"תוך כדי הריאיון שלנו אני מקבל דיווח על ילד שננעל ברכב בבית שמש. למזלנו, כונני איחוד הצלה שהגיעו למקום פרצו לרכב וחילצו אותו משם בהכרה," משתף ישראל חסיד, שהוא לא רק דובר זק"א אלא גם אב לילדה בת שנתיים וחצי, והנושא קרוב לליבו. אצל ישראל המניע הוא אישי לאחר שנתקל במקרה שובר לב של שכחת ילד ברכב במסגרת תפקידו.
"הגעתי לזירה בתוך חובש, אבל מהר מאוד התברר שאין לי מה לעשות חוץ מלחכות. האמא גילתה ששכחה את בנה בן השנתיים ברכב ולא הצליחה להגיב. היא ממש קפאה, ברמה שאפילו לא יכלו לבקש ממנה את המפתח לרכב. השכן ניפץ את חלון הרכב וחילץ את הילד, והאימא לא הצליחה אפילו להתקרב לשם. הילד היה מנופח, עם כוויות חזקות, ולא יכולתי בשלב הזה לעשות דבר כדי להציל אותו. הוא היה נעול ברכב משעה שמונה וחצי בבוקר ועד שתיים בצהריים. לצערי, מותו נקבע בדרך לבית החולים.
2 צפייה בגלריה
ישראל חסיד
ישראל חסיד
''כשאני מחזיק את הבת שלי אני מקבל הבזקים למה שראיתי''. ישראל חסיד
(צילום: דוברות זק"א)
"בתור אבא לילדה באותו גיל, זה היה אחד המקרים ששברו אותי. לימדו אותי בקורסים לא לקחת ללב, לא להרגיש אלא לפעול, לשכוח שאני נשוי ושיש לי בבית ילדה באותו גיל, אבל זה חודר אליך. זה אוטומטית משפיע על הגישה לילדה, הלחץ סביבה, החששות שמתגנבים והרצון שלא יאונה לה כל רע. כשאני מחזיק את הבת שלי אני מקבל הבזקים למה שראיתי, אבל מנסה לא לתת לרגשות האישיים להשפיע על התפקוד שלי בשטח ולהפך – שהעבודה לא תפריע לי להיות אבא טוב לילדה שלי.
"בכל הנוגע לשכחת ילדים ברכב, הטועים הגדולים הם אלה שחושבים שלהם זה לא יקרה. אין לאף אחד תעודת ביטוח נגד דבר כזה. חשוב להיות מודעים וליישם את ההנחיות שיכולות להציל חיים".
בעשור האחרון אירעו בישראל למעלה מ-40 מקרי תמותה של ילדים שנשכחו ברכב. ארגון זק"א וארגון בטרם יצאו בקמפיין ארצי למניעת התופעה.
האם יש משהו שתרצה לומר להורים על הסכנה של שכחת ילדים ברכב? "בעיניי טלפון ברכב לא מסכן חיים רק בנהיגה אלא גם בחניה. זה אחד הגורמים שעשויים לגרום לשכחת ילדים ברכב. כשאתם נכנסים לאוטו, תהיו עם עשר אצבעות על ההגה, עיניים על הכביש, וגם כשאתם מדוממים את המנוע. הנסיעה לא הסתיימה עד שכל המשפחה שלכם בבית".

70 מעלות ברכב סגור

ארגון בטרם לבטיחות ילדים פועל כבר למעלה מ-28 שנה בכלל זירות ההיפגעות במטרה לקדם עולם בטוח יותר לילדים. חלק מפעילות הארגון כרוכה בהעלאת המודעות לסכנות ולתאונות ילדים מגילי לידה עד 18, קידום חקיקה ואכיפה, מחקר, הסברה, פעילות בקהילה, וקידום מדיניות ציבורית.
"כשאנו מדברים על תאונות ילדים, אנחנו מתייחסים לתאונות כדוגמת טביעות, נפילות מגובה, כוויות, הרעלות, חנק, תאונות דרכים על אופניים חשמליים, כהולכי רגל, נוסעים ברכב ועוד", מסבירה אורלי סילבינגר, מנכל"לית ארגון בטרם. "יחד עם שותפים רבים, הצלחנו להוריד את היפגעות הילדים מתאונות במהלך השנים ביותר מ-58%. בנושא שכחת ילדים ברכב, אנחנו נמצאים בקשר עם גופים בינלאומיים שגם הם עוסקים וחוקרים את התופעה".
איך זה בכלל קורה? איך הורה שוכח את ילדו ברכב? "מחקר אמריקני מקיף מצא ששכחה ברכב היא תופעה בינלאומית, שקיימת במיוחד במדינות חמות, ונובעת מנתק טבעי בין הזיכרון לטווח ארוך לזיכרון לטווח קצר שגורם לאדם לפעול 'על אוטומט'. העובדה שהתופעה הזו יכולה לקרות לכל אחד ואחת, גם להורה האחראי ביותר, מחייבת אותנו להעלאות מודעות והסברה לנושא".
2 צפייה בגלריה
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם
''זו תופעה בינלאומית''. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם
(צילום: ענבר מרמרי)
מה היקף התופעה בישראל? "בעשור האחרון, משנת 2014 עד היום, היו למעלה מ-40 מקרי תמותה ברכב, 11 מתוכם נגרמו מהילכדות והיתר משכחה. בישראל בימי הקיץ ברכב סגור, הטמפרטורה יכולה להגיע עד 70 מעלות כשעיקר העלייה בחצי שעה הראשונה, ותינוקות מגיבים במהירות גבוהה יותר ובאופן חמור יותר לחום קיצוני, בשל מבנה גופם הקטן.
"שכחה ברכב מושפעת ממצבי סטרס, עייפות, שינוי שגרה והסחות דעת. לכן בתקופות של חגים וחופשות ילדים, בדגש על החופש הגדול של הילדים שקורה בעונה החמה, יש סיכוי גבוה יותר לשכחת ילדים ברכב.
כמובן שבתקופה הנוכחית של מלחמה רציפה, שמשפיעה על ההורים וגורמת לחרדה, סטרס וחוסר יציבות, רמת הסיכון עולה. חשוב לזכור שמשפחות רבות אינן נמצאות בשגרה או בבתים הקבועים שלהם, דבר שעלול להגביר משמעותית את הסיכון לשכחת ילדים ברכב".

הנחיות חשובות למניעת שכחת ילדים ברכב

ארגון בטרם קורא להורים ולכל מבוגר שמסיע ילדים ברכבו להקפיד על הנחיות הבטיחות למניעת שכחת ילדים ברכב. הדרך הטובה ביותר להימנע משכחה היא לייצר הרגל שישתלב בפעולה "על אוטומט" ויאלץ את ההורה להבחין שהילד ברכב.
  • לא משאירים ילד ברכב לבד – אפילו לא לרגע! גם לא עם חלונות פתוחים.
  • מאמצים הרגלים מצילי חיים – משאירים ארנק, מפתחות למקום אליו נוסעים או תיק במושב האחורי, קובעים תזכורת בנייד או שולחים מסרון לבן\בת הזוג בתום הנסיעה.
  • פותחים את דלתות הרכב בתום כל נסיעה על מנת לוודא שאין אף ילד במכונית לפני שנועלים אותו.
  • כדי למנוע אפשרות להילכדות ברכב, בכל חניה נועלים את הרכב למניעת כניסת ילדים ללא השגחה.
  • בכל התארגנות לנסיעה או יציאה מהרכב, שומרים את המפתחות ביד או בכיס. שומרים את המפתחות הרחק מהישג ידם של הילדים ולא נותנים להם לשחק במפתח למניעת הילכדות.
  • אנו ממליצים על התקנה של מערכת טכנולוגית למניעת שכחת ילדים ברכב כאמצעי הגנה נוסף ולא כתחליף להנחיות הבטיחות.
  • אם כעוברי אורח נתקלתם בילד או ילדה נעולים ברכב, צרו קשר באופן מיידי עם מוקדי החירום כמו כבאות, משטרה ומד"א ובנוסף לארגון "ידידים - סיוע בדרכים", שמחזיקים כוננים בפריסה ארצית.