2 צפייה בגלריה
נערה משתמשת בפייסבוק
נערה משתמשת בפייסבוק
הסיכון הוא לא זמן המסך? אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
למרות חששות גוברים בקרב ההורים מכך שבני נוער מבלים יותר מדי זמן מול מסכי הסמארטפונים והטלוויזיה, או מול המחשב, במשחקי הווידאו וברשתות החברתיות, נראה שכדאי שהדאגה תופנה גם למתבגרים שלא מבלים זמן רב מול המסך וחווים "ניתוק דיגיטלי".
קראו עוד:
"בני נוער שמנותקים מהטכנולוגיות השונות שנפוצות כיום מבודדים יותר מחבריהם, מה שעלול להוביל לפגיעה במספר מישורים", אמר פרופ' קית' המפטון מאוניברסיטת מישיגן סטייט בארצות הברית, שהוביל את המחקר. "בעידן שבו מתבגרים מתמודדים עם אתגרים של הערכה עצמית ודימוי גוף, עם מעגל החברים, המשפחה ובית הספר - ניתוק דיגיטלי מהטכנולוגיות השונות הופך לאיום הרבה יותר גדול מזמן מסך".

מדיה חברתית ומשחקי וידאו הם חלק בלתי נפרד מתרבות הנוער, אך נראה שיש להם תפקיד משמעותי יותר מאשר בידור", הוא אומר, "הם עוזרים לילדים להתרועע, הם תורמים לגיבוש הזהות ומספקים להם ערוץ לתמיכה חברתית. עבור רוב בני הנוער, גישה לאינטרנט היא חלק מחיי היומיום. בני נוער אלה חווים ניתוק דיגיטלי רק כאשר הם בוחרים להגביל את השימוש במכשיר הנייד שלהם, לצמצם את שעות הצפייה או המשחק מול מסך הטלוויזיה, או כאשר הוריהם נכנסים לתמונה ומגבילים את הזמן שבו הם מבלים בגלישה באינטרנט".
"בעידן שבו מתבגרים מתמודדים עם אתגרים של הערכה עצמית ודימוי גוף, עם מעגל החברים, המשפחה ובית הספר, ניתוק דיגיטלי מהטכנולוגיות השונות הופך לאיום גדול יותר מזמן מסך"
עם זאת, בני נוער רבים, המתגוררים בעיקר באזורים שמחוץ לערים ברחבי ארה"ב, מנותקים דיגיטלית בשל העובדה שהם חיים במשקי בית שבהם יש תשתית תקשורתית חלשה ביותר. לרוב, אין להם גישה לאינטרנט מחוץ לבית הספר, ואם יש כזו, הרי שהיא מוגבלת ואיטית מאוד. "בני הנוער הללו הם קבוצת הביקורת הטבעית האחרונה שנותרה כשרוצים לקבל תובנה לגבי הבריאות הנפשית של מתבגרים שאין להם ברירה אלא להיות מנותקים מהמסכים", הוא הוסיף.
2 צפייה בגלריה
ילדה משתמשת בסמארטפון
ילדה משתמשת בסמארטפון
הניתוק הדיגיטלי מאיים לא פחות
(צילום: Shutterstock)
במחקר שפורסם בכתב העת Social Science Computer Review, פרופ' המפטון ועמיתיו ערכו סקר בקרב 3,258 מתבגרים שגרים באזורים מחוץ לערים גדולות, כדי להשוות את ההערכה העצמית ואת הפעילויות החברתיות של בני נוער ללא גישה לאינטרנט ביתי או לרשת מוגבלת - לבין בני נוער שנמנים על קבוצת "המשתמשים הכבדים" ביותר במסכים, כמו גם בני נוער עם הורים השולטים או מגבילים באופן הדוק את השימוש שלהם במסך.
ממצאי המחקר הראו כי המנבא הגדול ביותר להערכה עצמית נמוכה יותר נרשם בקרב נערות, וגורם נוסף להערכה העצמית, עבור בנות ובנים, היה ציונים גרועים שקיבלו בבית הספר. לצד אלה, נראה שבני נוער עם גישה לקויה לאינטרנט בבית, ובני נוער שהוריהם שולטים בשימוש שלהם במדיה ומגבילים אותו - היו גם בעלי הערכה עצמית נמוכה יותר באופן מהותי.
עם זאת, משך הזמן שבני נוער בילו מול המסכים, בין אם זה היה בצפייה בסרטונים, במשחקים או בשימוש במדיה החברתית, לא שיחק תפקיד משמעותי בהערכה העצמית שלהם. יתרה מזאת, אפילו בני נוער שהיו משתמשים באופן "מוגזם" במסכים דיווחו על הערכה עצמית גבוהה יותר מאלה שהיו מנותקים דיגיטלית, בין אם כי הייתה להם גישה לקויה לאינטרנט או שהוריהם הגבילו את זמן הגלישה שלהם.
"בני נוער עם גישה לקויה לאינטרנט, וכאלה שהוריהם שולטים בשימוש שלהם במדיה ומגבילים אותו - היו בעלי הערכה עצמית נמוכה יותר מהותית. עם זאת, משך הזמן שבני נוער בילו מול המסכים לא שיחק תפקיד בהערכה העצמית"
בנקודה זו, עלתה השאלה מדוע אלה היו הממצאים, לבטח אם הדעה הרווחת כיום היא שזמן מסך מרובה עלול להוביל להשפעות שליליות בכמה מישורים, בהם גם זה החברתי. "בידוד חברתי לא מגיע מעצם החיבור לטכנולוגיות השונות, אלא נובע מניתוק מאותם מקורות שמחלחלים לחייהם של בני נוער. עבור רוב המתבגרים זה כולל מדיה חברתית, משחקי וידאו ושיתוף הסרטונים שהם צופים בהם באינטרנט, אף שמדובר באופן שבו בני נוער מפתחים את הידע שלהם, מתקשרים ומשתפים בתכנים אחד את רעהו", אמר פרופ' המפטון.
במחקר התגלה שכל שעת שימוש ברשתות החברתיות לוותה ב-21 דקות בילוי עם חברים, כשמשתמשים "כבדים" במסכים בילו זמן רב אף יותר עם משפחה וחברים. "הנצחת המיתוס שבני נוער שמבלים יותר זמן מול המסכים השונים מבלים פחות זמן עם חברים ובני משפחה ושזמן 'מוגזם' באינטרנט פוגע בבריאות הנפשית של רוב בני הנוער, גורם יותר נזק מתועלת", הוא אמר.
"הנצחת המיתוס שבני נוער שמבלים יותר זמן מול המסכים השונים מבלים פחות זמן עם חברים ובני משפחה, ושזמן 'מוגזם' באינטרנט פוגע בבריאות הנפשית של רוב בני הנוער, גורם יותר נזק מתועלת"
"כשהורים מפעילים יותר מדי שליטה על הזמן שבני הנוער שלהם מבלים על המסכים, הם מנתקים את הילדים מעמיתיהם ומהתמיכה החברתית שמגינה על בריאות הנפש", הסביר פרופ' המפטון. לדבריו, יש סיכונים אמיתיים וממשיים לרווחת הילדים כתוצאה מבריונות מקוונת ומאלגוריתמים הממקדים בני נוער בתוכן שעלול להזיק להם, בטח עבור אלה שרגישים יותר מאחרים. עם זאת, המחקר מראה שכאשר הורים מנהלים שיחות עם ילדיהם המתבגרים על הסיכונים הכרוכים בשימוש במדיה, מתמקדים בסיוע לבני הנוער לפתח מיומנויות מדיה קריטיות, ומעניקים למתבגרים אוטונומיה רבה יותר בנוגע למידת השימוש במדיה - הרי שבני נוער דיווחו על תחושת הערכה עצמית גבוהה יותר.
"אני ממליץ להורים לא להתמקד בכמה זמן ילדיהם המתבגרים מבלים מול המסכים, אלא להתעניין במה שהם עושים באינטרנט, ולבלות זמן פנאי משותף יחד", סיכם פרופ' המפטון.