''הילדים התחילו לבכות והתחשק לי לבכות יחד איתם''
(צילום: shutterstock)
לשירה לוי מנס ציונה עדיין לא ביטלו את הטיסה - אבל הביטול כנראה בדרך. היא אמורה לטוס עם בתה בת ה-13 והאחיינית בת ה-23 לחופשה בלונדון ביום חמישי הקרוב בחסרת וויז, שבינתיים הספיקה לבטל את טיסותיה להיום ולמחר. ומה הלאה? אין לדעת.
"הזמנתי את הכרטיסים בתחילת פברואר. מי חשב אז שזה יהיה המצב. נכון לעכשיו, עדיין לא קיבלנו שום הודעה ואין לנו מושג מה יהיה. הכול כבר סגור. הזמנו חדר במלון בלב לונדון, הזמנו כרטיסים למיוזקל 'מלך האריות', הזמנו כרטיסים לאולפנים של הארי פוטר ושריינו מקום באיזו מסעדה שצריך להזמין בה חודש מראש. בקיצור, הכול סגור חוץ מהטיסה.
הכל גם משולם מראש. "בוודאי. המחירים של האטרקציות מטורפים. הכרטיסים ל'מלך האריות' עלו יותר מאלף שקל. גם הארי פוטר עלה מאות שקלים. אני מניחה שעל זה לא יהיה החזר. אני כמובן אכתוב להם ואתחנן אבל אני ממש בספק שיחזירו משהו. את המלון לקחתי עם אפשרות ביטול עד יום לפני הטיסה אבל אף אחד לא מבטיח לי שאני אדע יום לפני הטיסה האם היא יוצאת בכלל. אני מכירה אנשים שאמורים לטוס מחר ועדיין לא יודעים אם הם טסים או לא".
איך הגיבו הבנות לאפשרות שהחופשה מבוטלת? "הבת שלי בהכחשה מוחלטת. היא אומרת לי: 'אימא, אל תדאגי, אנחנו נטוס'. היא כל כך מחכה לזה. במקור הטיול הזה היה אמור להיות טיול בת מצווה, אבל נולד לה אח קטן וזה קצת שיבש את התוכניות וגרם לנו לדחות, ועכשיו היא בטירוף ולא מוכנה לשמוע על ביטול. האחיינית שלי, שגדולה ממנה בעשור, די השלימה עם המצב שכנראה זה לא יקרה".
אני מחזיקה לכן אצבעות שהטיסה שלכן תצא בסוף. "תודה אבל אני מודה שמה שיותר מפחיד אותי זה להיתקע. זו תקופה לא ממש טובה להיתקע בלונדון וזה גם מאוד יקר. אני לא יודעת אם נמצא בכלל מקום נורמלי לישון בו אחרי שהימים במלון ייגמרו. בשורה התחתונה, אני כבר לא יודעת מה אני מקווה שיקרה. אני רק רוצה כבר לדעת מה קורה כי אי הידיעה וההמתנה מטריפות את הדעת".

לא רוצים להיתקע בחו"ל

להיות או לא להיות? המשפט האלמותי מהמחזה "המלט" של שייקספיר קיבל בימים האחרונים גרסה ישראלית מעודכנת: לטוס או לא לטוס? זה הדיון שמעסיק משפחות ישראליות שהזמינו חופשה בחו"ל וטיסתן טרם בוטלה. מצד אחד: יש טיסה, יש מלון ויש ילדים שמחכים בכיליון עיניים לבילוי שהובטח להם. מצד שני: לכו תדעו האם תהיה לכם טיסת חזור ויכול מאוד להיות שתמצאו את עצמכם תקועים בחו"ל באמצע אוגוסט בלי שום אפשרות לחזור הביתה.
תמר כהן מירושלים אמורה לטוס בסופ"ש הקרוב לכרתים עם בעלה ושני ילדיה, ושוקלת לוותר על כל העניין.
"אנחנו טסים עם אל על אז נכון לעכשיו הטיסה לא בוטלה, אבל המחשבה שנצטרך להיתקע ביוון עם שני ילדים מתחת לגיל חמש מלחיצה אותי. אי אפשר לדעת מתי נצליח לעלות על טיסה חזרה. אין לנו כסף מיותר לבזבז על שהייה שלא תכננו בחו"ל, אין לנו מלון מוזמן וזו עונת השיא ביוון והכי גרוע: אנחנו אמורים לחזור לעבודה. אני בעד לא לקחת את הסיכון. הנזק הכלכלי משהייה נוספת פלוס העובדה ששנינו נאלץ להיעדר מהעבודה גדול יותר מהנזק הכלכלי של ביטול החופשה כולה".
והילדים? "הילדים בטח יתבאסו אבל יש דברים גרועים יותר".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
למי יש כסף להיתקע בחו"ל עם ילדים?
(צילום: אסף רוזן)
אז לטוס או לא לטוס? התשובה לכך מורכבת, אך נשענת על ניסיון העבר הלא רחוק מהמתקפה הקודמת של איראן נגד ישראל בחודש אפריל.
החברות הישראליות הוכיחו שכל עוד המרחב האווירי של ישראל לא נסגר, הן ממשיכות לטוס כרגיל. אם המרחב האווירי ייסגר, כפי שקרה למשך שבע שעות בליל התקיפה האיראנית באפריל, אז כמובן אף מטוס לא יוכל לנחות בישראל. כמו כן, יש לקחת בחשבון שחלק מהטיסות של החברות הישראליות מבוצעות בפועל על ידי חברות זרות, כך שהן עלולות להתבטל כפי שכבר קרה בימים האחרונים.
אם ברשותכם כרטיס בחברה זרה קחו בחשבון שני דברים – הביטולים בקרב אותן חברות עלולים להתגבר גם ללא מתקפה וסגירה מוחלטת של המרחב האווירי, אלא רק בשל עלייה במתיחות ובחוסר הוודאות. כמו כן, תרחיש שבו ייסגר המרחב האווירי, גם אם לכמה שעות כמו שחווינו לפני כמעט ארבעה חודשים, יביא לגל ביטולים גדול בקרב מרבית החברות הזרות, דבר שיגרום לכך שישראלים רבים יתקשו לשוב מחו"ל.
בכל מקרה מומלץ לרכוש כרטיסים עם הגנה מפני ביטולים ואפשרות להקדים או לדחות את הטיסה. לרוב מדובר בתוספת של בין 20 ל-30 דולר לכרטיס, ובתקופה זו של חוסר ודאות מדובר בהוצאה זניחה שעשויה להשתלם.
לסיכום, התשובה לשאלה אם לצאת לחופשה היא אישית ומשתנה בהתאם לנסיבות, אך כשניגשים לענות עליה יש לקחת בחשבון את התרחישים האפשריים.