השנה החדשה כבר כאן, ואיתה גם ציפיות והבטחות חדשות לעצמנו, לילדינו, למשפחתנו ולקשרים החשובים עם הסובבים אותנו. בין כל אלה, אחת ממערכות היחסים המרכזיות, הייחודיות והמשפיעות ביותר על ילדינו ועלינו - היא מערכת היחסים בין אחים ואחיות.
3 צפייה בגלריה
אחים ואחיות
אחים ואחיות
מבלים יחד את רוב שנות ושעות הילדות. אחים ואחיות
(צילום: Shutterstock)
אף שמדובר באחד הקשרים המשמעותיים ביותר שיש לנו בחיים, לרוב הוא פחות מדובר ולא פעם נלקח כמובן מאליו, בטח לעומת הקשר שבין הורה וילד או הקשר הזוגי. כהורים, חשוב שנכיר את מערכת היחסים הזו, נבין את חשיבותה ואת השפעותיה על כל אחד מילדינו, עלינו ועל המשפחה כולה. הנה חמש עובדות מעניינות על הקשר בין אחים ואחיות.
קראו עוד:
1. מערכת היחסים הארוכה ביותר שרובנו נחווה אי פעם
מערכת היחסים מתחילה עם הגעתו של הילד השני למשפחה, ובתנאים נורמטיביים ממשיכה אחרי מות ההורים. יש פה הזדמנות להכרות אחרת, מקיפה ועמוקה יותר, מישהו שיש לו פוטנציאל ללכת איתנו יד ביד וללוות אותנו לאורך כל המסע.
רק האחיות והאחים שלנו מכירים אותנו בכל סיטואציות החיים- כשנולדנו או כשהם נולדו, הלכנו לגן, עלינו לכיתה א, הצטרפנו לתנועה, בגיל ההתבגרות הסוער, ובחיים הבוגרים שלנו- כשהתגייסנו לצבא, בנינו קריירות, התחתנו והקמנו משפחה, הפכנו לסבים וסבתות ובעת זקנה. לטוב או לרע, זו מערכת יחסים שמלווה אותנו לכל החיים.
3 צפייה בגלריה
אחים ואחיות
אחים ואחיות
הכי ארוך שלנו. הקשר בין אחים ואחיות
(צילום: Shutterstock)
2. קשר רגשי משמעותי, שני במדרגה לקשר עם ההורים
הקשר של הילד עם האחים והאחיות שלו בילדות ובגיל ההתבגרות בונה את הבסיס ליצירת תחושות של אמון, קרבה, ביטחון ושייכות. הקשר הזה ישפיע במידה רבה על כלל מערכות היחסים של הילדים בהווה ובעתיד- עם חברים, בני זוג, קולגות ובוסים ויקבע במידה רבה את ההרגשה הפנימית העמוקה שאיתה הם יסתובבו בעולם - האם אני ראוי לאהבה? האם אפשר לסמוך על אחרים? האם כשאני זקוק לעזרה יש מי שיעזור לי? וכו'. כאשר הקשר טוב ומשמעותי, אחים ואחיות ישמשו מקורות לביטחון ולתמיכה רגשית בנקודות שונות לאורך החיים, זה לזו.
3. אחים מבלים את רוב זמנם הפנוי יחד
לילדים בני שש עד 12 יש כ-60 שעות פנאי בשבוע, וילדים שיש להם אחים ואחיות מבלים איתם חצי מהזמן הפנוי שלהם, כ-30 שעות בשבוע. כלומר, עד גיל 12, הילדים מבלים עם האחים שלהם יותר זמן משהם מבלים עם כל אדם אחר- הורים, חברים, מורים ואיתם עצמם.
הזמן הרב והקרבה המשותפת מספקים הזדמנות משמעותית עבורם ללמד זו את זה ולעצב זו את זה באופנים רבים. אלה, ישפיעו ממש על האנשים שהם ועל מי שהם יהפכו להיות מבחינת הזהות האישית, הערכים, המאפיינים, ההתנהגויות, התפקידים במשפחה, הטעם במוזיקה, תחומי העניין והעיסוק ועוד.
3 צפייה בגלריה
אחים ואחיות
אחים ואחיות
לדעת לריב "אפקטיבי"
(צילום: Shutterstock)
4. פחות מ-12% מהמריבות מסתיימות בצורה אפקטיבית
מריבות בין אחים מאוד נפוצות ונפיצות, והן אחד המטרדים הרווחים ביותר עבורנו ההורים ביומיום. לא פעם אנחנו חושבים שיש לתת ילדים לפתור את המריבה בעצמם, "להסתדר לבד". אולם, כדי לפתור מריבה הילדים צריכים מיומנויות מתאימות ולא פשוטות כלל - כמו ניהול משא ומתן, היכולת להיכנס לנעליים של האח או האחות, יכולות שכנוע, הבנה בנוגע לדברים שעליהם כדאי להתעקש או לוותר, הצעת פתרונות וכדומה.
הילדים שלנו לא תמיד מצוידים במיומנויות המורכבות הללו. מחקרים מראים כי כאשר אחים רבים ביניהם בילדות ובגיל ההתבגרות, ובהיעדר תיווך מצד ההורים, הרוב המכריע של המריבות יסתיימו ללא פתרון ברור, או בניצחון של ילד אחד את השני. למעשה, פחות מ-12% מהמקרים המריבות יסתיימו בפתרונות אפקטיביים כמו פשרה - כלומר פתרון הכולל שיתוף, חלוקת תורות או כל דרך אחרת שאפשרה לשני הילדים לקבל את מה שהם רוצים, או פיוס, כלומר מצבים שבהם הילדים החליטו לעזוב את הנושא והתנצלו זה בפני זו.
חשוב לזכור כי מריבות בין אחים ואחיות הן טבעיות, הן חלק אינטגרלי מהקשר ביניהם. כדאי להבין שהתפקיד שלנו, ההורים, הוא לעזור להם בתיווך המריבות וברכישת המיומנויות המתאימות להתמודדות איתן. כשאנחנו עושים זאת, המריבות יכולות להפוך להזדמנויות שדרכן, בתוך קשר בטוח ובליווי שלנו, הילדים שלנו לומדים כלים משמעותיים לחיים, כמו היכולת לראות את האחר/ת בזמן ריב, לווסת רגשות, לפתור בעיות ולנהל קונפליקטים בצורה יעילה.
5. יחסי אחים משפיעים על כל המשפחה, ועל כל מעגלי החיים
למערכת היחסים בין אחים ואחיות יש השפעות רבות, ולא פעם מפתיעות, על כלל מעגלי החיים של הילדים ושלנו, בהווה ובעתיד. יחסי אחים טובים אף מקדמים זקנה מוצלחת וחיים ארוכים - במחקר על גברים בוגרי הרווארד נמצא שהמנבא החזק ביותר לרווחתם האישית בגיל 65 היה איכות מערכות היחסים שלהם עם אחיהם. אכן, בכוחם של יחסים חיוביים לקדם הערכה עצמית ושביעות רצון מהחיים, ולהפחית תחושות בדידות וסימפטומים דיכאוניים.
מערכת היחסים הטובה יכולה גם ליצור אווירה נעימה, רגועה ומכבדת, ולהשפיע על מערכת היחסים שלנו ההורים עם כל אחד מהילדים - ואף על מערכת היחסים הזוגית.
הכותבת היא עובדת סוציאלית ובעלת המיזם "אחים ואחיות. קשרים משמעותיים וכלים לחיים", לחיזוק הקשר והתקשורת בין אחים ואחיות
פורסם לראשונה: 11:02, 02.09.21