בשיתוף תלמה
(צלם: אסף מגל | כתבת: מור גורן | עריכה | בן שפייר)
יש אנשים שהגורל הועיד אותם להתמחות בתחום ספציפי בחיים. יש כאלה שנולדים למשפחות של משפטנים, אחרים למשפחות של יזמי נדל"ן. יש כאלו שנולדים למשפחות בעלות תאגידים עסקיים והופכים לחלק מהשלשלת המשפחתית, ויש גם כאלה, כמו ניצן שטיינברג (14) מקיבוץ נחשולים, שנולדים למשפחה של ספורטאים, ומוצאים עצמם כבר מגיל צעיר בשגרת אימונים תובענית, ומייצגים את ישראל בגאווה בתחרויות מעבר לים.
ובאמת, אביה של ניצן, מתחרה כישרונית ובעלת הישגים בענף התעמלות המכשירים, הוא גור שטיינברג, אחד המאמנים המעוטרים בתולדות הספורט הישראלי, שהוביל את השייט גל פרידמן לשתי מדליות אולימפיות (באטלנטה ובאתונה) ובנוסף חתום על 16 מדליות באליפויות עולם ואירופה. אחותה של ניצן היא תמר שטיינברג, אלופת העולם לנוער בגלישת רוח (שוויץ 2022), וגם אחיה הגדולים, יואב וסער היו שחיינים כמו האם נילי.
"היתרון בענף התעמלות המכשירים הוא שיש מגוון ענק של מכשירים ותרגילים. אני באופן אישי הכי אוהבת את מכשיר הקרקע, לעשות את האלמנטים האקרובטיים", מספרת ניצן.
איך הגעת לזה?
"התחלתי בחוג להתעמלות קרקע ליד הבית באגודת מכבי צפון. בסביבות גיל 12 עברתי לאגודת עירוני נתניה, וכיום אני מתאמנת בנבחרת ישראל בהתעמלות מכשירים".
מהי שגרת האימונים שלך?
"יש לי תשעה אימונים בשבוע, כל אימון נמשך ארבע שעות, לפעמים בבוקר ולפעמים בערב".
באילו תחרויות יצא לך לקחת חלק עד היום?
"מאז שאני קטנה אני מתחרה באליפות ישראל. השנה השתתפתי גם במכביה, במשחקים האולימפיים לנוער ובאליפות אירופה לנוער. אחרי תחרויות יש לי את ההרגשה הכי טובה בעולם, ואני גם מאוד נהנית לבוא לאימונים. יש לי גם חברות מאוד טובות פה שעוזרות לי ודוחפות אותי, ואני מאוד אוהבת אותן".
2 צפייה בגלריה
ניצן שטיינברג לינוי אשרם
ניצן שטיינברג לינוי אשרם
"הספורט נתן לי כלים חשובים לחיים". ניצן שטיינברג
(צילום: אסף מגל)
ניצן מעידה כי חלומה הגדול ביותר הוא לייצג את ישראל באולימפיאדה, ועד שהיא תגיע לשם הספורט תורם לחייה האישיים באופנים רבים. "הספורט נתן לי כלים חשובים לחיים, כמו יכולת לעמוד בזמנים, לקיחת אחריות על עצמי והתמדה באימונים. מאוד מרגש אותי שאני יכולה להגיע להישגים ולעשות דברים שלא הצלחתי קודם".
במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ותלמה, המפגיש בין ספורטאים צעירים למושאי הערצתם, נשאלה ניצן מי הספורטאי שמהווה עבורה מודל לחיקוי והתשובה הייתה נחרצת: לינוי אשרם. "לינוי זכתה במדליית זהב אולימפית בטוקיו, ואני נורא אוהבת בה את זה שהיא הציבה לעצמה מטרה והשיגה אותה. לינוי עבדה מאוד קשה ובסוף הצליחה להגשים את החלום", הסבירה.
שמה של לינוי בת ה־23 מוכר אומנם בכל בית בישראל אך הנה לכם ריענון זיכרון קצר: במהלך שנות פעילותה הספורטיבית בענף ההתעמלות האמנותית קצרה לינוי מדליות רבות ומגוונות. מלבד מדלית הזהב ההיסטורית באולימפיאדת טוקיו 2020, היא הייתה סגנית אלופת העולם (סופיה 2018) ואלופת אירופה (קייב 2020) בקרב־רב. היא בעלת 11 מדליות מאליפויות העולם, מהן שש כסף וחמש ארד, ושלוש מדליות מאליפויות אירופה, מהן אחת זהב ושתיים ארד. היא זכתה ב־47 מדליות בתחרויות הסבב העולמי, מהן שלוש מדליות זהב בקרב־רב. אשרם היא הישראלית היחידה בענף שזכתה במדליה בתחרות קרב־רב במשחקים האולימפיים ובאליפות העולם. בחודש אפריל השנה הודיעה אשרם על פרישתה הרשמית מתחרויות ועל הצטרפותה לצוות האימון בנבחרות ישראל.
במסגרת המפגש בין השתיים שהתקיים במכון וינגייט, הודתה לינוי כי ממש התרגשה לשמוע שניצן בחרה בה כמודל לחיקוי, כיוון שהענפים האולימפיים של השתיים שונים. "זה ממש ריגש אותי לשמוע שאני ההשראה שלך", אמרה לינוי לניצן. "זה לא מובן מאליו כי אנחנו לא באות מאותם ענפים, אני בהתעמלות אומנותית ואת בהתעמלות מכשירים. אומנם זה אותה התעמלות אבל אלה ענפים שונים לגמרי".
2 צפייה בגלריה
ניצן שטיינברג לינוי אשרם
ניצן שטיינברג לינוי אשרם
"מרגש אותי שבחרת בי". לינוי אשרם וניצן שטיינברג
(צילום: אסף מגל)
בתשובה לשאלתה של ניצן כיצד לינוי הייתה מתמודדת עם הלחץ שלפני התחרויות, השיבה לינוי כי "האמת היא שאני משתדלת לחשוב שאני לא נמצאת בתחרות. כמו שאני עושה באימונים את התרגילים, עם המוזיקה, עם המאמנת שלי, ככה כשאני עולה על המשטח אני פשוט מדמיינת שרק היא עומדת מולי ואני מנסה להתנתק מכל דבר אפשרי ולהיות מרוכזת בתרגיל שלי. אני באמת יכולה להגיד שבדרך שלי היו לא מעט נפילות ולא מעט משברים. הכי חשוב שתיהני מהדרך שלך. אם לא הייתי נהנית מהדרך, זה לא היה שווה את מדליית הזהב באולימפיאדה".
לינוי, את מהווה מודל לחיקוי עבור ספורטאים צעירים מענפים שונים, אילו טיפים את יכולה להעניק להם בדרך להגשמת החלום הספורטיבי?
"ראשית, להציב מטרה, לכוון רק אליה ולדעת שדווקא מהרגעים הכי קשים, אנחנו מתחזקים. שנית, האמינו בעצמכם. האמונה שאתם טובים תעזור לכם להתמודד בצורה טובה יותר עם לחצים בתחרויות. שלישית, נתקו את עצמכם נפשית בתחרויות. נטרלו את רעשי הרקע ודמיינו שאתם נמצאים לבד ואין אף אחד אחר מסביבכם, ועשו את מה שאתם עושים באימונים. בסופו של דבר, מרוב אימונים הגוף כבר עובד על אוטומט ואז קל לעשות את התרגיל התחרותי גם במצבים מלחיצים. לבסוף, תאהבו את מה שאתם עושים. ברגע שאתם אוהבים ורוצים את זה, שום דבר לא יעמוד בפני הרצון שלכם. חשוב מאוד גם ליהנות מהדרך - הדרך לא פחות חשובה מהצלחה".
בשיתוף תלמה