כשמעיין הפוטה מנהריה הולכת לישון היא מכוונת את השעון המעורר לרבע לחמש בבוקר. לא, היא לא נאלצת לנסוע למקום עבודה מרוחק. היא גם לא יוצאת לאימון כושר מוקדם ואין לה עניין לצפות בזריחה. מעיין פשוט נדבקה בשיגעון קופסאות האוכל. מדי בוקר היא מכינה לשלושת ילדיה – נועם בן ה-9, ליאם בן ה-7 ועילאי בן ה-5 – קופסאות מזון מושקעות עם אוכל מעוצב לתפארת.
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
(צילום: אלבום ביתי)
"אני מודה שאני מכורה לזה באופן קצת פסיכי. זה לוקח לי כל בוקר בערך שעתיים, תלוי כמה החלטתי להשתגע. אני לא מכינה כלום בלילה לפני כי אני רוצה שיהיה להם טרי. התחלתי כשהבן הגדול התחיל ללכת לגן עירייה. בכל שנה שחלפה מאז אני רק הולכת ומשתדרגת. אני יכולה לשבת שעות באלי אקספרס כי עולים לי רעיונות ואני מחפשת אביזרים ליישם אותם. כרגע אני עובדת בתחום משאבי אנוש, בעיקר מהבית, אבל גם כשנסעתי לעבודה, עדיין הכנתי להם קופסאות. גם אם צריך לקום חצי שעה קודם, אני אקום".
כמה מוקדם אפשר לקום? "אני יודעת שזה מטורף אבל כשאת אוהבת משהו אז זה לא כל כך קשה. אני לא מעירה את עצמי בכוח עם מאתיים שעונים מעוררים אלא קמה בכיף, עם תשוקה. אולי זה יישמע מוזר אבל הזמן הזה במטבח עם הקופסאות הוא זמן האיכות שלי עם עצמי. הקופסאות זה מעבר לילדים. אני מבטאת את עצמי דרכן. אנחנו גרים בצפון ובימים האחרונים לא הייתה לנו שגרה נורמטיבית. אין בכלל מסגרות ובכל זאת, עדיין התעוררתי והכנתי את הקופסאות. הילדים ממש מתלהבים מזה אז זה גם מתגמל".
הם בררנים באוכל? "הם מאוד לא בעייתיים באוכל אבל מאוד חשוב לי שהם יאכלו כמו שצריך ובסופו של דבר העין היא זו שאוכלת ראשונה. ברגע שאנחנו רואים אוכל יפה, יש לנו יותר חשק לאכול ממנו, גם אם אנחנו לא מאוד רעבים. אני כל כך מתלהבת כשהקופסאות חוזרות ריקות".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
(צילום: אלבום ביתי)
מה בדיוק את שמה בקופסאות? "אני לא חושבת שאפשר להגדיר את הקופסאות שלי בריאותיות. אני כן מנסה לאזן אבל לא אשקר שאני מגניבה גם מתוקים. הילדים שלי לא מתים על ירקות ופירות, אבל אני תמיד שמה. אני לא אכניס עגבנייה כי אני יודעת שהם לא ייגעו בה אבל כן מלפפון או גזר חתוכים בצורות מגניבות. גם בלחם אני עושה צורות ואז משתמשת בטוש אכיל בשביל לצייר על הכריך. בפנים אני מכניסה קוטג', חביתה, גבינה ולפעמים גם שוקולד. בדרך כלל יש כמה אפשרויות בקופסה. אם אני מכינה מאפין או פנקייק אני משתדלת להכין כמה שיותר בריא, עם חלב סויה וקמח כוסמין וכל מיני דברים שבדרך כלל הם לא אוהבים אבל כשהם מוגשים ככה אז זה סבבה. לרוב, אני מכינה מכל דבר קצת יותר כדי שהם יוכלו לחלק לילדים אחרים. כמובן, הכל בכפוף לרשימת האלרגיות שמוכתבת מהמסגרת.
"אני גם דואגת להכניס להם פתקיות עם ברכת בוקר טוב או חידה ומדביקה מדבקות חיזוק כמו 'אימא אוהבת אותך' או 'מכל הלב', כל מיני משפטים שנותנים לקופסה עוד משמעות, שיידעו שחשבתי עליהם".
גם בארוחות שהם אוכלים בבית את משתגעת ככה? "האמת שכן. אני לא מתחילה לחתוך לצורות אבל כן חשוב לי איך האוכל נראה. אם אני מכינה המבורגר אני שמה איזשהו קיסם ונייר עטיפה מתחת לצ'יפס כי זה משדרג את כל הארוחה. הילדים עפים על זה. הם חושבים שהם במסעדה".
מה בעלך חושב על זה? (צוחקת) "בעלי חושב שאני משוגעת עם תעודות. כל לילה אני רושמת לי תפריט למחר ואיך בדיוק אני מתכוונת לסדר את הקופסה. לפעמים הוא מסמס לי הודעות בסגנון: 'התחתנתי עם אישה משוגעת אוהב אותך, לכי כבר לישון!' אבל בסופו של דבר הוא הוא זורם איתי. הרי אני עושה את זה גם בשביל הילדים שלו".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
קופסה לדוגמה של מעיין הפוטה
(צילום: אלבום ביתי)
איך אנשים אחרים מגיבים לשיגעון? "יש אנשים שאומרים: 'את לא עובדת? אין לך מה לעשות בחיים? תשני קצת' אבל מי שקרוב אליי מכיר את הנפש הפועלת. אחותי אומרת לי 'אין מצב בעולם שאני קמה בשעה כזאת בשביל להכין קופסאות'. אבל אני אוהבת את זה. מצד שני, ברגע שהתחלתי לפרסם קופסאות ברשת קיבלתי מלא תגובות מפרגנות ושאלות מכל מיני אנשים. יש הרבה התלהבות. ברור שתמיד יהיו את אלה שיגידו 'איזו משעוממת' אבל אני נתקלת בהם פחות ופחות".
כמה כסף את מוציאה על זה? "עדיף שאני לא אגיד כדי שבעלי לא יקרא את התשובה. ברור שבסופו של דבר זה מלא כסף אבל רוב הדברים שאני קונה הם לא חד פעמיים. יש הרבה אביזרים שנשמרים לאורך זמן אבל אין ספק שאני כל פעם מחפשת לחדש וכן, זה עולה כסף. חשוב לי לקנות קופסאות איכותיות ואטומות לגמרי הן מחזיקות לתקופה ארוכה. אני גם מדביקה מלא מדבקות ובקופסה שהיא קצת יותר פשוטה זה סיוט לקלף אותן אחר כך בתחילת כל שנה אני קונה שלוש קופסאות איכותיות. כל אחת עולה כ-170 שקלים. אני קצת לא נורמלית אז אני לא מסתפקת בזה אלא ממשיכה לקנות קופסאות באלי אקספרס אבל אנשים נורמליים יכולים להישאר עם אותה קופסה כמה שנים טובות".

פשטידה בצורת וופל בלגי

טירוף קופסאות האוכל חי ונושם בישראל כבר כמה שנים טובות. מקור הרעיון הוא בתרבות הבנטו שמקורה במטבח היפני. בנטו היא ארוחת טייק וואי לסועד יחיד, ארוזה בקופסה קומפקטית בצורה המנצלת את חלל הפנים של הקופסה ומעוצבת בצורה ייחודית.
בחנויות יש עשרות אביזרים שמיועדים לעיצוב המזון, מחותכנים בשלל צורות דרך שיפודים צבעוניים. בטיקטוק תמצאו אלפי סרטונים שמסבירים איך לגרום לתפוח ירוק להיראות מגניב, האינסטגרם שורץ בתמונות של קופסאות מתוקתקות ובפייסבוק יש קבוצות שמחברות בין אלפי אמהות שהחליטו שלילדים שלהן מגיע קצת יותר מכריך עבש עם גבנ"צ. אחת מהקבוצות האלה נקראת בפשטות "קופסאות אוכל לילדים". 37,000 גולשים חברים בקבוצה הזו, רובן אימהות. הן מעלות קופסאות אוכל שהכינו לילדים, שואבות השראה זו מזו, מקבלות רעיונות ומחליפות מתכונים. מנהלת הקבוצה היא שיראל קניזניקוב מקרית מלאכי, אמא לבת 12 ובן 7 וחצי שנהנים כל בוקר מקופסת אוכל שווה במיוחד.
10 צפייה בגלריה
שיראל קניזניקוב והילדים
שיראל קניזניקוב והילדים
שיראל קניזניקוב והילדים
(צילום: אלבום ביתי)
"הבת שלי מאוד בררנית. בגיל 3 בגן עירייה היא הייתה מחזירה לי קופסאות אוכל מלאות אז חיפשתי פתרונות וככה הגעתי לתרבות הבנטו. זה לא עזר לי כל כך. בסופו של דבר, היא עדיין אכלה בעיקר מלפפון וגבינה צהובה. כשהבן שלי התחיל ללכת לגן, קלטתי שגם הוא לא אוכל את מה שאני מכינה לו, למרות שהוא לא בררן בכלל. הבנתי שהוא זקוק ליותר גירויים אז לקחתי את האביזרים שקניתי לילדה שלי והתחלתי לשחק איתם. פעם חתכתי לו טוסט בצורת פאזל, פעם אחרת שמתי לו את הירקות על שיפוד. פתאום הקופסאות חזרו ריקות".
אז התחלת להשקיע. "תראי, אימא שלי הייתה נותנת לאחותי הגדולה 20 שקלים ושולחת אותנו למכולת לקנות לחם וגבינה. אחותי הייתה אומרת לי: 'בואי נקנה מקופלת ולחמנייה, אימא לא תדע' וזו הייתה ארוחת הבוקר שלי במשך שנים. לא הכרתי תזונה מאוזנת ורק בגיל מבוגר למדתי לאכול ירקות ופירות. אימא שלי, שתהיה בריאה, לא באמת השקיעה. אני לא שופטת אותה אבל כבר בתור ילדה אמרתי לעצמי שכשאני אהיה אימא אני אעשה דברים אחרת. כשאימא שלי רואה את הקופסאות שאני מכינה לילדים היא שואלת: 'מאיפה יש לך כוח? מאיפה הסבלנות?" אבל בתכלס, כשאני רואה את הילדים שלי אוכלים ונהנים מבחינתי, עשיתי את שלי. אתמול הכנתי לילד פשטידה וצורת וופל בלגי, והוא אכל את כולה".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
(צילום: אלבום ביתי)
כמה זמן זה לוקח? "בגלל שאני לא שמה כמויות גדולות ולחלק מהדברים אני דואגת מראש אז משהו כמו 20 דקות. כמובן שאם אני מכינה משהו מיוחד יותר כמו פשטידה אז זה ייקח יותר זמן, נגיד שעה אבל בגדול הילדים שלי אוכלים דברים שכאילו נורא קל להכין אותם. כמה זמן כבר לוקח לחתוך שני מלפפונים? אני אוהבת את המטבח. אני מתקתקת".
מה יש בקופסה? "בבית אני אימא מאוד מאפשרת אבל בבית ספר חשוב לי שהם יאכלו טוב. תמיד יש מנת חלבון כמו גבינה צהובה, טונה או חומוס, מנת לחם, שני סוגים של ירקות או ירק ופרי. לצד זה אני שמה איזה נשנוש קטן נוסף. נגיד, היום הוספתי בייגלה".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
(צילום: אלבום ביתי)
אילו אביזרים את קונה ואיפה? "בעיקר מאלי אקספרס. כל מיניי מזלגות קטנים, שיפודים, חותכנים, ניירות אפייה, מדבקות... זה עולם שלם. הפכתי את זה לסוג של תחביב. אם את רואה את הכוורת שלי בבית, את נבהלת".
כמה עולים כל האביזרים האלה? "הוצאתי על זה המון כסף, קצת השתגעתי, אני מודה אבל הילדים נותנים פידבקים חיוביים, הם יודעים להעריך. פעם אחת הכנתי לילד פשטידה בצורת דינוזאור. הוא הגיע הביתה וסיפר לי בהתלהבות שכל הילדים באו לשולחן שלו כדי להציץ לו בקופסה. הייתי בעננים. אני אוהבת להאכיל אנשים ואני אוהבת לשמוע מהם מחמאות".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
קופסה לדוגמה של שיראל קניזניקוב
(צילום: אלבום ביתי)
גם אנדי גרייצר, 42, מקיבוץ גבע סמוך לעפולה, מכינה קופסה מדי בוקר לבתה עלמה בת ה-8.
"כמה חודשים לפני שעלמה עלתה לכיתה א' גילו לה צליאק. נוצר מצב כזה שהיא לא תמיד רצתה לאכול וגם לא תמיד היה לה מה. רציתי לתת לה מעין פיצוי כזה ושיהיה לה כיף וטעים. מאז אני מכינה לה כל בוקר קופסה מעוצבת. לוקח לי משהו כמו 20 דקות. לפעמים אני יוצרת צורות בלחם עם חותכנים. לפעמים שיפודים עם פירות.
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
(צילום: אלבום ביתי)
"אנחנו מלווים בתזונאית ואני דואגת שיהיה שם קצת מכל דבר: חומוס, חביתה, גבינה. בתוך קהילת הצליאקים יש הרבה שמתקשים להכין לילדים שלהם ארוחות בוקר כי האוכל, לצערי, לא באמת רגיל. נגיד, לחם ללא גלוטן כשהוא מתקרר הוא קשה כמו אבן ולא טעים. בקבוצות ברשת אנחנו עוזרים זה לזה עם רעיונות חדשים מה לשים בקופסה וככה אני מגוונת".
10 צפייה בגלריה
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
קופסה לדוגמה של אנדי גרייצר
(צילום: אלבום ביתי)

מה באמת כדאי לשים בפנים?

כנראה שצורות מיוחדות, צבעים עזים, מדבקות ושיפודים באמת עשויים לגרום לילדים שלכם לאכול, רק שאלה אחת חשובה נשארה: לאכול מה?
"חשוב להבין את חשיבות ארוחת הבוקר או ארוחת העשר. ארוחת הבוקר נקראתBreakfast , משמע זו הארוחה ששוברת את הצום של הלילה", מסבירה יעל יוסלביץ', דיאטנית ילדים, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון. "זו ארוחה חיונית ויש לה תרומה משמעותית לשמירה על יכולת הריכוז, השפעה על מצב רוח מאוזן ומיצוי היכולות הלימודיות והתפקודיות. מכאן, חשוב שקופסת האוכל תכיל מזונות מכלל קבוצות המזון.

המלצות לקופסה מאוזנת:

מקורות לדגנים מלאים ופחמימות מורכבות: הפחמימות מהוות מרכיב מזון עיקרי בתזונה שלנו. תפקידן העיקרי של הפחמימות הוא אספקת אנרגיה לגוף. חשוב להבחין בין סוגי הפחמימות השונות ולהקפיד לצרוך פחמימות מורכבות משום שאלו משפיעות על רמות הסוכר בדם באופן מתון ויוצרות תחושת שובע לאורך זמן.
קראו את טבלת הסימון התזונתי ואת רשימת הרכיבים שעל גביי הלחמים שאתם בוחרים. העדיפו לקנות לחמים טעימים, נגישים מבחינת המחיר ואלו המכילים לפחות 50% דגנים מלאים.
מקורות לחלבונים, הן מהחי והן מהצומח: לחלבונים חשיבות גדולה במיוחד משום שהם מספקים לנו אבני בניין לרקמות הגוף השונות.
תחשבו על החלבונים כמו על אבני לגו: יש לנו אבנים שנוכל לבנות באמצעותן כל דבר שנצטרך, בתנאי שיש לנו מספיק אבנים ובתנאי שהן מספיק מגוונות.
מקורות לחלבונים יכולים להיות הן מהחי והן מהצומח. כך לדוגמא, חלב ומוצריו, בשר בקר, הודו, עוף, דגים וביצים מהווים מקורות לחלבונים מהחי. הקטניות (עדשים, שעועית לבנה או אדומה, גרגרי אפונה, גרגרי חומוס, פולי סויה) מהווים מקור לחלבון מהצומח שניתן לשלב אותו בצורת ממרחים שונים.
ירקות ופירות: לירקות ולפירות יש ערך תזונתי רב. הם כוללים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים העוזרים לשמור על הבריאות שלנו. ההמלצה היא לצרוך לפחות 5 מנת ירק ופרי בצבעים שונים מדי יום, עם עדיפות לירקות.
10 צפייה בגלריה
ילדים אוכלים ארוחת בוקר
ילדים אוכלים ארוחת בוקר
ילדים אוכלים ארוחת בוקר
(צילום: shutterstock)
מקורות לשמנים ושומנים מהצומח: השומנים חיוניים לתפקודים רבים בגוף: לספיגת ויטמינים, בניית קרומים העוטפים את התאים, ייצור הורמונים, אחסון אנרגיה, ועוד. הם מכילים חומצות שומן חיוניות מסוגים שונים (אומגה 3 אומגה 6 ואומגה 9), שהגוף לא יודע לייצר בעצמו וצריך לקבלן מהמזון.
שמן זית, זיתים, אבוקדו, טחינה גולמית משומשום מלא, חמאת בוטנים טבעית, ממרחי אגוזים טבעיים, פיצוחים טבעיים יכולים להוות מקור לשומן מזין בקופסת האוכל. ניתן לשלב אותם בתוך הכריך או המאפה או כמטבל נפרד.
הקפידו על גיוון. הרי גם אנחנו לא היינו מסכימים לאכול בכל יום את אותו המאכל. אפשרו לילדכם לבחור ממגוון האפשרויות העומדות לרשותכם. כך לדוגמא, פסטה קרה עם ירקות וטונה יכולה להיות אפשרות לילדים שאוהבים זאת או פשטידה שהכנתם לארוחת הערב בליווי ירקות חתוכים.
האריזה היא חלק משמעותי בשמירה על טריות, טמפרטורה טובה ולא פחות חשוב, הנראות. בחרו יחד עם הילדים קופסת אוכל שתהפוך את החוויה לנעימה וחיובית יותר, גם עבור הילדים ולא פחות חשוב, גם עבורכם ההורים.
הקפידו לשלוח עם ילדכם בקבוק מים גדול שממנו הם יכולים לשתות במהלך השיעורים ואל תסמכו על הברזיות בבתי הספר. ניתן להוסיף למים פירות טריים או קפואים, נענע או לימונים בכדי לגוון גם את טעמם של המים.