שנת הלימודים צפויה להיפתח ביום ראשון הקרוב ואפשר כבר לסכם את החופש הגדול. לצד חרדה וחוסר ודאות שנובעות מהמתיחות הביטחונית, 20 ילדים נהרגו ביולי-אוגוסט בתאונות שונות.
גורם התמותה השכיח ביותר הוא תאונות דרכים. שמונה ילדים מצאו את מותם בכבישים, חמישה מהם כהולכי רגל, שניים בנסיעה על אופניים וילד אחד בדריסה לאחור.
גורם התמותה השני בשכיחותו בחופש הגדול הוא טביעה. שישה ילדים טבעו למוות במהלך החופשה, שלושה מהם בים ושלושה בבריכה.
גורמי תמותה נוספים היו כתוצאה משכחה ברכב (1), הילכדות במקרר (1), נפילה (2), כוויה (1) וחנק (1).
1 צפייה בגלריה
חוף הכרמל בחיפה
חוף הכרמל בחיפה
שלושה ילדים מצאו את מותם בטביעה בים. חוף הכרמל בחיפה עם דגל אדום
(צילום: שרון צור)
עוד עולה מהדוח כי ילדים מהחברה הערבית נמצאים בסיכון מוגבר להיפגעות ומהווים 50% מסך מקרי התמותה, זאת על אף שהם מהווים 24% בלבד מכלל מאוכלוסיית הילדים בישראל. ילדים מהחברה הבדואית נמצאים בסיכון מוגבר במיוחד ומהווים 35% מסך המקרים.
בהתייחסות לקבוצת גיל, נמצאים בסיכון גבוה פעוטות בגילאי 0-4, כאשר הם מהווים 35% מסך מקרי התמותה. מנתוני חמש השנים האחרונות (2019-2023) עולה כי בקבוצת הגיל זו (0-4) מתרחשים כ- 42% ממקרי התמותה - פי 1.4 מחלקה היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער.
בממוצע בחמש השנים האחרונות (2019-2024) בחופש הגדול הגיעו למיון 63,675 ילדים כתוצאה מהיפגעות בתאונות שונות.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "בכל שנה, תקופת החופש הגדול מביאה אתה עלייה בהיפגעות ילדים. לצערי גם בשנה הקשה אותה אנו עוברים נחשפנו למקרי תמותה מצערים של ילדים שנהרגו בתאונות שונות. מצער במיוחד לדעת שאת מרבית התאונות ניתן היה למנוע. אסור לנו להתייחס לתאונות אלה כגזרת גורל, באחריות כולנו למנוע את המקרים הבאים. עלינו לאמץ הרגלי התנהגות בטוחה ולהקפיד על הנחיות הבטיחות בבית, בדרכים ובמרחב הציבורי. אני מאחלת לכולן ולכולם שנת לימודים בטוחה ופורייה. בתפילה לשובם במהרה של כל ילדינו בכל הגילים, הביתה בשלום ".