2 צפייה בגלריה
ילדים משחקים במשחק וידאו
ילדים משחקים במשחק וידאו
"עלייה של 2.5 נקודות בממוצע במנת המשכל"
(צילום: Shutterstock)
מחקר אמריקני שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Scientific Reports מצא כי זמן רב של משחקי וידאו נקשר עם חיזוק מנת המשכל של ילדים. המסקנה הזו סותרת במידה מסוימת מחקרים קודמים, או תפיסות קיימות, שלפיהם משחקים אלה עלולים להזיק למוחות הצעירים.
קראו עוד:
המחקר ניסה לבחון את זמן המסך המתאים לילדים, ואף שהוא לא הראה השפעה חיובית או שלילית על אינטליגנציה ילדים בכל הנוגע לצפייה בטלוויזיה או לשימוש ברשתות החברתיות - נראה כי דווקא למשחקי הווידאו הייתה השפעה חיובית על התפקוד המוחי.
החוקרים בדקו את שיאי זמן המסך של 9,855 ילדים, בני תשע ועשר מארצות הברית, בהיבטי ההתפתחות הקוגניטיבית של מוחם (Adolescent Brain Cognitive Development). מדובר במחקר ארוך הטווח הגדול ביותר שעסק בהתפתחות המוח ובבריאות הילד. בממוצע, הנבדקים הצעירים דיווחו שהם מבלים 2.5 שעות ביום בצפייה בטלוויזיה או בסרטונים מקוונים, שעה אחת במשחקי וידאו וחצי שעה במפגשים חברתיים דרך האינטרנט.
שנתיים לאחר מכן, החוקרים ניגשו לנתונים של יותר מ-5,000 מהילדים הללו. במהלך התקופה נמצא כי בקרב אלה שדיווחו שהם מבלים יותר זמן מהנורמה במשחקי וידאו - חלה עלייה של 2.5 נקודות במנת משכל (IQ) מעל הממוצע. יש לציין שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים כמו הבדלים בגנטיקה והרקע הסוציו-אקונומי של הילדים.
העלייה במנת המשכל התבססה על ביצועי הילדים במשימות שכללו הבנת הנקרא, עיבוד חזותי-מרחבי ומשימה המתמקדת בזיכרון, חשיבה גמישה ושליטה עצמית. חשוב לציין שבעוד שהמחקר בדק רק ילדים בארצות הברית ולא הבחין בין סוגי משחקי וידאו (משחקי סלולר לעומת משחקי קונסולות כמו פלייסטיישן או אקס בוקס), הוא עדיין מציג תובנה חשובה לגבי גיימינג ואיי-קיו, ומחזק את הרעיון שהאינטליגנציה אינה קבועה מרגע הלידה, ויש לה קשר להתפתחות.
2 צפייה בגלריה
טורקל קלינגברג
טורקל קלינגברג
טורקל קלינגברג. "השלב הבא יהיה לבחון את ההשפעות של זמן המסך על פעילות גופנית"
(צילום: יוטיוב)
כפי שהחוקרים מציינים, זהו לא המחקר הראשון שמצביע על כך שייתכן קשר בין הזמן שילדים מבלים במשחקי וידאו לבין פיתוח היכולות הקוגניטיביות שלהם - ונראה שיש יתרונות נוספים הקשורים למשחקי הווידאו. הצוות שמאחורי המחקר הנוכחי אומר שהיקפי מדגם קטנים, עיצובים שונים של מחקרים וחוסר התחשבות בהשפעות גנטיות וסוציו-אקונומיות - הובילו לדיווחים הסותרים על ההשפעות של זמן המסך שראינו עד היום. לכן, החוקרים רצו לשנות זאת.
לדבריהם, הגורמים הרבים שמראים כי משחקי וידאו, הן מבחינת האופן שבו אינטליגנציה עשויה להתפתח ולהיווצר, והן בדרכים השונות שבהן זמן מסך עשוי להשפיע על גופנו ועל ההרגלים שלנו, הם רבי-משמעות ולכן יש צורך במחקר רחב יותר.
"התוצאות תומכות בטענה שזמן מסך לרוב לא פוגע ביכולות הקוגניטיביות של ילדים, ושמשחקי וידאו יכולים למעשה לעזור להגביר את מנת המשכל", אומר מדען המוח טורקל קלינגברג ממכון קרולינסקה בשוודיה, שנחשב לאחד ממכוני המחקר הרפואי הגדולים באירופה.
"השלב הבא יהיה לבחון את ההשפעות של זמן המסך על פעילות גופנית, שינה, רווחה או ביצועים בבית הספר. המדיום הדיגיטלי מגדיר את הילדות המודרנית, אבל ההשפעות הקוגניטיביות שלו אינן ברורות ונתונות במחלוקת חריפה", אומר קלינגברג.