האמא משדרות שפגשה את רעיית נשיא אוקראינה
(צילום: ירון ברנר)

"היה מאוד מרגש, וקצת מפתיע לגלות שאתה לא לבד בסיפור, שמעבר לים פתאום באמצע החיים יש עוד מדינה שחווה את הרקטות לראשונה. זה היה מפגש מאוד אנושי", מספרת היום (ג') לאולפן ynet נוי שניאור משדרות, אחרי שפגשה את אולנה זלנסקה, רעיית נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.
זלנסקה ביקרה אתמול בבית נט"ל במסגרת ביקור בישראל, במפגש שהתקיים בשותפות נט"ל והקואליציה הישראלית לטראומה, ובהובלת רעיית הנשיא הישראלי מיכל הרצוג. במפגש השתתפה גם בין היתר נציגת האיחוד האירופי קטרינה מטרנובה, ויחד נערך דיון שעסק באופן שבו ניתן לחזק את החוסן ולטפל בטראומה של ילדים ונוער באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
המפגש
המפגש
"היא ממש ביקשה טיפים". המפגש בישראל
(צילום: יגאל סלבין)
היא שאלה אותך איך אתם חיים עם הטראומות והחרדות? "היא ממש חיפשה עצות. אני הייתי ילדה בת עשר כשהרקטות התחילו, והיום אני אמא לשלושה ילדים, כלומר הניסיון שלי פחות סימפתי אבל עשיר בתחום. היא ביקשה טיפים, שאלה איך חיים עם זה, ואיך אני מצליחה גם לעבוד, גם ללמוד, גם להתקדם מבחינה מקצועית וגם לגדל ילדים בשגרה כזאת. המצב הרי הוא כזה שנושף מאחורי האוזן, זה יושב שם כל הזמן ויכול להפתיע ביום בהיר, יום שגרתי יכול להידרדר מהר להסלמה. היא ביקשה לדעת איך חיים עם זה, וגם רצתה טיפים שתוכל להעביר לתושבי אוקראינה שנמצאים באותו מצב".
מה באמת הדבר הכי עוצמתי שאפשר להגיד לאנשים תחת אש? "כל כך חשוב להמשיך ולקדם עמותות כמו הקואליציה הישראלית לטראומה, וכמו נט"ל, שבעצם נותנות מענה לנו, לתושבי הדרום, ובכלל לכל מי שפגוע לצערנו במדינת ישראל ספוגת הקרבות. בכל מיני זירות, לאו דווקא רק בגזרת הרקטות. יש לנו גם פיגועים וכל מיני מצבי סטרס שפוגעים באיכות החיים שלנו ובנפש האדם. העמותות הללו הקימו כאן בשדרות את מרכז חוסן, שנותן מענה ומציל נפשות. בעצם יעתיקו את זה לאוקראינה, ויקימו שם גם מרכזי חוסן דומים לאלה שיש לנו, שבהם שאני וילדיי מטופלים. כך גם תושבי אוקראינה יקבלו כלים כדי להמשיך את חיי היום-יום והשגרה תחת מתקפה הולכת וחוזרת של טילים".
2 צפייה בגלריה
המפגש
המפגש
משתפי המפגש. "לעזור זו זכות מוסרית שלנו"
(צילום: יגאל סלבין)
יו"ר עמותת נט"ל, אמי פלמור, התייחסה למפגש: "מתוך הטיפול בטראומה והסבל של אזרחי ישראל למודי מלחמה וטרור, פיתחנו ידע שיכול לרפא עמים ואומות אחרות הנתונות למלחמה, ואנחנו גאים על ההזדמנות לעשות זאת".
יו"ר הקואליציה, אלוף (במיל') גדעון שפר, אמר: "לקואליציה יש ניסיון וידע רב בבניית יכולת של רשות, צוותים וקהילה בישראל, ולכן פונים אליה גם מהעולם. כך ביפן, בהאיטי, בבוסטון וגם באוקראינה. לעזור זו החובה המוסרית שלנו".