1 צפייה בגלריה
אימהות
אימהות
דיכאון אחרי לידה - שבו אבות "נדבקים"
(צילום: Shutterstock)
דיכאון הוא אחד הקשיים הכי שכיחים לאחר לידה. לפי ההערכות, עד 13% מהאימהות סובלות ממנו, ומחקרים מהשנים האחרונות מראים כי גם אבות נמצאים בסיכון לחוות אותו, עם שיעורים שנעים עד 10% בממוצע. כעת, מחקר ישראלי חדש מצא כי סוגים שונים של אמפתיה בקשר הזוגי עלולים לתרום "להעברה" של תסמיני דיכאון אחר לידה מהאחד לשנייה.
קראו עוד:
דיכאון, כמו מצבים פסיכולוגיים אחרים, עלול לעבור מאדם לאדם. אנשים נוטים "להידבק" ברגשות של האנשים הקרובים להם. על בסיס הנחה זו נערך המחקר (על ידי ד"ר אסנת זמיר, ד"ר בן שחר וד"ר דנה לסרי, מהמחלקה לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית באוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ' אוהד שפסנוול מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל, ובהנחייתה של ד"ר דנה שי מהמכללה האקדמית תל-אביב יפו), שפורסם בכתב העת "Family Process". למעשה, החוקרים בחנו מה מסביר את "ההידבקות" בסימפטומים של דיכאון אחרי לידה בין הורים, תוך התמקדות באמפתיה - קוגניטיבית ורגשית - כגורם שעשוי להסביר את העברת תסמיני הדיכאון.
ליכולת האמפטית של בני אדם שני מרכיבים מרכזיים, מסבירים החוקרים - מרכיב קוגניטיבי, הכולל את היכולת להבין באופן ספונטני את נקודת המבט הפסיכולוגית של האחר וכן מרכיבים רגשיים, שאחד מהם הוא נטייה לחוש מצוקה רגשית בתגובה למצב הרגשי של אנשים.
במחקר השתתפו 104 זוגות שמצפים להולדת ילדם הראשון. במהלך הטרימסטר השלישי, הזוגות ענו על שאלונים לבחינת רמות האמפתיה שלהם. לאחר מכן, החוקרים חזרו אל ההורים בשתי נקודות זמן, בשלושה ובשישה חודשים אחרי הלידה. בכל פעם ההורים דירגו את רמת הסימפטומים של תחושות הדיכאון שהם חווים.
צוות המחקר מצא כי הנטייה האישית לאמפתיה היא גורם שמנבא את רמות הדיכאון אחרי הלידה. אצל אבות עם רמות גבוהות יותר של אמפתיה רגשית, לא התקיימה העברה של סימפטומים דיכאוניים מהאם לאב. לעומתם, אבות עם רמות בינוניות ומטה של אמפתיה רגשית, נטו "להידבק" בדיכאון של האם: ככל שאימהות חוו תסמיני דיכאון גבוהים יותר שלושה חודשים אחרי הלידה, כך בני הזוג שלהם נטו לסבול מרמות גבוהות יותר של דיכאון כשישה חודשים אחרי לידה.
"הנטייה האישית לאמפתיה מנבאת את רמות הדיכאון אחרי הלידה. אצל אבות עם רמות גבוהות של אמפתיה רגשית לא התקיימה העברה של סימפטומים דיכאוניים. לעומתם, אבות עם רמות בינוניות ומטה של אמפתיה רגשית, נטו 'להידבק' בדיכאון של האם"
החוקרים מסבירים שאמפתיה רגשית מחמירה את מצבם של גברים בשתי דרכים: אבות עם נטייה לאמפתיה רגשית גבוהה מוצפים ברגשות דיכאוניים, והם אינם פנויים לבנות הזוג שלהם ולכן גם פחות מושפעים מהן. לעומת זאת, אבות עם רמות נמוכות יותר של אמפתיה רגשית נוטים יותר להדבק בדיכאון של בנות זוגן. בקרב האימהות, רמות גבוהות של אמפתיה קוגניטיבית הגבירו את הסיכון "להידבק" בסימפטומים של האב.
ד"ר זמיר הסבירה את הממצאים: "אנחנו משערים שאמפתיה קוגניטיבית אפשרה לאימהות שילדו לראשונה להבין טוב יותר את מצבו של בן הזוג, אבל דווקא ההבנה הזו הייתה בעוכריהן. דיכאון של אבות בשלב הזה עלול לפגוע באם בשתי צורות. ראשית, ייתכן שבשל הדיכאון אבות עשויים להיות פחות פנויים לתמוך בהן ולקחת חלק בהורות. שנית, ההבנה כי בן הזוג בדיכאון מצריכה מהאימהות להפנות משאבים לתמיכה באב דווקא בתקופה שהן צריכות לגייס משאבים לטובת טיפול בילד".
ד"ר זמיר סיכמה את ממצאי המחקר: "התקופה שלאחר הלידה מהווה מעמסה רגשית עבור אימהות שחוות הסתגלות לתפקיד ההורי. רצוי שאבות ואימהות יבינו את הצורך של אימהות להתמקד בתפקיד ההורי שלהן, וייתכן שאימהות בשלב הזה פחות פנויות לטפל ולתמוך בבן הזוג. לכן, חשוב להיות מודעים לסוגיה הזו ובמידת הצורך להסתייע בגורמים חיצוניים לתמיכה באבות שחווים שינויים במצב הרוח, כגון סיוע של קרובים, חברים ואנשי מקצוע".