בשיתוף תלמה
"ישר התאהבתי בספורט הזה". צפו בכתבה
(צילום: ירון שרון)
צילום: ירון ברנר, סטילס: אביגיל עוזי, כתבת: עומר חמאווי, טקסט: ניצן כהן
כשהתחלנו לחפש ענפי ספורט שנמצאים בחיתולים במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר", שיתוף פעולה של קבוצת "ידיעות אחרונות" וחברת תלמה, ההתלבטות הגדולה הייתה לגבי ענף הסקייטבורד. מצד אחד, מטרת הפרויקט הייתה לחשוף לקהל הרחב ענפים פחות מוכרים ולגרום לכמה שיותר אנשים "לטעום מהם" ולתת להם הזדמנות, וסקייטבורד הזה הרי לא דבר חדש. למעשה, לפני 40 שנה לכל בן נוער היה סקייטבורד (חוץ מאלה שנשארו עם סקטים ונורא קינאו). מצד שני, רק בשנים האחרונות הוא הפך לענף ספורט של ממש, חווה התקדמות מטאורית, והשיא הגיע כשהוועד האולימפי הכליל אותו בתחרויות של האולימפיאדה האחרונה בטוקיו, אז איך אפשר להתעלם ממנו?
ובכן, אם מישהו לא מכיר, נעים להכיר. הסקייטבורד, בבסיסו, הוא כלי תחבורה, ספורט ושעשוע. כענף ספורט הוא משמש להחלקה ולביצוע פעלולים, והמשתמש בו נקרא "סקייטר" או "גולש". הענף מזוהה בעיקר עם גברים, אך בשנים האחרונות דווקא נערות צעירות שזוכות בתחרויות לבוגרים נחשבות לסנסציות העולמיות בתחום.
3 צפייה בגלריה
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, "הכל התחיל לפני חמש שנים, כשהייתי בת תשע".
(צילום: ירון ברנר)
התחרות מתקיימת בשתי קטגוריות. בשתיהן מוקצות לכל משתתף 45 שניות, שבמהלכן היא או הוא נדרשים להפגין יכולת אקרובטית: בקטגוריית הרחוב מדובר בפעלולים ספציפיים, ובקטגוריית הפארק הבחירה חופשית יותר. ואם מדברים על סקייטרים ישראלים, שני פז בת ה־14 מחדרה היא השם שצריך להכיר: אלופת ישראל בסקייטבורד, וזוכת המקום השני באליפות אירופה לשנת 2022.
"הכל התחיל לפני חמש שנים, כשהייתי בת תשע", היא מספרת, "ראיתי את אחותי הגדולה, שהיא גולשת גלים, מתאמנת על סקייטבורד – וגם אני רציתי. ביקשתי מאבא שלי שיקנה לי סקייטבורד, הוא קנה לי את הכי פשוט שיש מחנות צעצועים, וככה התחלתי לנסוע. בפעם הראשונה שהגעתי לסקייטפארק זה היה ממש טבעי עבורי. שם גם פגשתי את המאמן שלי היום, אלמוג פרום, שנחשב למאמן הכי טוב בארץ, והוא לימד אותי כל מה שאני יודעת. ישר התאהבתי בספורט הזה וידעתי שאני רוצה להיות על סקייטבורד כל החיים שלי. להיות סקייטרית זה כיף עצום. זה מאתגר וזה נותן תחושה של סיפוק".
3 צפייה בגלריה
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
(צילום: ירון ברנר)
בראייה היסטורית, העובדה שאחותה גולשת הגלים היוותה את ההשראה שלה לא מפתיעה: הסקייטבורד פותח בשנות החמישים של המאה ה־20 על ידי גולשי גלים, שרצו "לגלוש" מחוץ למים ולהימנע מהתלות במזג האוויר ובתנאי הים.
הסקייטבורד נחשב לענף די גברי, לפחות בשלב החובבני יותר שלו. זה הפריע לך?
"זה נכון שתחום הסקייטבורד נחשב ליותר גברי, אבל גם בנות יכולות לנסוע על סקייטבורד. בנות צריכות לדעת שגם הן יכולות, ובמקרים רבים אפילו להצליח בזה יותר מהבנים", היא מודיעה בהחלטיות.
פז מספרת שכדי להוכיח את עצמה בענף היא מתאמנת כל יום, ולעיתים אפילו פעמיים ביום. "בהתחלה היה קצת קשה לשלב את זה יחד עם לימודים ועם חברים, אבל לאט לאט התחלתי להבין איך לסדר את היום שלי ולהינות מכל העולמות. בבוקר אני הולכת ללימודים בבית הספר, ובערב לאימון. בין לבין אני נפגשת עם חברים ומבלה. לפעמים זה קצת מעייף להתאמן כל יום, אבל כשאני מרגישה שאני מתעייפת אני לוקחת לעצמי יום מנוחה", היא מסבירה.
3 צפייה בגלריה
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
שני פז (14) מחדרה, אלופת ישראל וסגנית אלופת אירופה.
(צילום: ירון ברנר)
שני מסבירה כי "בסקייטבורד יש שני תחומים: יש את תחום הסטריט ותחום הפול. תחום הסטריט זה עם כל המדרגות והמעקים ועם כל הקפיצות וסיבובי הסקייטבורד. תחום הפול, שאותו אני יותר אוהבת, זה האחד עם כל הרמפות, שעפים בו באוויר ומחליקים על הרמפה. זה נותן לך להרגיש דברים שלא תוכלי להרגיש באף תחום אחר".
סקייטבורד הוא ענף ספורט שבו נחבלים יותר מאשר ברוב הענפים האחרים. מכות קלות הן עניין שבשגרה. "בהתחלה קצת קשה להתגבר על הפחד ולעשות דברים, אבל בסוף זה חלק מהחוויה", אומרת פז, "בסופו של דבר הסקייטבורד הוא ספורט אקסטרים. נופלים בו מלא. בכל אימון אתה מוצא את עצמך נופל כמה פעמים. זה כואב וזה קשה, אבל זה מה שגורם לי גם להינות. היו הרבה מקרים שנפלתי רציני ואז היה קצת מפחיד לנסות שוב את אותם תרגילים, אבל אין מה לעשות – זה חלק מהספורט".
ההשקעה משתלמת?
"בערך שנה אחרי שהתחלתי לרכב על הסקייטבורד גיליתי שיש תחרויות, ומיד התחלתי לקחת בהן חלק. לפני חודשיים השתתפתי בתחרות שנקראת מיסטיק, תחרות ממש גדולה באירופה, וזכיתי שם מקום שני בין הבנות, גם בסטריט וגם בפול. הייתי ממש שמחה. הייתה בי תחושה שאי אפשר להסביר. אז כן, ההשקעה בסופו של דבר מביאה תוצאות ומשתלמת. ובלי קשר, זה ממש כיף לטוס כל חודשיים לחו"ל ושיש הרבה תחרויות. כשאני זוכה בתחרויות בעולם אני גם מרגישה שאני מייצגת את ישראל. זה נותן פוש, אתה יותר נותן את עצמך, ואתה לומד תרגילים יותר חדשים וקשים ככה".
מה ההורים שלך חושבים על הספורט הזה? הם לא מפחדים?
"ההורים שלי תומכים בי בכל דבר שאני עושה. אמא שלי קצת חוששת. כשהיא רואה אותי באימונים היא מאוד נלחצת. אבא פחות. הוא מגיע איתי לרוב האימונים והתחרויות. הליווי הזה ממש עוזר. חשוב שיש משפחה שנותנת לך את תשומת הלב, בעיקר אם זה ספורט קצת מפחיד. נעים שיש מישהו מהמשפחה שבא איתך לסקייטפארק, צופה בך, מכיר אותך". מה הטיפ שלך לילדים ובני נוער להצלחה בספורט?
"קודם כל, לא משנה באיזה ענף ספורט אתם עוסקים – תהנו. מעבר לכך, תתמידו ותשקיעו. רק ככה תצליחו ותביאו הישגים גדולים".
מה החלום הכי גדול שלך?
"להגיע לאולימפיאדת פריז ב־2024. האולימפיאדה נתפסת כמשהו גדול ומפחיד, אבל החלום הכי גדול שלי הוא להגיע לטופ, להיות בין הסקייטריות הטובות בעולם".
בשיתוף תלמה


שני פז. "חולמת להגיע לטופ" | צילומים: אביגיל עוזי